TV som stänger av sig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Har provat att löda om de missfärgade lödpunkterna på högspänningstransformatorn utan någon förbättring.
I manualen som thepirateboy länkade till så finns följande tabell med felkoder och jag kollade i en servicemeny och hade följande sekvens (senast inträffat först) 5 11 4 10 0. Kanske kan hjälpa.

Bild

EDIT: Manual ~10MB

EDIT: Såg att ett alternativ som passar ganska bra är 'överslag i bildrörssockeln'. Kan man testa det enkelt och göra något åt det själv?
peter555

Inlägg av peter555 »

Ett inte ovanligt problem. Ofta är det kondensatorerna i nätaggregatet som torkar och tappar kapacitans. Också snubberkondensatorerna i horisontalavlänkningsslutsteget brukar ge upp. Kolla även om det är strålströmsbegränsningen som slår till.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Några bra tips på hur man kan kontrollera kondensatorerna och även bildrörssockeln? Verkar som att Frtizell och alla ni andra som föreslagit kondensatorer har rätt. Måste man ha en kapacitansmätare eller kan man bygga en enklare krets själv eller kanske rent av använda en multimeter på något finurligt sätt?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Man kan se på elektrolytkondensatorer att plasten längst upp på toppen har "krypit", altså blivit smalare så det blir större metallyta på toppen så att säga. Kan vara ett tips. Men kondensatorer kan ju vara kassa även om dom ser normala ut...
bearing

Inlägg av bearing »

Vissa multimetrar kan mäta kapacitans. Annars borde det vara enkelt att bygga en kapacitansmätare av en PIC med AD eller komparator.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

L01.1E är ett ovanligt chassi så det finns inte så mycket feltips
till hjälp tydligen.

Men alla Philips chassin har mer eller mindre problem med flyback kondensatorn, på detta chassi har den nummer 2463 och sitter
jämte HS transistorn och HS trafon, kan ha den blå karamelliknande
formen eller en fyrkantig MKP typ.
Kolla NOGA kondensatorn efter sprickor eller bulor samt kapacitansmät
den också.

Drivtrafon 5461 till HS transistorn skulle jag också kolla noga på lödningar.
Kabeln till avlänkningsspolarna vertikal och horisontal, undersök kontakten
till den både på kretskortet OCH uppe på själva bildrörspolen.

I övrigt verkar detta felet vara en glappkontakt så ta dig tid och löd
om hela området runt HS trafon.

Kjelle
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Kikar lite till inuti min TV nu och har tyvärr inte hittat något yttetligare misstänkt.

Har hittat flyback-kondensatorn 2463 och kan inte se några bulor, sprickor eller annat konstigt med den. Har tyvärr ingen kapacitansmeter så kan tyvärr inte mäta den.

Sladden till avlänkningsspolarna ser hel ut.

Bildrörssockeln ser oskadad ut. Vit och fin.
peter555 skrev:Också snubberkondensatorerna i horisontalavlänkningsslutsteget brukar ge upp. Kolla även om det är strålströmsbegränsningen som slår till.
Hur kontrollerar jag det här med strålströmsbegränsningen?

Men risk för att framstå outbildad (vilket jag visserligen är, iaf när det gäller lödning). När jag gör om lödningar ska jag använda lödfläta och ta bort så mycket tenn som möjligt för att sedan lägga på nytt eller duger det att använda det tenn som redan finns?
Loial

Inlägg av Loial »

Kolla 5-volten (till CPU och annan logik) under drift, så att inte den dippar eller är felaktig.
( och kolla den även efter att TV:n satt sig i stby.)
Leta även efter mikrosäkringar (små runda, ofta röda) och kolla så dom inte är "halvdåliga" (dvs är lågohmiga, men får för stort spänningsfall)

Det brukar även sitta någon transistor (småsignal) i själva standbyfunktionen som ibland är lite kinkig, kan hjälpa att byta till en med högre hFE.
(Detta gäller dock L6.3-chassit, men det är ett vanligt fel där, kanske är nåt liknande på din TV? det ger i alla fall exakt samma symptom.)
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Har lött om nästan alla lite större lödningar och alla de som hade lite missfärgningar och nu har TVn varit på sedan 17.05, alltså 2 timmar och en kvart.

Kanske man kan titulera sig TV-reparatör nu då?! :roll:
peter555

Inlägg av peter555 »

Om TV n stänger av sig vid mycket ljus i bilden så är det antagligen strålströmsbegränsningen som slagit till.
Skriv svar