Det är ett HS-trafo med inbyggd tripplare för 110-graders bildrör.
Orignalmodellen var den här från Plessey:
Den är bytt mot en HR Diemen HR 6119:
http://www.hrdiemen.com/reparation/flyback/model/6119
Det är ett HS-trafo med inbyggd tripplare för 110-graders bildrör.
Tack för informationen, då ska jag rikta in mig mer på sekundärsidan.breflabb skrev: ↑22 september 2024, 01:22:16 OBS! Om nätdelen har slagit ifrån pga överlast eller annat fel då blir det noll spänning
på sekundär sidan överallt, och så förblir det tills man startar om igen
om felet är kvar då blir det noll igen.
Jag skulle felsöka i första hand på sekundär sidan.
Kontroll mät alla dioder efter läckage på nätdelens sekundär sida
Mät S2000 (C-E )läckage
Sedan finns det tre olika varianter av högspännings del
Med kaskad och utan till 90 eller 110 graders bildrör
I övrigt så svänger nätdelen med 20 KhZ
breflabb skrev: ↑22 september 2024, 16:06:01 Det räcker att dra ut avlänkningskontakten på kretskortet
så blir hela HS delen i stort bortkopplad
En sak till, kolla alla elektrolyter som är gula/tegelstensröda
dom brukar kollapsa(oftast kortis) om dom har ståt utan spänning i flera år, det har jag råkat ut för
Testade att dra ut kontakten, men ingen skillnad.
Provade med en 75 W-lampa (den enda jag hade kvar hemma), lödde bort HS-trissan TH02, lödde loss katodbenet på diod DN10 och kopplade glödlampan där och mot sekundärsidans jord. Det är tyvärr fortfarande stendött. TV:n drar ca 6 W när den är tillslagen.
Jag fick bara tag i TDA4601 från ST Microelectronics. Originalet är som du säger från Siemens (TDA4600-2), som jag inte vet om den är ok.
Dioden mäter okej. RN03 ligger på bra precis 10 kΩ.
Batteriet är inte bytt ännu, endast borttaget. Inte hittat något nytt lämpligt. Den stund TV:n fungerade startade den utan bild varje gång (runt tre-fyra startar hann jag med), men kanelindikeringen kom igång. Tryckte jag på återställningsknappen på frontpanelen så kom bilden igång med myrornas krig, så tänker att den inte borde vara stendöd om batteriet är kass? Om jag sätter ett labbaggregat på 5 V-linan (med 8 V DC efter DN06) så kommer kontrollpanelen igång. Batteriet byts så fort jag fått tag i en ersättare.