Pinnsvetsning för idioter (val av elektroder)

Teknikern
Bannad

Re: Pinnsvetsning för idioter (val av elektroder)

Inlägg av Teknikern »

Glenn skrev: 19 september 2024, 10:32:31 När speedglass kom var dom ju riktigt dyra, numera kan man köpa motsvarande hjälmar med elektroniska glas för bara några hundralappar.

Tidiga speedglass hade ju en otroligt irriterande funktion att dom drog ström hela tiden om man inte stängde av dom när dom inte användes, vilket man ju glömde, och sen funkade det inte pga batteriet, och så fick man köpa de svindyra små 12V-batterierna.

Moderna varianter laddas ju av solceller.
Jag var den första konsumenten öht. som köpte Speedglass, det var sista dagen på industrimässan där uppfinnaren stod och demonstrerade dom så jag lyckades efter en del övertalning få köpa demoexet eftersom mässan precis skulle stänga. Dom första exemplaren var bara bokningsbara och kom ut som färdig produkt några månader senare. Till en början fanns dom inte ens i handeln.

Grym, klockrent!
:rofl
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

säter skrev: 19 september 2024, 16:52:27 Den känner jag inte till.
Är det någon ganska ny produkt?
Det är väl Supercord som motsvarar 48.00?
Nä det är en ”gammal” produkt, dom blev uppköpta för typ 5-7 år sedan Lincoln vilket gjorde det svårare att köpa, dem vill bara sälja hela pallar :)
Men nu mera så finns den hos flera leverantörer runt om i landet.

https://www.lincolnelectric.com/fi-fi/p ... W000287402

Edit: Ha, såg nu att jag hade stavar fel!
Skall självklart skrivit ”Oerlikon” :vissla:
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

Tack för alla bra tips! ska kolla runt nu efter elektroder. Tänker att jag köper några 43.32 att börja med och kompletterar med 48.00 för när jag vill utmana mig själv, ska även undersöka Orlekon Spezial.

Vad är skillnaden mellan OK 43.32 och 6013? När det är en fyrsiffrig typbeteckning på elektroder utan "OK" och punkt i mitten (6013) är det ett annat beteckningssystem för elektroder?
Jag vet att de amerikanska svetsarna på Youtube jag kollade på alltid snackade om 6000 och 7000 någonting electrodes och diameter i "quarters of an inch" eller vad det nu var, kanske
"one quarters of one thousands of an bald eagle" :lol:

Svetshjälm med Speedglass har jag som drivs på solceller
hawkan

Inlägg av hawkan »

OK 43.32 är Esabs beteckning för 6013. Esab var väldigt tidigt ute med pinnsvetsning, pionjärer, så de tycker väl de kan kalla det vad de vill.
OK står för Olle Karlsson eller något sådant, utvecklare på Esab som drev på pinn-teknologin och främst beläggningens roll för att skydda smältan från syre och skapa en ljusbåge.
6013 kallar t ex Biltema denna typen av elektrod med Rutilbeläggning (som är en titanbaserad mineral som det finns gott om i naturen). Köp där om det är nära.
Första siffran i 6013 står för styrkan i svetsen, en svets med 6013 är inte speciellt stark men i paritet med vanliga konstruktionsstål, stångämnen osv.
7xxx är starkare, någon siffra visar vilken orientering pinnen kan svetsas i. Resten kommer jag inte ihåg. Men jag är helt säkert att det blir rättat av någon i så fall.

Nu har du en invertersvets. Det kan vara vettigt att kolla att den elektrod du skaffar kan svetsas med likspänning. Och i så fall om elektroden ska vara på plussen eller minusen.
Ev. skiftar du jord och elektroden-kabeln. Många elektroder kan svetsas både med AC och med DC+ och DC-, men inte alla.
Edit. Biltema har inte 6013, jula har.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

Tack Hawkan för informationen, jag hittade en Esab katalog på nätet där det fanns information om deras olika elektroder, de flesta verkade vara antingen universella dvs. lik och växelström eller enbart för likström, jag såg inga som bara var för växelström men de kanske är för aluminium.

