AoE-datorn, någon här som har mer info
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: AoE-datorn, någon här som har mer info
Då 6502 inte är speciellt kompatibel med 6808 måste något företag köpt källkoden för FLEX och portat den till 6502.
Vad jag vet fanns FLEX bara för 6808 och 6809.
Jag hittade en forumtråd där någon tar tag i det och försöker porta det till 6502, hittar dock inte om projektet gick i land.
Problemet är att FLEX för 6808 (och 6809) har rätt mycket hårdkodat till $A000-$BFFF (6809 har $C000-$DFFF) och de som portar till 6502 i tråden väljer en annan minnesmappning där de lägger FLEX på $0000 och uppåt.
Jag har letat efter företaget men hittar ingen info. Det finns ett par personer som har efternamnet Wannberg, har inte kontaktat någon av dom än.
Jag hittade en forumtråd där någon tar tag i det och försöker porta det till 6502, hittar dock inte om projektet gick i land.
Problemet är att FLEX för 6808 (och 6809) har rätt mycket hårdkodat till $A000-$BFFF (6809 har $C000-$DFFF) och de som portar till 6502 i tråden väljer en annan minnesmappning där de lägger FLEX på $0000 och uppåt.
Jag har letat efter företaget men hittar ingen info. Det finns ett par personer som har efternamnet Wannberg, har inte kontaktat någon av dom än.
Eftersom i princip alla AoE finns på min hemsida så är det ju bara att leta.
Fast det är väl en 6802 cpu på AoE-datorn?Mickecarlsson skrev: ↑5 juli 2024, 19:48:06 Då 6502 inte är speciellt kompatibel med 6808 måste något företag köpt källkoden för FLEX och portat den till 6502.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ahhh, jag läste tidningen utan glasögon
Tack. Jag läser om artiklarna......

Tack. Jag läser om artiklarna......
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har laddat ner några ex av AoE-tidningarna på Ebaman, men den som skannat in dom har inte gjort jobbet ordentligt. Hen har skippat alla annonser i tidningarna och "tidningen" består av ett antal jpg-bilder. Inte ens en PDF är skapad

Ja det är lite synd tycker jag också, men sen får man ändå vara lite tacksam att någon orkat skanna in dom.
Frågan är om de är fotade eller skannade och/eller fått lite för hård editering?
Kanske kan man kontakta skaparen och höra om ursprungsfilerna/bilderna finns kvar och försöka göra nya pdf:er av dem!?
Frågan är om de är fotade eller skannade och/eller fått lite för hård editering?
Kanske kan man kontakta skaparen och höra om ursprungsfilerna/bilderna finns kvar och försöka göra nya pdf:er av dem!?
Senast redigerad av ASEA 5 juli 2024, 20:14:29, redigerad totalt 1 gång.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Är man bara ute efter artiklarna är tidningarna OK. De är skannade i 300 DPI och går att förstora ganska bra.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hittade Github-repositoriet för Elektor EC-6809: https://github.com/Wawavoun/ELEKTOR_EC-6809
Nu visade det ju sig att det inte var 6502, men:Mickecarlsson skrev: ↑5 juli 2024, 19:48:06Jag hittade en forumtråd där någon tar tag i det och försöker porta det till 6502, hittar dock inte om projektet gick i land.
Ett problem med att porta dessa OS till andra CPU:er är väl att det blir rätt mycket bara en övning i att porta OS. Intet ont med det, speciellt för FLEX som det väl ärligt talat ändå knappt finns nämnvärd mjukvara för. Men om man t.ex. skulle porta CP/M till något annat så tappar man den enorma mängden mjukvara som finns - åtminstone om man inte också skriver emulator för Z80.
Två halvsvammel-sidospår, typ projektförslag för den som har för mycket tid och tillräckligt mycket hjärnkapacitet:
A1: Modda CP/M 68k så att det kan köras som en process i AmigaOS. Ett tips är att köra de där "PrepareEmul" & co som är till för 68k-MAC-emulering för att flytta AmigaOS-sakerna från den lägsta delen av minnet, för att få trap-vektorer och sånt tillgängligt.
A2: Modda CP/M 68k så att istället för att ha inbyggd filsystemkod så översätts filsystem-API:erna direkt till AmigaOS-filsystem-API:erna, så att man slipper krångla med imagefiler, separata diskar/partitioner eller liknande som man annars ofta drabbas av vid emulering.
B: Implementera API:et som ligger både i ROM och på disk i Mac OS för 68k, fast så att anropen översätts till motsvarande anrop i AmigaOS.
B1: Som första steg som faktiskt nog kan vara rimligt för en enda person att gå i land med kan vara att bara ordna de API:er som krävs för att köra textlägetsprogram för skalet i Macintosh Programmers Workbench
C: Skriv ett tillägg till AmigaOS som på burkar med MMU gör att man kan växla vad som ligger i starten på minnet, inklusive trap-vektorer osv, beroende på vilken process som kör, så att man kan köra båda ovanstående föreslagna emuleringsgrejerna och också köra en fullständig Mac-emulator såsom Shapeshifter samtidigt.
Allt detta ger ju slutresultat som är nästan meningslösa som "produkt" (typ CP/M 68k har väl noll mjukvaruutbud, och att köra textlägesprogram från MPW Shell är väl inte direkt superattraktivt heller - möjligtvis att det kan vara cool att köra Apples kompilatorer på detta sätt och sen provköra resulterande binär i ordinarie Mac-emulator. Eller så blir de omöjligt stora, som att implementera hela API:et i ROM och på disk på Mac OS. Det som faktiskt kunde vara användbart är väl förslag C ovan, men extremt få lär ha nytta av det, speciellt om ingen ger sig på A och B ovan

