Använda 20V elcykelbatteri till 12V kylbox
-
Re: Använda 20V elcykelbatteri till 12V kylbox
När vi ändå pysslar med mått, på energi.
Ah eller Wh, det är frågan det.
Här är en online calkukator för att omvandla Ah till Wh, obs att då krävs spänningen i calkulatorn.
https://convert-formula.com/ah-wh
Med Wh är det lättare att beräkna och jämföra med andra drivmedel.
Roysan
Ah eller Wh, det är frågan det.
Här är en online calkukator för att omvandla Ah till Wh, obs att då krävs spänningen i calkulatorn.
https://convert-formula.com/ah-wh
Med Wh är det lättare att beräkna och jämföra med andra drivmedel.
Roysan
Måste erkänna att jag inte riktigt räknat på det så noga.
Jag är nöjd om det klarar 4-8h. Jag lånade denna powerbank med 12V uttag som kunde driva boxen inställd på 7 plusgrader 10-12h utan problem.
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08JV6HTL ... asin_title
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Det är möjligen OffT i tråden men det gäller ju ändå samma typ av kylbox.
Vi är ute på första turen med kompressorns och allt funkar fint hittills. Den sitter inkopplad på ett 12V-uttag i baksätet. Strömmen till uttaget bryts när tändningen släcks.
Jag funderar på om man skulle kunna ha ett mindre batteri för kyla även när bilen står still. Skulle detta kunna kopplas in *direkt* // med uttaget, eller borde det ”isoleras” mot bakström med en diod? Spontant tycker jag att brytning av bilströmmen via tändningslåset borde räcka, men vad säger ni?
Vi är ute på första turen med kompressorns och allt funkar fint hittills. Den sitter inkopplad på ett 12V-uttag i baksätet. Strömmen till uttaget bryts när tändningen släcks.
Jag funderar på om man skulle kunna ha ett mindre batteri för kyla även när bilen står still. Skulle detta kunna kopplas in *direkt* // med uttaget, eller borde det ”isoleras” mot bakström med en diod? Spontant tycker jag att brytning av bilströmmen via tändningslåset borde räcka, men vad säger ni?
Risken är ju att ditt batteri försöker driva halva bilen om det inte är ett separat relä som slår ifrån ditt uttag.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Sant, så långt tänkte jag inte. Det får bli en diod eller något.
Man löser det enklast(?) med ett skiljerelä.
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018
Eller en DC/DC laddare.
https://www.batteribolaget.nu/produkter ... dc-laddare
Eller en powebank
https://ecoflow.se/products/ecoflow-riv ... werstation
Eller så kanske det enklaste är att bygga något själv.
Bara att välja.
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018
Eller en DC/DC laddare.
https://www.batteribolaget.nu/produkter ... dc-laddare
Eller en powebank
https://ecoflow.se/products/ecoflow-riv ... werstation
Eller så kanske det enklaste är att bygga något själv.
Bara att välja.
Detta är ett klassiskt problem som ägare av husbilar och husvagnar, och motorbåtar, har funderat på sen evigheter.hcb skrev: ↑10 juli 2024, 07:31:49Det är möjligen OffT i tråden men det gäller ju ändå samma typ av kylbox.
En variant är att bara ha ett riktigt fett relä som kopplar ihop batterierna när generatorn är igång, och annars isolerar dem, och låta kylen drivas från extrabatteriet hela tiden.
Problemet är att det kan bli rätt hög ström när batterierna har olika laddningsgrad. Om ledarna å andra sidan är klena för att minska denna ström så går laddningen trögt.
En annan variant är elektronikburk som via step-up-down-fixa-dona-regulator laddar extrabatteriet från fordonets ordinarie elsystem, och via styrsignal eller liknande endast gör det när generatorn laddar ordentligt. LEAB gjorde sådana burkar redan på 80-talet. Detta är väl mest vettigt i en husvagn där man kanske har 5-10 meter lång kabel från generator/batteri i bilen till husvagnens batteri och därför ändå helst vill ha nåt sånt för att få rätt spänning. Om du däremot bara har ett par meter eller än mindre så är väl detta overkill.
