Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5994
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av pi314 »

Jag har inte så mycket att bidra med, men vill stämma in i kören om att valet inte är självklart. Kanske i synnerhet om man av en eller annan anledning inte blir sams med Fusion 360?

En av mina förväntningar är att programmet ska kännas så intuitivt att jag åtminstone kan komma igång snabbt. Som jag tycker att man kan göra med program för nästan allt. Ord och textbehandlig. Kalkyl. Grafik. Databaser. Webb. Bildbehandling. Videoredigering. Dokumentlayout. M.m. Inga problem! Men CAD har inte jag upplevt som lika intuitivt och enkelt att komma in i.

Lite snack åt nostagihållet.
[VISA]
Jag ska kanske tillägga att jag mest använder gratisprogram eller "nästan gratisprogram". Som OpenOffice/LibreOffice, Octave, iMovie, MySQL/MariaDB, Sublime, Gimp, VLC och ytterligare några. Jag har några ganska kompletta licenser, som t.ex. Adobe Creative Suite från 2013 eller så, som jag kör ibland. Sista versionen som man kunde "äga". Som nu bara fungerar på en äldre dator med ett äldre OS. Men där t.ex. Photoshop, Acrobat och Indesign har funktioner som jag vill ha ibland.

Här är några CAD-program som jag antingen sneglat på eller försökt komma gång med.

Fusion 360
SketchUp Free
Onshape
Vectary
FreeCAD
Solid Edge
Blender
OpenSCAD
NanoCAD
LibreCAD
https://all3dp.com/1/best-free-cad-soft ... ms-design/

Hälften av dessa har jag verkligen försökt komma igång med. Men, inget av dom har egentligen fallit mig riktigt i smaken.
Det som jag i avvaktan på att jag hittar något bättre kör med är OpenSCAD. Det vill jag nog inte rekommendera till, nästan, någon. Kanske kan man kalla det för supernördigt? När det gäller mig brukar jag säga att jag inte är mer nördig än nördvändigt. Det verkar ändå räcka för OpenSCAD.
I stora drag så "friformar" man inte i OpenSCAD. Man skriver "program" som beskriver dom former man vill skapa. Det blir rätt myclet matematik i skapandet, till skillnad från vad det behöver bli när man friformar med WYSIWYG.
Men det passar mig ganska bra. En av fördelarna är att man ganska enkelt kan göra parameterstyrda konstruktioner. Som t.ex. en vinge, propeller eller fläkt där man kan välja stigning, NACA-form, antal blad och storlek med parametrar.
Jag har inte räknat, men har väl gjort några dussin prylat, för 3D-printning. Har också laddat ner något dussintal parameterstyrda konstruktioner som jag använt.
Det var lätt för mig att komma igång med OpenSCAD och efter hand har jag blivit bättre på att hitta "knepen".
Men, jag vill bara rekommendera OpenSCAD till den som känner sig bekväm med att definiera formerna på det som ska skapas med matematik.

Ytterst så letar jag fortfarande efter ett CAD-program. Fusion 360, FreeCAD, Blender och LibreCAD har jag gjort lite med. Men med ingen av dom blev det "kärlek vid första ögonkastet". :doh: :)
Inte ens efter någon vecka eller två med lite tid då och då vid programmet.

Kanske har jag varit för otålig?

Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5994
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy skrev: 16 februari 2024, 18:46:28 Jag föredrar också definitivt program som inte behöver omaktiveras efter att man köpt och installerat det. Eagle, Sketchup, Fusion 360, Inventor, Adobe Lightroom och liknande är praktexempel på sådant som bara blir sämre och sämre villkor tills man till slut inte kan använda det utan månadsavgift.
Om man inte betalar årsavgift är det omöjligt att flytta sin Inventor-licens från gammal till ny dator.
Jag har så svårt att förstå programutvecklare som förefaller jävlas med och göra livet svårt för betalande kunder. Hur i h-e tänker dom?

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33960
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 16 februari 2024, 21:49:50 Jag har så svårt att förstå programutvecklare som förefaller jävlas med och göra livet svårt för betalande kunder. Hur i h-e tänker dom?
Dom tänker nog "Pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar !!!"

