Kolla gnista
Re: Kolla gnista
Om kilen gått av eller förskjutit sig syns lätt, i alla fall på en briggs&stratton på en gräsklippare.
I mitt fall gällde det tidiga Motoplat som satt på Husqvarna motorcyklar.Mindmapper skrev: ↑13 oktober 2024, 12:21:25 Har det varit någon substans i detta har det nog varit i de elektroniska tändsystemens begynnelse. Förmodligen beroende på att halvledare var känsligare för transienter förr i tiden och/eller att skydden var sämre.
Jag hade SEM på min 1981 Husqvarna 125, måste varit äldre Husqvarna du refererar till?
-
Det förekommer väl än idag att man säger att man inte ska göra det eller det fast det oftast inte händer något om man gör det. Tillverkarna vill nog i visa fall gardera sig för sånt som kanske kan inträffa. Nu påstår jag inte att Husqarna har gjort det. Kan väl också ha varit något rykte utifrån.säter skrev: ↑13 oktober 2024, 14:55:24I mitt fall gällde det tidiga Motoplat som satt på Husqvarna motorcyklar.Mindmapper skrev: ↑13 oktober 2024, 12:21:25 Har det varit någon substans i detta har det nog varit i de elektroniska tändsystemens begynnelse. Förmodligen beroende på att halvledare var känsligare för transienter förr i tiden och/eller att skydden var sämre.
Ja, tyvärr, jag stekte en Ford Duraspark-modul halvnyligen pga glömde av detta när jag gjorde motorbyte i en bil

Har också sett på Pine Hollow Auto Diagnostics på YouTube att ifall man glömmer att ansluta jordflätor till alla tändspolar, eller hur det nu var, på nån BMW (eller var det Mercedes?) så steker man "datorn".

Luft är en bra isolator och med säg 0.65 mm luftgap behövs en hög spänning.
Går att räkna ut på ett ungefär. Finns formler.
Går att räkna ut på ett ungefär. Finns formler.
- Mizzarrogh
Men sitter det verkligen så känsliga kretskort på en vanlig gräsklippare, eller är det en nyare åkgräsklippare det handlar om? Spolen till kinamopedmotorn jag köpte förut verkar ha vanlig lindad spole. På brorsans kina gräsklippare med tvåtaktare är det inga problem.
Är det något att det blir backspänning om man har en ECU eller liknande på maskinen? Aldrig hört talas om detta med de äldre, men det är ju inte samma styrkort som på gamla racingbilar.
På gamla Volvo från -85 gick det att göra, enda jag varit med om var att någon krossat styrkortet på mitten... (fråga mig inte hur...) vilket orsakade en massa skumma fel... men jag har aldrig provat på nyare bilar.
Är det något att det blir backspänning om man har en ECU eller liknande på maskinen? Aldrig hört talas om detta med de äldre, men det är ju inte samma styrkort som på gamla racingbilar.
På gamla Volvo från -85 gick det att göra, enda jag varit med om var att någon krossat styrkortet på mitten... (fråga mig inte hur...) vilket orsakade en massa skumma fel... men jag har aldrig provat på nyare bilar.
Innan gnistan tänder är det många kV. När gnistan (ljusbågen) brinner är det under 100V.
Spänningen från tändspolen stiger ända tills gnistan tänder. Tänder det inte stiger spänningen högt.
Även i ett gammalt mekaniskt tändsystem är det större risk för överslag i tändspolen eller fördelaren om inget tändstift är anslutet.
Överslagsspänningen är högre i bränsleblandning komprimerad till 5 Bar än i luft av atmosfärstryck.
Spänningen från tändspolen stiger ända tills gnistan tänder. Tänder det inte stiger spänningen högt.
Även i ett gammalt mekaniskt tändsystem är det större risk för överslag i tändspolen eller fördelaren om inget tändstift är anslutet.
Överslagsspänningen är högre i bränsleblandning komprimerad till 5 Bar än i luft av atmosfärstryck.
Om sekundärspänningen stiger skyhögt, blir det då motsvarande hög ström på primären?
Jag har hört en tumregel om att det behövs ca 1000 volt per mm för att det ska bli överslag i luft, vid NTP (normal temperature and pressure).
Om trycket ökar och det är den komprimerade bensin-luft-blandningen i cylindern som ska tändas, så behövs mer. 10-20 kV är nog ganska vanligt.
När man bryter strömmen som, säg 12 volt, genom tändspolens primär orsakar, så blir det en spänningsspik som är många gånger högre än 12 volt på primären. Sekundären har många fler varv och där blir det en spik på kanske 10-20 kV.
Spänningen på sekundären begränsas av överslaget i tändstiftet. Därigenom begränsas även storleken på spiken på primären.
Därav ökad risk för att elektronisk tändning kan ta skada om det inte finns ett jordat tändstift anslutet. Jag tror att moderna tändsystem har skydd mot att t.ex. en tändkabel åker av. I så fall är risken för skada liten.
/π
Om trycket ökar och det är den komprimerade bensin-luft-blandningen i cylindern som ska tändas, så behövs mer. 10-20 kV är nog ganska vanligt.
När man bryter strömmen som, säg 12 volt, genom tändspolens primär orsakar, så blir det en spänningsspik som är många gånger högre än 12 volt på primären. Sekundären har många fler varv och där blir det en spik på kanske 10-20 kV.
Spänningen på sekundären begränsas av överslaget i tändstiftet. Därigenom begränsas även storleken på spiken på primären.
Därav ökad risk för att elektronisk tändning kan ta skada om det inte finns ett jordat tändstift anslutet. Jag tror att moderna tändsystem har skydd mot att t.ex. en tändkabel åker av. I så fall är risken för skada liten.
/π
Det skulle vara skoj att mäta på tändstiftet med oscilloskop.
Då får man först skaffa en spänningsdelare, 1:1000 skulle kanske vara bra ?
Då får man först skaffa en spänningsdelare, 1:1000 skulle kanske vara bra ?