En av mina förväntningar är att programmet ska kännas så intuitivt att jag åtminstone kan komma igång snabbt. Som jag tycker att man kan göra med program för nästan allt. Ord och textbehandlig. Kalkyl. Grafik. Databaser. Webb. Bildbehandling. Videoredigering. Dokumentlayout. M.m. Inga problem! Men CAD har inte jag upplevt som lika intuitivt och enkelt att komma in i.
Lite snack åt nostagihållet.
Här är några CAD-program som jag antingen sneglat på eller försökt komma gång med.
Fusion 360
SketchUp Free
Onshape
Vectary
FreeCAD
Solid Edge
Blender
OpenSCAD
NanoCAD
LibreCAD
https://all3dp.com/1/best-free-cad-soft ... ms-design/
Hälften av dessa har jag verkligen försökt komma igång med. Men, inget av dom har egentligen fallit mig riktigt i smaken.
Det som jag i avvaktan på att jag hittar något bättre kör med är OpenSCAD. Det vill jag nog inte rekommendera till, nästan, någon. Kanske kan man kalla det för supernördigt? När det gäller mig brukar jag säga att jag inte är mer nördig än nördvändigt. Det verkar ändå räcka för OpenSCAD.
I stora drag så "friformar" man inte i OpenSCAD. Man skriver "program" som beskriver dom former man vill skapa. Det blir rätt myclet matematik i skapandet, till skillnad från vad det behöver bli när man friformar med WYSIWYG.
Men det passar mig ganska bra. En av fördelarna är att man ganska enkelt kan göra parameterstyrda konstruktioner. Som t.ex. en vinge, propeller eller fläkt där man kan välja stigning, NACA-form, antal blad och storlek med parametrar.
Jag har inte räknat, men har väl gjort några dussin prylat, för 3D-printning. Har också laddat ner något dussintal parameterstyrda konstruktioner som jag använt.
Det var lätt för mig att komma igång med OpenSCAD och efter hand har jag blivit bättre på att hitta "knepen".
Men, jag vill bara rekommendera OpenSCAD till den som känner sig bekväm med att definiera formerna på det som ska skapas med matematik.
Ytterst så letar jag fortfarande efter ett CAD-program. Fusion 360, FreeCAD, Blender och LibreCAD har jag gjort lite med. Men med ingen av dom blev det "kärlek vid första ögonkastet".

Inte ens efter någon vecka eller två med lite tid då och då vid programmet.
Kanske har jag varit för otålig?
/π