VFD diskussionstråd...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12659
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av MiaM »

Mizzarrogh skrev: 21 oktober 2024, 07:56:08 Visst fanns det en period tyristor rör för liknande applikationer, eller minns jag fel här? Det vore kul att se bilder på en sådan anläggning i så fall!
(likriktare vet jag iaf var rör ganska länge, grova som en underarm och vattenkylda...)
Tyratron är radiorörmotsvarigheten till tyristor, tror jag, ungefär sisådär, kanske? :)
säter skrev: 21 oktober 2024, 08:57:07Finns det verkligen VFD med bara en fas ut?
Användningsområdet är väl rätt begränsat, typ köra synkronmotorer. Men då är det ju ofta motorer på säg 5-20W eller liknande, för skivspelare, rullbandspelare och liknande, och då kan man väl lika gärna köra ett ljudslutsteg och tung nättrafo, och såklart tongenerator. Typ ifall man vill köra någon sådan apparat på plats som inte har särskilt exakt nätfrekvens.

Det finns väl inga verkstadsmaskiner/elverktyg som har enfas synkronmotor?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22515
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har aldrig sett det på verkstadsmaskiner, däremot var enfas HF maskiner rätt vanliga inom gjuteriverksamhet förr i tiden.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35156
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 21 oktober 2024, 07:52:29 Intressant, om man skulle jämförde DC motor med tyristorstyrning med en modern VFD 3fas för enstaka gamla maskiner man använder hemma, hur skulle detta ställa sig?
Här är en till bild på omriktaren.
Någon kanske klarar att läsa beteckningen?
007.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35156
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Det är likströmskontaktorer för reversering och bromsning.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12659
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av MiaM »

Är de avsedda att bryta DC, eller endast sluta? Tänker att om de endast sluter DC, och bara släpps när det inte går någon ström (motorn stannat helt) så behöver kontaktorerna egentligen inte vara DC på riktigt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35156
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Det är två stora kontaktorer.
När man reverserar spindeln hör man att de slamrar.
Även när man bromsar eller sänker varvtalet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35156
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Undrar varför man kör med kontaktorer?
Reducerar det antalet tyristorer?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2607
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av ajje »

Thyristorn kan inte bryta DC, när den tänt så fortsätter den leda till strömmen gått ner nära noll.
Prins Valiant
Inlägg: 1437
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av Prins Valiant »

Ni talar om tyristordrift för DC-motorer. Men det finns ju även tyristordrift för 3-fas AC-motorer, typ släpringade. Där förekommer 6 tyristorer med reverserkontaktorer, eller 10 tyristorer med reversering via val av tyristorgrupper.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12659
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av MiaM »

ajje skrev: 23 oktober 2024, 08:55:04Thyristorn kan inte bryta DC, när den tänt så fortsätter den leda till strömmen gått ner nära noll.
Fast den bryter så fort inkommande matning försvinner. Därmed bör det gå att ha kontaktor på AC-sidan vid trefas, eller inget alls vid enfas. Billigare kontaktor. Kanske elakare mot thyristorerna? Typ risk att back-EMK steker dem?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35156
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Prins Valiant skrev: 23 oktober 2024, 11:14:30 Ni talar om tyristordrift för DC-motorer.
Ja, i mitt fall gäller det det.
Jag är intresserad av hur återmatningen till nätet fungerar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 7886
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av pi314 »

Tyristorstyrning av DC-motorer
Jag har tagit fram en tyristorstyrning för DC-motorer en gång i tiden. 3-fas in, DC-motor som drivs.
– 400 volt AC in.
– DC-motor ca 250-300 volt, ca 2,2 kW.
– Reversibel.
– 6 tyristorer.
- 3 tyristorer från varje fas med plus till motorn för en rotationsriktning.
- 3 tyristorer från varje fas med minus till motorn för motsatt rotationsriktning.
– Varvtalsgivare på motoraxeln för noggrann styrning av varvtalet.
– Återmatning av bromeffekt till elnätet.

Kort beskrivning av hur återmatning av bromseffekt fungerar i denna styrning
Vid konstant varvtal är tändvinkeln sådan att den ger den önskade ankarspänningen och därmed önskat varvtal. När man bromsar genom att minska tändvinkeln så kommer ankarspänningen (motgenererad EMK) att vara högre än nätspänningen i det ögonblick då tyristorn tänds. Därigenom matas bromeffekt ut på nätet.

Så här har jag angett tändvinkel, om det finns variationer.
– 0° -> ingen ström alls till motorn.
– 0-90° -> Varvtalet ökar från noll till fullt ös-
- 90° –> Fullt ös på DC-motorn.

Den elektriska effekten som återmatas är inte precis högkvalitativ. På ett större företag med många olika förbrukare märks det nog inte.

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35156
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 23 oktober 2024, 14:06:19 Den elektriska effekten som återmatas är inte precis högkvalitativ.
Det brummar rejält i lysrörsarmaturerna vid en kraftig inbromsning.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 7886
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av pi314 »

Det brummar rejält i lysrörsarmaturerna vid en kraftig inbromsning.
Så kan det nog vara... :vissla:

Det brummar till rätt bra i DC-motorn också om man momentant går från fullt varv i en riktning till fullt varv i motsatt riktning... 8)

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35156
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Sedan skiljer på dessa huruvida de har fältförsvagning eller inte.
Skriv svar