Hjälp med reparation av TV Luxor 5644

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mater

Re: Hjälp med reparation av TV Luxor 5644

Inlägg av Mater »

breflabb skrev: 22 september 2024, 03:34:28 Vilken HS trafo har du ? Det finns två varianter av den också
En med inbyggd kaskad o en med separat kaskad(triplare)
Även kaskaden gick sönder ganska frekvent med samma felsymtom
Det är ett HS-trafo med inbyggd tripplare för 110-graders bildrör.

Orignalmodellen var den här från Plessey:
HS-trafo_org.jpg

Den är bytt mot en HR Diemen HR 6119:
http://www.hrdiemen.com/reparation/flyback/model/6119
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mater

Inlägg av Mater »

Glenn skrev: 21 september 2024, 20:58:49 Lite OT, men vilket spel är det på bilden på TV'n ? ..Tyckter det liknar Jack the nipper II i stilen, men det borde der inte vara då det har en massa grejer under bilden (naughtyometer bland annat)
Det är Duck Tales till NES.
Mater

Inlägg av Mater »

breflabb skrev: 22 september 2024, 01:22:16 OBS! Om nätdelen har slagit ifrån pga överlast eller annat fel då blir det noll spänning
på sekundär sidan överallt, och så förblir det tills man startar om igen
om felet är kvar då blir det noll igen.
Jag skulle felsöka i första hand på sekundär sidan.
Kontroll mät alla dioder efter läckage på nätdelens sekundär sida
Mät S2000 (C-E )läckage
Sedan finns det tre olika varianter av högspännings del
Med kaskad och utan till 90 eller 110 graders bildrör
I övrigt så svänger nätdelen med 20 KhZ
Tack för informationen, då ska jag rikta in mig mer på sekundärsidan.

Har mätt samtliga dioder på sekundärsidan och de är OK.
Har mätt S2000AF (TH02) och den verkar okej, har även testat att byta den mot en ny utan framgång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har inte koll på denna modell, men allmänt:

Visst har den fjärrkontroll?

I så fall så lossa bas eller kollektor på sluttrissan i högspänningen, eller lossa signal från mikrokontrollern (eller vad det nu räknas som) som styr av/på, eller lossa klenspänningskabeln till strömbrytaren som ger en "slå på"-signal, eller slå på strömbrytaren med nätsladden urdragen och koppla sen in sladden.

På så vis så bör du kunna köra igång nätdelen utan att starta högspänningen, så om det är nån överlast i högspänningen så bör resten starta upp.

Misstänker att om det är fel på något annat på sekundären och om högspänningen är bortkopplad så lär det bli röksignal på det som är trasigt, eftersom nätdelen lär väl orka ca 100W (plus/minus 50%) och högspänningen är den förkrossande majoriteten av detta.

Allmänt så eftersom den dog efter en kort stund så lär det vara en elektrolytkonding som är kass.
Lätt att vara efterklok, men ett tips för apparater som sovit i många år är att köra dem några sekunder, slå av strömmen, låta dem vila ett tag, och upprepa detta ett antal gånger, med lite längre tid per gång. Orsaken är att elektrolytkondingar "vänjer sig" vid den högsta spänning de får över sig under den närmaste tiden, och högre spänningar ger DC-läck som ger värmeutveckling. Värmen i sin tur förstör kondingen till slut. Riktigt bra kondingar lär tåla detta även om de sovit länge, har läst om apparater med t.ex. Panasonic-kondingar som överlevt att man bara brutalt startat upp dem efter törnrosasömn. Det verkar också som att Philips blåa elektrolyter från sjuttiotalet är riktigt bra. Men för kondingar som inte är så stryktåliga så kan de överleva lite bättre om de inte hinner bli för varma under varje "körning".

Det korrekta sättet är att löda loss varje konding och reformera dem med spänning man rampar upp till den nivå som inte ger nämnvärd ström för ögonblicket, och så fortsätter man sakta över många timmar till man nått full specad driftspänning. Helt omöjligt opraktiskt att göra med varje elektrolyt på en sånhär TV, men fullt rimligt att göra t.ex. på en rörradio med säg fyra elektrolyter eller liknande. Därav mitt förslag att köra kortare stunder.

Hur som helst så lär det väl som sagt vara en konding. En fulvariant kan ju vara att med labbagg mata in en av sekundärspänningarna i taget och se vilken ström som dras. Med vad de flesta av oss har i bra-att-ha-samlingarna så går det inte att mata in nåt vettigt för spänningen som driver högspänning (och RGB-slutsteg osv), men de lägre spänningarna borde gå att mata med separat agg.

En annan variant är att med digitalt oscilloskop mäta över säkerhetsmotstånden RNI6, 7, 8 respektive 9, som sitter i serie med respektive utgång, och avgöra hur hög spänningstopp varje får över sig, d.v.s. toppström med hjälp av ohms lag, och avgöra vad som verkar rimligt. Annars kan du lossa ett i taget av dessa (och dioden DNI0 för den högsta matningsspänningen som inte har skyddsmotstånd i serie) och se om nätdelen vaknar.

En fråga är väl om nätdelen fungerar helt utan last. Om TV:n har fjärrkontroll (och mottagaren inte drivs av separat nätdel) så bör den fungera med nästan försumbar last.

Tips: Koppla loss avmagnetingsspolen så kan du lättare använda öronen för att höra om nåt speciellt verkar hända i TV:n när du slår på strömmen. Typ ljud från switchnätdel osv.

Också tips: Fråga i TV-appdater eller vintage electronic vintage elektronik tips å vad nu gruppen heter på Facebook så kommer nån av uvarna med koll säkert ge nåt bra tips.

