När jag köpte TV:n för en månad sedan fick den sig först en grundlig rengöring invändigt, lödde om några spruckna lödningar och bytte ut RIFA X2-kondensatorerna innan jag startade den. Provkörde därefter och den gick igång som den skulle. Apparaten gick i ca 30 min, sedan började kanalindikeringen flimra och horisontalsynken ballade ur, stängde av den fort därefter. Den släppte inte ur sig någon rök, men den går inte att starta igen. TV:n är helt död. Därefter har en lång process med felsökning pågått, utan att hitta något uppenbart.
Jag har försökt med reptipsen som finns på följande sidor:
https://leifline.org/Tv/LuxorTv.htm
https://www.eserviceinfo.com/repair_tip ... r_001.html
Symtom vid tillslag:
TDA4600 verkar direkt gå i skyddsläge (6 V på pin 9). Inga sekundärspänningar finns. Vid tillslag knäpper degaussen till, i övrigt inget liv i TV:n.
Åtgärder jag gjort:
- Mätt testpunkter och spänningar med ett batteridrivet oscilloskop enligt bild nedan
- Mätt och kontrollerat att jordplåtarna har god kontakt mot chassikortet
- Bytt samtliga elektrolytkondensatorer i nätdelen och horisontaldelen (CNx, CHx)
- Kontrollmätt samtliga dioder i N- och H-blocket (lött loss och mätt de som visat konstiga värden i kretsen), samtliga är okej
- Mätt samtliga motstånd i N- och H-blocket (lött loss och mätt de som visat konstiga värden i kretsen), samtliga har rätt värden
- Mätt samtliga övriga kondensatorer i N-blocket och i H-blocket (lött loss och mätt de som visat konstiga värden i kretsen), samtliga har korrekta värden
- Bytt IC IN01 TDA4600 mot en ny TDA4601, ingen skillnad
- Provat att byta transistor TN01 mot en ny S2000AF (schemat säger B208AL, men det sitter en S2000AF), ingen skillnad
- Kontrollmätt transistorerna TH01 (BD319) och TH02 (S2000AF), de verkar okej
- Lött om nättrafo (LN03) och HS-trafo (LH03)
- Bytt HS-trafo (LH03) till en ny (hittade ett nytt från en italiensk elektronikshop), ingen skillnad
- Kopplat ett labbaggregat och lagt på sekundärspänningar som fanns uppmätta på Leiflines reptips efter dioderna DN06, DN07, DN08 och DN09 (såklart utan att ha TV:ns stickpropp ansluten). På 5 V-linan hoppar kontrollpanelen igång och indikerar på LED-displayen. 12 V-linan är okej. På 22 V-linan knäpper det till i högtalaren vid tillslag. Inget konstigt på 27 V-linan.
Mätvärden i N-blocket just nu: Horisontalblocket:
Jag tror att felet bör ligga i N-blocket och börjar misstänka att det kan vara någon lindning i nättrafot LN03 som är kass, eftersom det inte finns något alls på sekundärsidan. Hela enheten är dock gjuten och det är nog nästan omöjligt att få tag i en reservdel om jag inte hittar en likadan TV.
Nättrafo LN03:
Har ni några tips på vidare felsökning? Jag vill gärna få igång den här TV:n igen. Kanske finns någon gammal räv som servat B3-apparater tidigare? Eller någon som har reservdelar liggandes?
EDIT: Scheman för TV:n: