Starka servon kan ju behövas till servostyrningen av en bil kan jag tänka mig eller rodren på en jumbojet?
Jag har aldrig haft anledning att titta närmare på servon på bil eller på jumbojet. Men, på Boeing 737 NG vet jag att trimservot byttes till ett med borstlös motor, för kanske ca 7 år sedan. Detta servo finns även på Boeing 737 MAX.
Eaton model 6355C var det första i serien med borstlös motor.
https://www.eaton.com/content/dam/eaton ... -en-us.pdf
Dom iranska mopeddrönarna gissar jag har betydligt mindre servon. Det var där jag tänkte att det kanske räcker med 60 kg•cm? Det borde väl gå att ha ganska låg utväxling? Dom gör väl knappast några snabba manövrar?
En intressant detalj med 737 trim är att den kan göras med servot, med knappar på styrspaken eller av autopiloten t.ex. Men trim kan också göras manuellt, med någon av två "vevar" som sitter mellan piloterna.
Veven sitter på hjulet med en vit sektor, som kan ses på bilden. Från hjulet går det vajrar genom hela planet, till trimskruven. Den som trimservot kan driva. Skruven gör utväxlingen sådan att servomotorn eller hjulen i cockpit räcker till för att vrida hela stabilisatorn.
737_trim_wheel.jpg
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.