Det är nog ofta så att de som sitter och bestämmer om licenser och liknande använt programmet själva, eller ens pratat med en kund som gör det.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7091
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 16 februari 2024, 21:16:06 Du vill inte ha ett program som eventuellt ansluter till nätet, men ansluta själv för diverse filmer, jösses, du får ju faktiskt bestämmas dig
Vad fasen babblar du om? Vet du hur min infrastruktur här ser ut?
BJ
Inlägg: 8430
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av BJ »

Ni som har provat Openscad - skiljer det sig mycket från Povray?
Av det som jag har sett så verkar det väldigt likt, men det har inte
blivit av att jag har provat. Povray har jag använt, däremot,
och där kan jag göra nästan vad jag vill, med massor med hjälp
från internet, men det blir ju bara bilder, men rätt så fina sådana.
Senast redigerad av BJ 17 februari 2024, 08:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45433
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av TomasL »

Openscad är väl inget CAD-program utan snarare en kompilator, då det inte går att rita i det.
Povray är heller inget CAD program utan en Raytracer.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5994
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av pi314 »

Vad är CAD?
Så här definierar Wikipedia CAD.
Computer-aided design (CAD) is the use of computers (or workstations) to aid in the creation, modification, analysis, or optimization of a design. This software is used to increase the productivity of the designer, improve the quality of design, improve communications through documentation, and to create a database for manufacturing.  Designs made through CAD software help protect products and inventions when used in patent applications. CAD output is often in the form of electronic files for print, machining, or other manufacturing operations.
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_design

Det finns inget i den definitionen om att användargränssnittet ska utformas på ett visst sätt.

Wikipedia listar OpenSCAD som ett exempel på ett CAD-program.

Som jag skrev tidigare är en av OpenSCADs styrkor att det är ganska lätt att skapa pameterstyrda konstruktioner i OpenSCAD. Propellrar, fläktar, kugghjul, skruv och gängor i olika sammanhang. Ett linsskydd till kameran som kan anpassas till alla objektivstorlekar.
Att t.ex. ändra en fläkt från 5-bladig till 7-bladig och från Ø=100 mm till Ø=120 mm görs i en lämpligt utformad OpenSCAD-konstruktion genom att man ändrar två siffror. Det är kanske lika enkelt i alla CAD-program?

Med detta sagt vill jag ändå inte rekommendera OpenSCAD till dom flesta. Man bör vara bekväm med att tänka i matematiska beskrivningar av former för att effektivt göra konstuktioner i OpenSCAD. Jag kanske har fel, men det tror jag att dom flesta inte är.

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45433
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av TomasL »

Med den definitionen så är även VBA, C, C++, C# mfl CAD-program, då de kan göra exakt samma sak.
Gimbal
Inlägg: 7987
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Gimbal »

Designspark mechanical har en free version som tyvärr har blivit lite sämre på sistone (man har tagit bort lite fil-format) men fungerar ändå relativt bra.
Men den ska ha kontakt med "licens-servern" även för gratisversionen så offline går inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av grym »

tycker det är helt rätt att kalla det cad om det är det det används till


för det är bara datorstödd design

nyttjade gamla paint till kretskort i många år
för den hadde exakt rätt funktioner för detta
ihop med en skrivare med program som kunde skala det på rätt sätt i mindre än tiondel i upplösning

cadprogram, nej
används till cad, japp

står det listat som cadprogram så japp
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32613
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev: 16 februari 2024, 20:11:03 För mig som kan Solidworks sedan innan tog det fem minuter att lära mig Solidedge, Freecad kom jag inte överens med trots 2 timmars övning.
Är det stor skillnad mellan SolidWorks och Fusion360?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av grym »

japp

man måste lära sig att hitta allt på andra ställen och procedurerna är en del annurlunda
BJ
Inlägg: 8430
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av BJ »

Pi: När det handlar om 3d-cad så är matematiska beskrivningar
det enda jag har hållit på med. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32613
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av säter »

Nu antar jag att det TS efterfrågar är ett 3D-CAD med grafiskt gränssnitt?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7091
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

pi314 skrev: 17 februari 2024, 10:03:28

Som jag skrev tidigare är en av OpenSCADs styrkor att det är ganska lätt att skapa pameterstyrda konstruktioner i OpenSCAD. Propellrar, fläktar, kugghjul, skruv och gängor i olika sammanhang. Ett linsskydd till kameran som kan anpassas till alla objektivstorlekar.
Att t.ex. ändra en fläkt från 5-bladig till 7-bladig och från Ø=100 mm till Ø=120 mm görs i en lämpligt utformad OpenSCAD-konstruktion genom att man ändrar två siffror. Det är kanske lika enkelt i alla CAD-program?

Med detta sagt vill jag ändå inte rekommendera OpenSCAD till dom flesta. Man bör vara bekväm med att tänka i matematiska beskrivningar av former för att effektivt göra konstuktioner i OpenSCAD. Jag kanske har fel, men det tror jag att dom flesta inte är.

Jag är tacksam för en sån här recension, denna är definitivt inget för mig då jag inte tänker matematiskt utan tänker i 3d och skapar saker utan att ha sett en ritning, matte är inget för mig tyvärr. Att då försöka köra i ett sånt program är bara waste of time.
Skriv svar