Max luftmängd genom ett intag/hål?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

Inlägg av benring »

Jag har trimmat en del bil i mina dagar, förgasare + insprutare.
Mopeder som ung :roll:

Mopederna trimmades genom att slipa toppen mot en fin fläck på betonggolvet:)

Så jag vet grundprincipen för hur jag ska trimma.
Dock så blir det oftast så att avgasrör blir för grova, antingen till den grad att den tappar effekt i nått register och/eller så dånar det onödigt högt.

Samma på insugssidan, är det öppet filter så kanske det ger effekt på toppvarv men sämre på lågvarv men brölar mer.

Så det jag vill med trimmet är att optimera det som sitter på, beräkna rätt längd/grovlek på avgasrör etc.
Jag tvivlar på att den är optimal idag, varken tändning, avgasrör eller luftintag.

Kamtider blir svårt som sagt, variabelt kamdrev i så fall, hade det på min gammelopel, blev en jä*la skillnad.

Nåväl nåväl:)

/B
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Oki, bonnatrimmning då ;)

Byt till annat luftfilter, öppna avgassystemet/öka diametern. Justera in förgasaren så har du fått några hästar till iaf ! Se även om du kan tidigarelägga tändningen en liten aning utan att det knackar så ger även det lite mer effekt.

Om du ändå meckar avgasrör så sätt i en muff där du skruva i en labdasond, bygg en enkel LED-drivare så att du avläsa denna under körning så får du svar på om du justerat förgasaren rätt..
benring

Inlägg av benring »

Bra tips på lambda:)

tändnigen e nog ställd för 93 oktan så där kan man vinna lite.

/B
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Berätta gärna hur det går. Såg någon tråd här på forumet om någon som gjorde en enkel men fungerasnde labdaindikator.
benring

Inlägg av benring »

ja, sånna scheman finns det o få tag i. Helst ska man ha en bredbandslambda, den e mycket nogrannare. Dyrare oxå dessvärre.

Tror det blir en smalbandare, räcker gott o väl.

/B
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, fast det var någon här på forumet som påstod att det gick köpa bredbandlambla skapligt billigt numera.
benring

Inlägg av benring »

Jag sökte här men fann inget, får kolla igen:)

/B
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Är det rimligt att anta att förhållandet mellan mottryck på avgassidan och undertryck på insugssidan skall vara det samma före och efter trimning? Isåfall kan du ju lägga ner lite energi på att få detta rätt. Mät undertryck före och efter du satt i öppet/sport filter. Sedan justerar du diametern på avgassidan så att samma förhållande råder.
benring

Inlägg av benring »

Greensilver det där tål att kolla upp, jag vet inte om förhållandet mellan mottryck på avgassidan och undertryck på insugssidan som råder nu är det optimala.

Å andra sidan, hur ska man få reda på det utan att köra motorn i bromsbänk.

/B
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Prata med någon som kan det där. :)
Troligtvis finns det tumregler för det där. Fråga någon gammal trimgubbe, helst ingen ingenjör för då skenar det nog iväg och blir allt för teoretiskt (vilket det redan egentligen är).

Jacka bara kolven, dra locket i bandslipen och dra en konborr i fuggen! *skojar*
benring

Inlägg av benring »

Greensilver skrev: Jacka bara kolven, dra locket i bandslipen och dra en konborr i fuggen! *skojar*
Det värsta e att det där säkert funkar:)

/B
Flummo

Inlägg av Flummo »

Greensilver skrev:Är det rimligt att anta att förhållandet mellan mottryck på avgassidan och undertryck på insugssidan skall vara det samma före och efter trimning?
I en bra motor hade det kanske stämt (men då är iofs både mottryck och undertryck så gott som noll iofs, förutom att man kanske utnyttjar tryckpulser som t.o.m. kan ge övertryck i insuget och undertryck i avgasröret under rätt förhållanden). Motorn detta gäller är däremot ungefär lika vass som en diskmaskin, så här kan man räkna med att både luftburk och avgasrör är byggt 98% inriktat på låg ljudnivå och kostnad, och i bästa fall 2% inriktat på prestanda... I luftburken betyder allt undertryck förlorad effekt, och på avgassidan vill man ha tryck/sugpulser som hjälper motorn att andas bättre (på rätt sätt också) vid åtminstone något varvtal. Om det någonsin har funnits ett tillfälle när uttrycket "gör om, gör rätt" har passat, så är det när det gäller en sån motor... :roll: Jag hoppas att du har räknat med att ställa om förgasaren helt sedan, många trimmar motorer och kör sedan runt med helt fel förgasarinställningar bara för att de inte begriper bättre...
benring

Inlägg av benring »

Flummo skrev:Motorn detta gäller är däremot ungefär lika vass som en diskmaskin
Tack ska du ha :lol: (lugnt jag hajjar vad du menar)
Jag hoppas att du har räknat med att ställa om förgasaren helt sedan, många trimmar motorer och kör sedan runt med helt fel förgasarinställningar bara för att de inte begriper bättre...
Att ställa in förgasare är något jag är bra på så det e lugnt:)

Förövrigt så är det sant att ju mindre undertryck man har i insuget dessto mer effekt vid mindre gaspådrag. Det ser man ju på vakkum-mätare.

Så har jag undertryck i luftburken kan jag ju sträva efter att få bort detta, kan även tänka mig övertryck 8)

Då återstår avgasrör, ska det vara så fritt som möjligt på 4-takt?

Detta är ett ämne kanske som inte platsar i "Allmänt" på elektronikforumet :D menjag är tacksam för svaren!

/B[/quote]
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Avgaset är inte riktigt så enkelt som att det ska vara fritt.
Då skulle man ju kunna ta bort det helt, låter kanske sportigt men det kommer inte att gå så fort.

Man måste istället stämma av det så att man utnyttjar avgaspulserna för att "dra ut" avgaserna. Inte helt enkelt och fungerar bara för ett givet varvtal.
Detta är såklart en hel vetenskap, vilket är bra eftersom det då finns en hög med formler också....

Jag har lite länkar hemma som kan vara roliga, återkommer om intressen finns.

-- Jonas
benring

Inlägg av benring »

Intresse finns!!
:)

EDIT:
Då skulle man ju kunna ta bort det helt, låter kanske sportigt
Nääh, det låter inte sportigt, det låter fördjävligt :lol:
Skriv svar