Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...
- Mizzarrogh
Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...
En kille från USA som scannat in denna handbok.
(Den verkar säker när jag öppnade den.)
Videon där han visar vad det är.
Youtube envisas med att lägga in en massa skit när jag försöker att kopiera länken, men länken ligger under videon.
https://uc2fb84006807b58665d851a12c4.dl ... /file?dl=1#
(Den verkar säker när jag öppnade den.)
Videon där han visar vad det är.
Youtube envisas med att lägga in en massa skit när jag försöker att kopiera länken, men länken ligger under videon.
https://uc2fb84006807b58665d851a12c4.dl ... /file?dl=1#
Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...
Jag använder ett Westinghouse kylskåp från 50-talet.
Det verkar vara bra grejer, för det bara dunkar på och går.
Det verkar vara bra grejer, för det bara dunkar på och går.
- Mizzarrogh
Det finns mycket riktigt bra information på den kanalen om man är intresserad av att fixa gamla Amerikanska kylskåp.
Skulle vara till nackdel lite på sommaren då.
Har sett nån artikel om nån som hade ett fungerande electroluxskåp från 1800frösihjäl som varit i konstant drift typ.
Vad jag förstår så använder de äldre skåpen nåt annat arbetssätt som gör att dom håller mycket längre, men inte är lika energieffektiva.
Vad jag förstår så använder de äldre skåpen nåt annat arbetssätt som gör att dom håller mycket längre, men inte är lika energieffektiva.
Hur är det med effektiviteten för kylskåp från olika tidsperioder?
Om det använder kompressor och nån av de "värsta" freonerna så torde väl kylprocessen vara rätt effektiv? Om det dessutom kanske är byggt under en tid då el inte ansågs lika tillförlitligt så har det förhoppningsvis bra isolering också?
- Mizzarrogh
Brukade vara korkisolering i de riktigt gamla, i allafall de få jag sett på riktigt.
Jag vet inte om vattenbadskylare får användas i Sverige (annat än privat hemma) pga sanitära risker, jag har i allafall aldrig sett dem i Europa.
(Cola kylarna han renoverar är av den typen)
Jag vet inte om vattenbadskylare får användas i Sverige (annat än privat hemma) pga sanitära risker, jag har i allafall aldrig sett dem i Europa.
(Cola kylarna han renoverar är av den typen)
Vattenbadskylare: Är det därför det verkar vanligt att is säljs "överallt" i USA, men inte Europa?
- Mizzarrogh
Bra fråga, men jag får intrycket att de med vattenbad är mer tänkta för försäljning av läskedrycker i flaskor och burkar och liknande, jag tro inte att det är någonting man använder hemma för förvaring av mat.
Jag tror idén kommer från gamla mejerikylare där man satte ned mjölkkrukorna i ett vattenbad, senare med elektrisk kylning av vattnet innan man hade moderna mjölktankar.
Jag tror idén kommer från gamla mejerikylare där man satte ned mjölkkrukorna i ett vattenbad, senare med elektrisk kylning av vattnet innan man hade moderna mjölktankar.
Det verkar vanligt att ha det i fordon. Typ en enorm kylbag som faktiskt har bra isolering, och så häller man i isbitar några gånger i veckan, och tömmer den nån gång ibland.
- Mizzarrogh
Var betydligt vanligare i staterna långt in på 30-40 talet i hemmen också vad det verkar...
Nej, köldmediat spelar rätt liten roll, dock är det så att IsoButan (R600a), vilket man använder i dag, är betydligt bättre än både R12 som man använde för 30 år sedan och R134a som man använde för 20 år sedan, både energimässigt och miljömässigt.MiaM skrev: ↑29 oktober 2024, 15:52:27Hur är det med effektiviteten för kylskåp från olika tidsperioder?
Om det använder kompressor och nån av de "värsta" freonerna så torde väl kylprocessen vara rätt effektiv? Om det dessutom kanske är byggt under en tid då el inte ansågs lika tillförlitligt så har det förhoppningsvis bra isolering också?
Isoleringen förr i tiden var dessutom nästan obefintlig.
Så dessa antika kylskåp är energihungrigt skrot.
- Mizzarrogh
En del går att köra på Isobutan, såsom han säger i någon av videorna.
Dedär är väl mer riktade till samlare eller folk som vill ha dem som dekoration och kunna kyla öl någon gång ibland skulle jag tro.
Dedär är väl mer riktade till samlare eller folk som vill ha dem som dekoration och kunna kyla öl någon gång ibland skulle jag tro.
Borde ju finnas nån form av universalkit för att restaurera gamla kylskåp tycker man, så man konverterar till modernare gas oav. Det får nog bli kvällens google / youtube.