Är det alltså ändå ett svenskt företag inblandat, och Elektor EC-6809 är något annat? Var det kanske nåt svenskt bolag som var generalagent för FLEX som blev inblandat för att Elektor / AoE kanske inte kunde köpa kopior av FLEX för att sälja i Sverige?Mickecarlsson skrev: ↑5 juli 2024, 19:48:06Jag har letat efter företaget men hittar ingen info. Det finns ett par personer som har efternamnet Wannberg, har inte kontaktat någon av dom än.
P.S. om det är nån specifik detalj i något nummer av AoE du är ute efter så säg till så kan jag nog scanna eller åtminstone fota av. Jag har alla tidningar utom första numret första årgången (som var utsålt sen länge när jag kompletterade med första årgången osv på nån mässa i slutet av 80-talet

- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om jag kommer ihåg rätt från Telko-tiden så köpte vi FLEX direkt från USA. Någon svensk generalagent har jag inte hittat.
Porta ett OS är väl si och så (som du skriver). Vad det gäller FLEX har jag hittat några kommersiella program som är hyfsade, dock kräver dom lite meck med terminalinställningar. Det är ett kalkylprogram och en ordbehandlare.
Jag har även hittat ett kommersiellt Payroll-program, vad man nu ska med det till
Tack för erbjudandet om inskanning, men jag fick tag på alla nummer från det allra första 1982 till och med 1986 i bra skick med alla filmer (https://www.tradera.com/item/1105/63615 ... -1982-1986).
Porta ett OS är väl si och så (som du skriver). Vad det gäller FLEX har jag hittat några kommersiella program som är hyfsade, dock kräver dom lite meck med terminalinställningar. Det är ett kalkylprogram och en ordbehandlare.
Jag har även hittat ett kommersiellt Payroll-program, vad man nu ska med det till

Tack för erbjudandet om inskanning, men jag fick tag på alla nummer från det allra första 1982 till och med 1986 i bra skick med alla filmer (https://www.tradera.com/item/1105/63615 ... -1982-1986).
Just ja, jag såg ju att du skrev att du fått tag på dem
Minnet är bra men kort 

hittade i gömmorna, ngn här som är intresserad?
skänkes mot frakt. tänkte men det blev aldrig av, ingen aning om det funkar? hela 64k RAM!!!!
skänkes mot frakt. tänkte men det blev aldrig av, ingen aning om det funkar? hela 64k RAM!!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt: