Pulsera akvariepump
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Titta på schemat som Zeus länkade till. Med vridpoten styr du hastigheten.
Har du provat att söka lite efter information på hur man kopplar in en triac?
Troligen inte, för då hade du sett att man får många träffar genom att bara söka på ordet "triac". T.ex den här sidan.
Om du har bråttom så är det ett bra tips att leta lite och inte bara vänta på att vi ska leta upp all info.
Har du provat att söka lite efter information på hur man kopplar in en triac?
Troligen inte, för då hade du sett att man får många träffar genom att bara söka på ordet "triac". T.ex den här sidan.
Om du har bråttom så är det ett bra tips att leta lite och inte bara vänta på att vi ska leta upp all info.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=ast ... table+modeKezo skrev:ja där nere ja... såg det nu...
men måste jag ha en optokopplare?
var ute efter det absolut billigaste sättet...
och som jag frågade: vad är skillnaden på "astable mode" och "monostable mode"?
GOOGLE skrev:1: Monostable Mode and 2: Astable Mode. In the monostable mode the 555 acts as a "one - shot". It would be used for the purpose of obtaining a one pulse of variable length. In the astable mode the 555 will retrigger itself to output a stream of pulses of variable length.
- EagleSpirit
- Kontakt:
Jag vet inte hur mycket det kommer höras och hur grejjerna ska sitta men det kanske är möjligt att sätta dit ett relä som styr pumpen? Jag antar att det handlar om någon redovisning eller så. Då kommer den ju inte att köras så länge och det borde relät klara. Det tror jag är mycket enklare att hålla på med en triac. Men visst är triac den bättre lösningen och du har ju schema och grejjerna får du lätt tag på hos elfa.
Angående optokopplaren, den kan ju vara bra så att din lilla styrelektronik inte blir strömförande utifall triacen skulle pajja. Om du använder triac så ska du använda den där lösningen på den franska sidan.
platinum: Det är väl hjärtat som slår sådär? Flödet på blodet har jag för mig inte är på samma sätt.
Zeus: Nu vet jag inte riktigt alla modeller av mekaniska hjärtan som finns, men det som min pappa hade var som en hjälppump som man placerade i magen. Den hade mer än puls för man kunde höra den från upp till 3m. Hela magen vibrerade vid varje slag. Det fungerade så att det var en platta som åkte upp och ner i pumpen och när metallerna slog emot varandra blev det ett dovt klonk. Det var luftintag/utsläpp i sidan av magen och det lät ju en del det också. Pulsen förändrades efter vad som behövdes men med viss fördröjning och pulsen var lägre än den normala har jag för mig. Batterier och styrelektronik satt såklart på utsidan. Mycket häftiga grejjer det där.
Lycka till med projektet. Du får gärna visa bilder när det blir klart
Angående optokopplaren, den kan ju vara bra så att din lilla styrelektronik inte blir strömförande utifall triacen skulle pajja. Om du använder triac så ska du använda den där lösningen på den franska sidan.
platinum: Det är väl hjärtat som slår sådär? Flödet på blodet har jag för mig inte är på samma sätt.
Zeus: Nu vet jag inte riktigt alla modeller av mekaniska hjärtan som finns, men det som min pappa hade var som en hjälppump som man placerade i magen. Den hade mer än puls för man kunde höra den från upp till 3m. Hela magen vibrerade vid varje slag. Det fungerade så att det var en platta som åkte upp och ner i pumpen och när metallerna slog emot varandra blev det ett dovt klonk. Det var luftintag/utsläpp i sidan av magen och det lät ju en del det också. Pulsen förändrades efter vad som behövdes men med viss fördröjning och pulsen var lägre än den normala har jag för mig. Batterier och styrelektronik satt såklart på utsidan. Mycket häftiga grejjer det där.
Lycka till med projektet. Du får gärna visa bilder när det blir klart

- EagleSpirit
- Kontakt:
Det beror ju lite på vad du vill visa. Om du vill ha verkligt ska du ju kunna variera mellan 50-200 slag per minut = ca 1-3Hz. Om du vill kunna döda hjärtat så lär det bli 0-3Hz. Frågan är ju om det kommer vara synligt på något sätt, det är väl bara att testa lite för det handlar ju bara om värdet på motstånden och potentiometern. Lite på kondensatorn också men den behöver man ju inte ändra på om man inte vill.
Om jag inte missminner mig så ska kondensatorn som sitter vid triacen vara av typen X2. Någon som kan bekräfta om den behövs?
Om jag inte missminner mig så ska kondensatorn som sitter vid triacen vara av typen X2. Någon som kan bekräfta om den behövs?