Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...
- Mizzarrogh
Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...
Han använder ju vanlig refill gas på burk jag vet inte hur det är i Sverige, men jag har för mig att det skall vara ren isobutan här med i rätt burkar, men man får nog läsa ordentligt så att det verkligen är det.
Förvånansvärt många äldre system verkar klara isobutan enligt honom. (för högtryck sidan behöver man andra typer av behållare att fylla från).
(Jo, så klart kommer det att dra avsevärt mer elström i förhållande till kyleffekten jämfört med ett modernt system)
Förvånansvärt många äldre system verkar klara isobutan enligt honom. (för högtryck sidan behöver man andra typer av behållare att fylla från).
(Jo, så klart kommer det att dra avsevärt mer elström i förhållande till kyleffekten jämfört med ett modernt system)
Då får man väl byta det mesta antar jag.
Sidospår: Jag har en bil av årsmodell 1987 som har AC, baserad på R12 (freon) och ej fungerande, och GM har än idag ett konverteringskit man kan köpa för att konvertera till R134a,
tyvärr innehåller det konverteringstitet typ ALLT, ny kompressor, ny evaporator, ny kondensator, nya slangar osv, och kostar därefter, alltså mer än bilen är värd totalt.
(Lustigt nog är det fortfarande tryck i systemet, dock för långt, ändå imponerande i ett system som är snart 40 år gammalt.)
Mitt kylskåp är nog 70 år gammalt och fungerar än.
Undrar vad det är för gas i det?
Undrar vad det är för gas i det?
- Mizzarrogh
Glenn, nej, tyvärr tror jag inte att just de gasbehållarna får säljas som surplus här som man verkar få göra i USA.
Utan att veta så har jag för mig att kompressorn inte klarar Isobutan och liknande på dessa system.

Utan att veta så har jag för mig att kompressorn inte klarar Isobutan och liknande på dessa system.
Klimatavtrycket måste vara minimalt om det hållit i 70 år... 
Verkar otroligt om det är utan att genomgått nån slags renovering.
Man undrar ju vad det drar i ström?
Det pratas om att ett kylskåp från 70-talet drar 10 gånger så mycket som ett modernt.
Då undrar man ju vad ett från 50-talet drar?
Verkar vara fina kylskåp annars, ligger en del reklamklipp på youtube..!
De första kylskåpen från Elektrolux var med ammoniak och utan kompressor, alltså typ husvagnskylskåp.
Vet inte när man började med kompressor.. 40-50-talet kanske...?

Verkar otroligt om det är utan att genomgått nån slags renovering.
Man undrar ju vad det drar i ström?
Det pratas om att ett kylskåp från 70-talet drar 10 gånger så mycket som ett modernt.
Då undrar man ju vad ett från 50-talet drar?
Verkar vara fina kylskåp annars, ligger en del reklamklipp på youtube..!
De första kylskåpen från Elektrolux var med ammoniak och utan kompressor, alltså typ husvagnskylskåp.
Vet inte när man började med kompressor.. 40-50-talet kanske...?
- Mizzarrogh
Nackdelen med ammoniak systemet är att de inte kan ned under +8 grader, annars klarar de sig med ganska litet ström då det enda som krävs är någon form av värmekälla som kan hetta upp ammoniaklösningen, det innehåller heller inga delar som kan gå sönder.
Jag vet inte varför man envisats med att göra om det till någon förbannat jädra skit med en masa kretskort och dynga idag, jag vill inte ens veta vilka kemikalier man bytt till idag för dessa...
Jag vet inte varför man envisats med att göra om det till någon förbannat jädra skit med en masa kretskort och dynga idag, jag vill inte ens veta vilka kemikalier man bytt till idag för dessa...
Adsorbationssystem såsom de med NH3 är synnerligen ineffektiva, med en COP på maximalt 1.
ENda fördelen är att de är värmedrivna, och kan då köras på gasol och liknande.
ENda fördelen är att de är värmedrivna, och kan då köras på gasol och liknande.
Det är ju frysfack i dem.Mizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:05:01 Nackdelen med ammoniak systemet är att de inte kan ned under +8 grader
- Mizzarrogh
De används ibland ombord på båtar, husvagnar och liknande, eller gjorde i allafall förr då de kunde drivas med gasol ute på sjön och el från land när man i hamn, för hemmet tror jag inte att de nytillverkats i Sverige sedan 60-70 talet.
(Om man vill fylla själv på gamla frysar, något man dock normalt aldrig skall behöva göra om det är riktigt gjort från början, så får man aldrig någonsin ansluta tunna lågtrycksbehållare, typ engångsflaskor och liknande till högtrycksidan då dessa behålla inte är gjorda för detta och kan sprängas, det är bara på lågtryckssidan man kan använda dessa).
(Om man vill fylla själv på gamla frysar, något man dock normalt aldrig skall behöva göra om det är riktigt gjort från början, så får man aldrig någonsin ansluta tunna lågtrycksbehållare, typ engångsflaskor och liknande till högtrycksidan då dessa behålla inte är gjorda för detta och kan sprängas, det är bara på lågtryckssidan man kan använda dessa).
- Mizzarrogh
Är du säker på att det är ammoniak i de som har detta?säter skrev: ↑7 november 2024, 19:14:59Det är ju frysfack i dem.Mizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:05:01 Nackdelen med ammoniak systemet är att de inte kan ned under +8 grader
Frysfack och frysfack, ja det kan eventuellt frysa vatten, men så många grader under nollan blir det inte, och det är väldigt litet i förhållande till övriga kylen.säter skrev: ↑7 november 2024, 19:14:59Det är ju frysfack i dem.Mizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:05:01 Nackdelen med ammoniak systemet är att de inte kan ned under +8 grader
Eftersom vatten ingår i cirkulationskretsen, så är det rätt naturligt att det inte går att få så låga temperaturer.
- Mizzarrogh
Det borde teoretiskt sett gå att få runt -7 grader, så det kanske stämmer med de som var bättre gjorda nu när du säger det...
Edit, men jag vet inte hur hög koncentration man kan komma ned till rent praktiskt.
Edit, men jag vet inte hur hög koncentration man kan komma ned till rent praktiskt.
Senast redigerad av Mizzarrogh 7 november 2024, 19:20:55, redigerad totalt 1 gång.
I en äldre lägenhet jag bodde i satt ett vanligt Electrolux av den vanliga modellen.
Där fanns frysfack.
Där fanns frysfack.
Det går att få temperaturer strax under nollan de första 10% eller så av förångaren.