Sidospår: Dessa TV var vad jag minns riktigt bra bildkvalitetsmässigt, de sista riktiga Luxor före Salora köpte upp Luxor, byggda med bra kretsar för omvandlingen från komposit till RGB, och med riktig RGB i SCART också, och bra bandbredd på bilden osv. Men de kunde drabbas av nån slags ringning i horisontalavlängningen som ser ut som vertikala ränder i vänsterkant. Minns inte orsaken och vad man gjorde åt detta, och vet inte om det gäller din eller enbart 26". (Tycker knappar/display ser stort ut i förhållande till bildröret jämfört med vad jag minns av de största 26", så antar att din är en mindre modell).
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det räcker att dra ut avlänkningskontakten på kretskortet
så blir hela HS delen i stort bortkopplad
En sak till, kolla alla elektrolyter som är gula/tegelstensröda
dom brukar kollapsa(oftast kortis) om dom har ståt utan spänning i flera år, det har jag råkat ut för
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, tumregeln är väl att om elektrolyter är gula, orange eller liknande, typ fabrikat som FRAKO, ROE osv, så byt :)
awant

Inlägg av awant »

En till sak man kan göra är att koppla bort högspänningtrafon, löd bort hs-trissan och koppla sedan in en 60 w glödlampa och starta tv.n.
Om lampan börjar lysa är nätdelen ok och felet ligger i hs-delen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja. Har till och med sett ett färdigt kit, hemgjort, med nätsladd och glödlampa, för att provköra switchnätdelen till nån av de första Philips-TV som hade primärswitchad nätdel som drev hela TV:n. (Tror den fortfarande inte var galvaniskt skiljd från nätet, men ändå). Tror att just den skulle ha en 75W-lampa, men jag kan minnas fel :)
Mater

Inlägg av Mater »

breflabb skrev: 22 september 2024, 16:06:01 Det räcker att dra ut avlänkningskontakten på kretskortet
så blir hela HS delen i stort bortkopplad
En sak till, kolla alla elektrolyter som är gula/tegelstensröda
dom brukar kollapsa(oftast kortis) om dom har ståt utan spänning i flera år, det har jag råkat ut för
MiaM skrev: 22 september 2024, 19:18:35 Ja, tumregeln är väl att om elektrolyter är gula, orange eller liknande, typ fabrikat som FRAKO, ROE osv, så byt :)
Testade att dra ut kontakten, men ingen skillnad.

Samtliga elektrolyter på chassikort och bildrörskort är utbytta till Rubycon-diton.
Mater

Inlägg av Mater »

awant skrev: 22 september 2024, 19:18:51 En till sak man kan göra är att koppla bort högspänningtrafon, löd bort hs-trissan och koppla sedan in en 60 w glödlampa och starta tv.n.
Om lampan börjar lysa är nätdelen ok och felet ligger i hs-delen.
Provade med en 75 W-lampa (den enda jag hade kvar hemma), lödde bort HS-trissan TH02, lödde loss katodbenet på diod DN10 och kopplade glödlampan där och mot sekundärsidans jord. Det är tyvärr fortfarande stendött. TV:n drar ca 6 W när den är tillslagen.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det ser ut som att felet ligger i nätdelen
Har du TDA 4600 från Siemens ? Om inte så har jag begagnade sådana som du kan få en sådan
Har du bytt batteriet ?
Startspänningen pinne 9 kommer från RN03 och dioden 4007, när den svänger igång kommer den från trafon
Mät upp dom
Har ett svagt minne att det måste vara just Siemens TDA4600
Mater

Inlägg av Mater »

breflabb skrev: 24 september 2024, 01:39:08 Det ser ut som att felet ligger i nätdelen
Har du TDA 4600 från Siemens ? Om inte så har jag begagnade sådana som du kan få en sådan
Har ett svagt minne att det måste vara just Siemens TDA4600
Jag fick bara tag i TDA4601 från ST Microelectronics. Originalet är som du säger från Siemens (TDA4600-2), som jag inte vet om den är ok.
Jag tar tacksamt emot en begagnad och provar med!

breflabb skrev: 24 september 2024, 01:39:08 Startspänningen pinne 9 kommer från RN03 och dioden 4007, när den svänger igång kommer den från trafon
Mät upp dom
Dioden mäter okej. RN03 ligger på bra precis 10 kΩ.
När IC:n sitter på plats går spänningen på pin 9 till 6 Vpp. Provade att lyfta pin 9 och strömsatte därefter i någon sekund, då gick spänningen konstant uppåt och nådde t ex 12 Vpp på runt en halvsekund. Så den delen verkar funkis. Verkar vara skyddsfunktionen som drar ned den till 6 V, men frågan är vad?

breflabb skrev: 24 september 2024, 01:39:08 Har du bytt batteriet ?
Batteriet är inte bytt ännu, endast borttaget. Inte hittat något nytt lämpligt. Den stund TV:n fungerade startade den utan bild varje gång (runt tre-fyra startar hann jag med), men kanelindikeringen kom igång. Tryckte jag på återställningsknappen på frontpanelen så kom bilden igång med myrornas krig, så tänker att den inte borde vara stendöd om batteriet är kass? Om jag sätter ett labbaggregat på 5 V-linan (med 8 V DC efter DN06) så kommer kontrollpanelen igång. Batteriet byts så fort jag fått tag i en ersättare.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Du har PM
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Batteriet är en nicd 1,2V, så du kan sätta dit en AAA nicd så länge
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Här har du något att läsa, en fullständig beskrivning av TDA4600/4601
Tyvärr bara på engelska
TDA4600-3.pdf
TDA4601.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar