ROV
Bilder bilder bilder!
Har kollat lite och sett lösningar med en ram av PVC rör.. verkar vettigt.
Lite nervös inför att sätta in kameran och se till att allt är tätt!
bengt-re
Så du körde motorerna on/off för att få rätt riktning då?
Antar att man behöver ganska mycket ljus om man kommer djupare än ~3 meter. Hur löser man sånt? Var får man tag på kupolerna som sitter framför kameran?
Har kollat lite och sett lösningar med en ram av PVC rör.. verkar vettigt.
Lite nervös inför att sätta in kameran och se till att allt är tätt!
bengt-re
Så du körde motorerna on/off för att få rätt riktning då?
Antar att man behöver ganska mycket ljus om man kommer djupare än ~3 meter. Hur löser man sånt? Var får man tag på kupolerna som sitter framför kameran?
Tja, snubblade av en händelse på den här sidan, http://www.globalplastics.ca/smalldomes.htm men det var ju inte direkt gratis. Finns säkert en hel del andra också, själv kör jag nog med ett plant fönster.
bengt-re: Har du några bra tips vad gäller kamera/elektronikhus? Hade tänkt försöka använda pvc-rör med lock och packningar i varje ände, men det kanske är krångligt att få det tillräckligt tätt vid högre tryck?
p.s. Hittade en hel del intressanta saker på Electronic goldmine också, bla mindre "domes"... d.s.
/offe
bengt-re: Har du några bra tips vad gäller kamera/elektronikhus? Hade tänkt försöka använda pvc-rör med lock och packningar i varje ände, men det kanske är krångligt att få det tillräckligt tätt vid högre tryck?
p.s. Hittade en hel del intressanta saker på Electronic goldmine också, bla mindre "domes"... d.s.
/offe
Det stämmer halvt om halvt. Motorn bör vara gjord för det, men designprincipen för en pmsm är vattentålig. Problem som kan uppstå är klegg i "luftgapet" som ju inte är mer än 0.5-1 mm och felaktig isolering av statorlindningarna. Ser man till att sätta ordentligt med limmad krympslang runt anslutningen till statorlindningen bör man nog klara sig, men förmodligen inte så länge.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Vill du slippa göra tryckvattentäta axelgenomföringar så är lösningen att fylla motorn med transformatorolja - bra mycket bättre än att få läbbigt vatten i den. Gör du så räcker en enkel sim eller till nöds oringstätning för att hindra oljan från att bli vattenblandad. DOCK så drar alla tätningar lite moment, så tipset är att sätta en reduktionsväxel på insidan och täta den lågvarviga propelleraxeln - detta ger mindre friktionsförlust och längre livslängd på tätning och axel.
Bygga thrustrar är det svåraste med att göra en bra ROV hemma - tyvärr. Det är därför jag gärna rekomenderar att börja testa resten med vattenpumpsdrivning och när man fått mersmak så ger man sig på att mecka ihop bra thrustrar
Bygga thrustrar är det svåraste med att göra en bra ROV hemma - tyvärr. Det är därför jag gärna rekomenderar att börja testa resten med vattenpumpsdrivning och när man fått mersmak så ger man sig på att mecka ihop bra thrustrar
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Tjadu... beror på är inte svaret du vill ha, men jag dykt till över 30 meter med PCV-rov, så nog går det, men då hade jag iofs satt i spant av ALUringar sågade ifrån ett tjockväggig alurör som jag lyckades hitta i rätt storlek (eller nästan.. fick svarva röret först....)
Skall du djupare är rådet att använda alurör som kropp (ger kylning också) och göra fram och bakkåpa i välvd polycarbonat.
Skall du djupare är rådet att använda alurör som kropp (ger kylning också) och göra fram och bakkåpa i välvd polycarbonat.
Mycket intressant tråd detta, tanken att bygga en ROV har funnits i bakhuvudet länge...
Några tankar bara: skulle det vara till någon nytta att öka trycket i skrovet? Typ montera en cykelslangsventil och pumpa upp innan man går ner?
Det är ju iaf ett sätt att kolla efter läckor i sin hembygda hobby-ROV!
Det gäller ju att täta ventilen innan man går ner då iofs...
Sen vad gäller framdrivning, vad tror ni om att använda pumpar typ spolarvätskepump? Det är rätt bra drag i dem har jag för mig.
Arvid
Några tankar bara: skulle det vara till någon nytta att öka trycket i skrovet? Typ montera en cykelslangsventil och pumpa upp innan man går ner?


Sen vad gäller framdrivning, vad tror ni om att använda pumpar typ spolarvätskepump? Det är rätt bra drag i dem har jag för mig.
Arvid
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Dessutom har vatten typ 800 gånger högre densitet än luft, så motorn skulle behöva vara på 300 w istället för 3 W för att orka driva fläkten med samma varvtal. Borstlösa modellflygsmotorer är den bästa tekniken - det finns idag ytterrotormoterer med roterande magnetpaket på utsidan vilka har högt moment och inte har något emot att snurra i transformatorolja - med dessa motorer kan man ibland skippa reduktionsväxeln och ändå få en propeller med bra verkningsgrad. Men säger det igen - börja att bygga en centralmodul så att du har något att testa olika thrustrar på. Elektroniken är rolig att bygga och inte så förbaskat svår att få till. Thrustrarna är svårare onekligen, men med oljefyllda borstlösa motorer får man bra effekt med rätt små motorer.
Nästa del kommer att bli att få ner kraften till farkosten och när det gäller det så är den bästa lösningen att köra med 200-600 Hz 100-1000V, en trafo i farkosten och sedan DC/DC omvandlare till elektroniken. Naturligtvis kan man köra på DC direkt, men lite svårare att bygga DC/DC som har uppåt kV spänningar på ingången, med en trafo så kan man välja en spänning som passar bra till en enklare DC/DC omvandlare.
ytterligare en sak - bygg tvåtråds (TP) drivning av kameran på en gång - för med DC/DC omvandlare borstlösa motorer och långa kablar som kommer inte obas signaler fungera dugligt.
Nästa del kommer att bli att få ner kraften till farkosten och när det gäller det så är den bästa lösningen att köra med 200-600 Hz 100-1000V, en trafo i farkosten och sedan DC/DC omvandlare till elektroniken. Naturligtvis kan man köra på DC direkt, men lite svårare att bygga DC/DC som har uppåt kV spänningar på ingången, med en trafo så kan man välja en spänning som passar bra till en enklare DC/DC omvandlare.
ytterligare en sak - bygg tvåtråds (TP) drivning av kameran på en gång - för med DC/DC omvandlare borstlösa motorer och långa kablar som kommer inte obas signaler fungera dugligt.
Jag ska bygga en första ROV i PVC rör för att testa lite olika lösningar.
Först så blir det med Länspumpar.. var får man tag på de billigaste någonstans? Biltema?
Man kan ju även ta bort själva pumphuset och sätta en propp på de axlarna, har jag sett. Blir kanske en kombination.. Med höjdreglering mha en pump med propeller samt omoddade för att svänga tills vidare iaf.
30 meter som du hade kört på verkar vara mer än tillräckligt för en första prototyp.. Borde väl gå att mata med ett bilbatteri på de djupen utan allt för stora förluster.
Först så blir det med Länspumpar.. var får man tag på de billigaste någonstans? Biltema?
Man kan ju även ta bort själva pumphuset och sätta en propp på de axlarna, har jag sett. Blir kanske en kombination.. Med höjdreglering mha en pump med propeller samt omoddade för att svänga tills vidare iaf.
30 meter som du hade kört på verkar vara mer än tillräckligt för en första prototyp.. Borde väl gå att mata med ett bilbatteri på de djupen utan allt för stora förluster.