Så sammanfattningsvis så finns det två vanliga beteckningssystem för elektroder ESAB:s OK-system och det fyrsiffriga systemet och eftersom ESAB är svenskt så är deras system populärt här i Sverige men i andra länder som exempelvis USA så använder man i princip uteslutande det fyrsiffriga systemet som standard? Känns lite som det där med system för elektronrör, att ett EL84 heter 6BQ5 i Nordamerika och 6П14П i sovjetunionen. Finns det någon motsvarighetslista för svetselektroder?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 19 september 2024, 21:33:42 OK står för Olle Karlsson eller något sådant
Det står för Oskar Kjellberg.
Det finns även elektroder av fabrikatet Kjellberg.
Dessa är tyska.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

agfamatic skrev: 19 september 2024, 23:57:55 Så sammanfattningsvis så finns det två vanliga beteckningssystem för elektroder ESAB:s OK-system och det fyrsiffriga systemet och eftersom ESAB är svenskt så är deras system populärt här i Sverige men i andra länder som exempelvis USA så använder man i princip uteslutande det fyrsiffriga systemet som standard? Känns lite som det där med system för elektronrör, att ett EL84 heter 6BQ5 i Nordamerika och 6П14П i sovjetunionen. Finns det någon motsvarighetslista för svetselektroder?
Ska man vara petig så är ju hela systemet för elsvets, inklusive elektroderna uppfunnet i sverige, av just Oskar Kjellberg, som jag dessutom tror grundade ESAB.

Så hela världen använde nog OK-systemet förr, men jag har fått för mej att det fyrsiffriga systemet är nån nyare standard ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Melkutt skrev: 19 september 2024, 18:58:32 Nä det är en ”gammal” produkt, dom blev uppköpta för typ 5-7 år sedan Lincoln vilket gjorde det svårare att köpa, dem vill bara sälja hela pallar :)
Det verkar vara en dubbelbelagd elektrod.
Både basiskt och rutilhölje.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Elektrodtyper finns det en uppsjö av, den "mysigaste" jag svetsat med var en högutbyteselektrod som "aldrig" tog slut kändes det som, nappade aldrig fast, slaggade av sig själv och tände snabbt och svetsen var en stor rotoromformare, bättre svets finns enligt mig inte och har man inte el kan den drivas från kraftuttaget på en traktor, det behövs bara en universal kraftuttagsaxel som man kan låna från valfri jordbruksmaskin.

Det var med en sån jag lärde mig svetsa, jag var väl kanske 10 år och blev kompis med gubbarna på en liten smidesfirma och gamla smeden som var en av ägarna lärde mig smida och hantera en ässja, när han visste att jag skulle komma hade han tänt båda fyrarna och kokat extra kaffe. Härliga minnen och härliga gubbar. :)
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller med om rotoromformare

flera gånger har jag varit på väg att köpa en, men, utrymme..
och att jag svetsar så pass lite nuförtiden
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 20 september 2024, 10:31:56 den "mysigaste" jag svetsat med var en högutbyteselektrod som "aldrig" tog slut kändes det som, nappade aldrig fast, slaggade av sig själv och tände snabbt
Det är därför jag gillar dessa när man ska häfta upp saker.
Då vill man inte att det ska nappa och krångla.
hummel

Inlägg av hummel »

säter skrev: 20 september 2024, 07:56:48
hawkan skrev: 19 september 2024, 21:33:42 OK står för Olle Karlsson eller något sådant
Det står för Oskar Kjellberg.
Det finns även elektroder av fabrikatet Kjellberg.
Dessa är tyska.
Oscar Kjellberg (han stavade med C) är grundaren av Elektriska svetsningsaktiebolaget, mer känt som ESAB. Han uppfann den belagda svetselektroden för 120 år sedan. Han märkte alla elektroder med sina initialer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ja, Oscar med C var det nog.
säter skrev: 20 september 2024, 07:56:48 Det finns även elektroder av fabrikatet Kjellberg.
Dessa är tyska.
Man är ju smyg på om dessa tyska elektroder har något samband med nämnde Oscar?
FIDUR_6_60_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Inlägg av hummel »

Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Det är roligt att svetsa. Köpte Lidls pinnsvets förra året för jag hade lånat en vedklyv men ett av klyvtillbehören hade tappat en av klyv-vingarna. Bra ursäkt att få köpa en liten svets. Köpte några blandade storlekar på Jula. Valde rutila dels för att det är enklare att lära sig med dem & dels för att de ju tål fukt bättre. Nu ska ju inte jag göra nån form av klassad svetsning eller nåt som behöver basiska pinnars hållbarhet heller förvisso.....

Gick på komvuxutbildning 2004-5 & lyckades få 3 intyg på rör men tyvärr lyckades jag inte med nå jobb sen så jag har aldrig arbetat med det utom en sommar på en fabrik men det var bara tillfälligt.

Hursomhelst, skaffa lite skrot & läs på om hur svetsarna ska se ut & sen öva på. Det behövs inte mycket teori eller hjärnkoncentration så lättare än elektronik....tycker jag.
Skriv svar