Bygga sub för musik?
-
Jag menade inte att han skulle ha två basar. Jag undrade vad det var för system han körde medJimmyAndersson skrev:Helt riktigt. Det räcker med en sub-bas. (Basfrekvenser är ändå så låga att man ändå inte hör exakt varifrån de kommer, sedan finns det oftast likadant ljud i vänster och höger, så det är bara onödigt att ha 2st.)
Kul med ett till projekt förresten!![]()
Testa programmet som Tekko tipsade om. Även om man kanske inte har all data så kan det nog ge dig en bra bild om hur stor låda, isolering mm som du behöver.
en riktigt bra subbas är väl byggd med en eller några bra pa element och en riktigt välbyggt bashorn
hadde en gång i tiden 2st 18" med mycket bra verkningsgrad (104db/w) i plywood bashorn dimensionerade för min 18hz drivna av aktivtdelade bryggkopplade cresendosteg, ca 2* 600w , om man säger så här, det är inte underligt att man har vissa hörselskador numera, suck
men som subbbas skulle jag helt klart kollat på en liten basreflexlåda som är väldämpad och sedan ett strömstarkt aktivt delat slutsteg
har två st vettiga monacor 12" basar i bra små lådor ståendes som jag alldrig annvänder, finns till salu eller bytes mot något som tar mindre plats

hadde en gång i tiden 2st 18" med mycket bra verkningsgrad (104db/w) i plywood bashorn dimensionerade för min 18hz drivna av aktivtdelade bryggkopplade cresendosteg, ca 2* 600w , om man säger så här, det är inte underligt att man har vissa hörselskador numera, suck
men som subbbas skulle jag helt klart kollat på en liten basreflexlåda som är väldämpad och sedan ett strömstarkt aktivt delat slutsteg
har två st vettiga monacor 12" basar i bra små lådor ståendes som jag alldrig annvänder, finns till salu eller bytes mot något som tar mindre plats
-
-
harman kardon 3480 förstärkare yamaha cd spelar och mitt egen byggda crescendo slutsteg, men det spelar väl inte så stor roll det är ju bara försteget som ska skicka signal till slutsteget som sitter i subben?
och ja , jag ska bara ha en sub i en basreflex låda eller vad det heter ? jag hade tänkt mig en låda som är 40 bred , 50-60lång och sen hur hög vet jag inte riktigt?
och ja , jag ska bara ha en sub i en basreflex låda eller vad det heter ? jag hade tänkt mig en låda som är 40 bred , 50-60lång och sen hur hög vet jag inte riktigt?
Hittade en liten bas på 8". Kankse lite liten men man kan ju köra med två
, fast då hamnar nog prislappen på över 3000kr: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

-
Köp en sån bas som jag har...
http://www.brl.se/main.aspx?mc=72&c=72&p=3337
Där har du tryck i den... jöööössses asså.
Sen har jag ett jensen-steg på det.. 250watt.
I en låda som är 60*60*40/30 (bredd*höjd*djup)
Säger då det... jag spelar ner tavlorna från väggarna, bokstavligen.
Hade mitt fönster öppet o drog på som själva faen.
Morsan kom cyklandes hem från jobbet, hon hörde musiken ca 200 meter från huset hehe.
Ett tips
http://www.brl.se/main.aspx?mc=72&c=72&p=3337
Där har du tryck i den... jöööössses asså.
Sen har jag ett jensen-steg på det.. 250watt.
I en låda som är 60*60*40/30 (bredd*höjd*djup)
Säger då det... jag spelar ner tavlorna från väggarna, bokstavligen.
Hade mitt fönster öppet o drog på som själva faen.
Morsan kom cyklandes hem från jobbet, hon hörde musiken ca 200 meter från huset hehe.
Ett tips
-
det blir automatiskt 8 ohm... efter som det är en dubbel. men då behöver du ju mest fixa en låda.
Om man vill spara tid köper du en färdig låda på mds eller ljuda. Annars för att få bättre ljud så fixar du programmen o räknar ut din låda. Bättre ljud men mer jobb.
Jag är glad att jag byggde min egen men det är ju upp till var och en.
Om man vill spara tid köper du en färdig låda på mds eller ljuda. Annars för att få bättre ljud så fixar du programmen o räknar ut din låda. Bättre ljud men mer jobb.
Jag är glad att jag byggde min egen men det är ju upp till var och en.
-