Kolla gnista

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Kolla gnista

Inlägg av 4kTRB »

Om kilen gått av eller förskjutit sig syns lätt, i alla fall på en briggs&stratton på en gräsklippare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mindmapper skrev: 13 oktober 2024, 12:21:25 Har det varit någon substans i detta har det nog varit i de elektroniska tändsystemens begynnelse. Förmodligen beroende på att halvledare var känsligare för transienter förr i tiden och/eller att skydden var sämre.
I mitt fall gällde det tidiga Motoplat som satt på Husqvarna motorcyklar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag hade SEM på min 1981 Husqvarna 125, måste varit äldre Husqvarna du refererar till?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ja, typ 1974.
Jag tror att Motoplat kom med den nya motorn 1972.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

säter skrev: 13 oktober 2024, 14:55:24
Mindmapper skrev: 13 oktober 2024, 12:21:25 Har det varit någon substans i detta har det nog varit i de elektroniska tändsystemens begynnelse. Förmodligen beroende på att halvledare var känsligare för transienter förr i tiden och/eller att skydden var sämre.
I mitt fall gällde det tidiga Motoplat som satt på Husqvarna motorcyklar.
Det förekommer väl än idag att man säger att man inte ska göra det eller det fast det oftast inte händer något om man gör det. Tillverkarna vill nog i visa fall gardera sig för sånt som kanske kan inträffa. Nu påstår jag inte att Husqarna har gjort det. Kan väl också ha varit något rykte utifrån.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

säter skrev: 13 oktober 2024, 10:43:36 Förr sades det att tändstiftsprovet kunde förstöra elektronisk tändning.
Om tändstiftet inte fick riktig kontakt med jord.
Ligger det någon sanning i detta?
Ja, tyvärr, jag stekte en Ford Duraspark-modul halvnyligen pga glömde av detta när jag gjorde motorbyte i en bil :(

Har också sett på Pine Hollow Auto Diagnostics på YouTube att ifall man glömmer att ansluta jordflätor till alla tändspolar, eller hur det nu var, på nån BMW (eller var det Mercedes?) så steker man "datorn". :(
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kortslutet tändstift ger dålig gnista. Värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Hur hög är spänningen när det gnistrar i tändstiftet?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Luft är en bra isolator och med säg 0.65 mm luftgap behövs en hög spänning.
Går att räkna ut på ett ungefär. Finns formler.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Brukar man inte prata om ca 20000V?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men sitter det verkligen så känsliga kretskort på en vanlig gräsklippare, eller är det en nyare åkgräsklippare det handlar om? Spolen till kinamopedmotorn jag köpte förut verkar ha vanlig lindad spole. På brorsans kina gräsklippare med tvåtaktare är det inga problem.
Är det något att det blir backspänning om man har en ECU eller liknande på maskinen? Aldrig hört talas om detta med de äldre, men det är ju inte samma styrkort som på gamla racingbilar.
På gamla Volvo från -85 gick det att göra, enda jag varit med om var att någon krossat styrkortet på mitten... (fråga mig inte hur...) vilket orsakade en massa skumma fel... men jag har aldrig provat på nyare bilar.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Innan gnistan tänder är det många kV. När gnistan (ljusbågen) brinner är det under 100V.
Spänningen från tändspolen stiger ända tills gnistan tänder. Tänder det inte stiger spänningen högt.
Även i ett gammalt mekaniskt tändsystem är det större risk för överslag i tändspolen eller fördelaren om inget tändstift är anslutet.

Överslagsspänningen är högre i bränsleblandning komprimerad till 5 Bar än i luft av atmosfärstryck.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om sekundärspänningen stiger skyhögt, blir det då motsvarande hög ström på primären?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag har hört en tumregel om att det behövs ca 1000 volt per mm för att det ska bli överslag i luft, vid NTP (normal temperature and pressure).

Om trycket ökar och det är den komprimerade bensin-luft-blandningen i cylindern som ska tändas, så behövs mer. 10-20 kV är nog ganska vanligt.

När man bryter strömmen som, säg 12 volt, genom tändspolens primär orsakar, så blir det en spänningsspik som är många gånger högre än 12 volt på primären. Sekundären har många fler varv och där blir det en spik på kanske 10-20 kV.

Spänningen på sekundären begränsas av överslaget i tändstiftet. Därigenom begränsas även storleken på spiken på primären.

Därav ökad risk för att elektronisk tändning kan ta skada om det inte finns ett jordat tändstift anslutet. Jag tror att moderna tändsystem har skydd mot att t.ex. en tändkabel åker av. I så fall är risken för skada liten.

Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Det skulle vara skoj att mäta på tändstiftet med oscilloskop.
Då får man först skaffa en spänningsdelare, 1:1000 skulle kanske vara bra ?
Skriv svar