En bonusfråga att ta ställning till är vilken typ av batterier du är sugen på. Bly-syra är förstås enklast, och billigast i inköp, men i längden lär litiumbaserade batterier vara billigare och väljer du såna så vill du nog både ha en step-up-down-fixa-dona-regulator för laddning och såklart även BMS osv. I det läget kan det kanske vara lika bra att göra ett feature-creep och gå på en högre batterispänning, och då endast behöva step-up för laddning och också kunna köra step-down till kompressorn. Vet inte hur dessa kompressorer fugnerar men antar att de ger mer kyleffekt vid högre spänning? Hur som helst så lär det väl inte skada med konstant spänning, även om det spelar mindre roll än med peltierkylare.
gjorde en sådan adapter till mina skruvdragarbatteri
tänkt att klara en stund när inte bilen är igång
bara en 10A stepdown till 12.5v
kylboxen med kompressordrift hadde inga strömspikar vid igångsättning vad min tångampmätare såg
och tog efter någon minut 3A eller ungefär 40w
får kolla vad en energimätare säger om timförbrukning så man kan se hur länge ett 5Ah 18v batteri kan tänkas hålla
skulle gissa runt 20w i medel vid 20 grader
så ett batteri kanske klarar sig 5-6 timmar
så en batteri lågavstängningskrets lär behövas
tänkt att klara en stund när inte bilen är igång
bara en 10A stepdown till 12.5v
kylboxen med kompressordrift hadde inga strömspikar vid igångsättning vad min tångampmätare såg
och tog efter någon minut 3A eller ungefär 40w
får kolla vad en energimätare säger om timförbrukning så man kan se hur länge ett 5Ah 18v batteri kan tänkas hålla
skulle gissa runt 20w i medel vid 20 grader
så ett batteri kanske klarar sig 5-6 timmar
så en batteri lågavstängningskrets lär behövas
satte igång kylboxen kl 10 med ett 5ah 18v batteri, körde ner temperaturen med 230v och ska kolla hur länge man kan köra med ett batteri, om den ex kan räcka över natten
om man är i bil kan man medans man kör ha ström till kylboxen medans motorn är igång, sedan koppla in batteriet
batteriet kan ju laddas med 12v laddare medans motorn går
om man är i bil kan man medans man kör ha ström till kylboxen medans motorn är igång, sedan koppla in batteriet
batteriet kan ju laddas med 12v laddare medans motorn går
den stängde av sig självt någonstans mellan kl 16 och 18
så 5-7 timmars drift på 18v och 5 Ah
säg 5 timmar
energi ungefär 90wh /5 ger medeleffekt 18w eller mindre
ska prova igen
men 5 timmar räcker gott över natten, det tar några timmar innan det blir varmt i boxen
med några batteri kan man ha på kylboxen över dagen, om man stannar till någonstans
dagtid lär det gå åt mer energi, då det kan bli väl varmt i en bil
så 5-7 timmars drift på 18v och 5 Ah
säg 5 timmar
energi ungefär 90wh /5 ger medeleffekt 18w eller mindre
ska prova igen
men 5 timmar räcker gott över natten, det tar några timmar innan det blir varmt i boxen
med några batteri kan man ha på kylboxen över dagen, om man stannar till någonstans
dagtid lär det gå åt mer energi, då det kan bli väl varmt i en bil
när jag kylde ner den med 230v så satte jag på en energimätare och den visade runt 55w vid drift
gissar motsvarande med från batteri
satte på den 07:20, få vi se om jag kan kolla när den slår av
gissar motsvarande med från batteri
satte på den 07:20, få vi se om jag kan kolla när den slår av
fortfarande igång, en plupp på batteriets mätare kvar
så 9 timmar än så länge
helt ok
så 9 timmar än så länge
helt ok
nu var det slut
9.5 timmar
medeleffekt ca 9.5w, kan vara bra att ha koll på
två batterier och man klarar en dag och en natt för en bilfärd med lite stopp
9.5 timmar
medeleffekt ca 9.5w, kan vara bra att ha koll på
två batterier och man klarar en dag och en natt för en bilfärd med lite stopp
Detta ( c:a 0.8A ) är för en kylbox som inte öppnas eller fylls med nya varor. Jag väntar mig 1.5 A som snittförbrukning för en kompressorbox.