Fint Oscilloskop Till Salu - Tips

Användarvisningsbild
MiaM

Re: Fint Oscilloskop Till Salu - Tips

Inlägg av MiaM »

Ja, oj vad dyrt.

Måste dock nämna att oscilloskop rimliga för avancerade hobbyister fanns före den stora teknikövergången. De var inte jättebra, typ vad som skulle vara en rak linje var böjd om den var en bit från centrum i höjdled, osv, men de var ändå hyggligt dugliga.

En kvalificerad gissning är att det är fler som har elektronik som hobby eller som har nytta av oscilloskop och liknande för lägre priser som delvis har ökat storleken på marknaden.

Vet inte vad prisskillnaden var mellan ett oscilloskop-CRT och ett TV-CRT för säg 35 år sen, men vi kan konstatera att en 12" svartvit tjock-TV (som kunde drivas med 12V DC och 220V AC) kostade under 700:- sprillans ny i butik då, och detta ger en ledtråd om vad all elektronik som ordnar högspänningen och matningsspänning för elektronik, CRT samt kapsling borde ha kostat om den producerats i stora kvantiteter. Hade det funnits tillräckligt kundunderlag så skulle ett billigt oscilloskop kostat långt under 2000kr på den tiden.

Men på den tiden var det en nischgrej.
CRT-relaterat så kan man också jämföra med CRT-skärmar till datorer. Mig veterligen tillverkades det aldrig (mer än i försumbara antal) färg-bildrör lämpade för 50Hz med högre upplösning än TV-apparater, så för den som körde en dator som använde TV-frekvenser så var alternativen en 14" TV, en flimrig 14" datorskärm eller för bäst kvalitet faktiskt en lite större TV. Större TV-CRT hade automatiskt högre upplösning eftersom det inte fanns nån anledning att tillverka masken och belägga röret med fosfor med sämre "dot-pitch" än mindre bildrör. Det är dock anmärkningsvärt att när vi hade motsvarande 720x576 pixels upplösning på TV-sändningar t.ex. enligt D2-MAC så hade bildröret i små TV sämre upplösning. Jag minns hur makalöst bra en stor tjock-TV med bra RGB-SCART var som skärm till t.ex. Amiga och liknande.

Poängen med ovanstående stycke var att till och med datoranvändare var en nischmarknad, så att inte ens på den tiden riktigt stora Philips ordnade lämpliga bildrör.

Sidospår på detta sidospår:
Det var också plågsamt tydligt att det var gubbar som beslutade på den tiden. Gubbar med betoning på äldre personer, som statistiskt sett tappat förmågan att höra 15kHz särskilt väl. Hade ungdomar haft mer att säga till om på den tiden så hade vi haft TV-apparater med separat nätdel för högspänningen, med högre frekvens än horisontalavlänkningen. Speciellt på TV-apparater med separat switchnätdel och horisontalavlänkning/högspänningsslusteg så var det idiotiskt att inte nätdelen drev högspänningen med högre frekvens och horisontalavlänkningen enbart drev just horisontalavlänkningen. Avlänkningsspolen hade gått att få tyst, jämför hur tyst vertikalavlänkningen var på näst intill alla CRT-TV.

Och ett sidospår på ovanstående sidospår:
Min kristallkula säger att förr eller senare kommer det komma ett uppror mot skrikande switchomvandlare i el/hybridfordon. När jag är inne i en stad så hör jag då och då klart störande högfrekvent ylande från el/hybridfordon.
BJ

Re: Fint Oscilloskop Till Salu - Tips

Inlägg av BJ »

Jag håller med. Vissa datorskärmar verkligen skriker det om.

Om elbilar: En del laddstationer som står utomhus är inte bättre, dom.
Vilket väsen. Dom har väldigt högljudd fläktkylning.

Kanske är det på samma sätt som med datorer, att vissa saker
har låtit värre och värre innan tillverkarna började fatta att många vill
ha datorer som är tysta.
Jag hörde en hårddisk i början/mitten på 00-talet ungefär som var extrem.
När läsarmen rörde sig så lät det som om någon skrapade metall mot metall.
Nu finns det bättre hårddiskar, tack och lov.
Skriv svar