Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Klickmans »

Fan, jag såg det först nu, Staffanstorp.

My bad 8)
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

LifePo4 har en väldigt rak urladdningskurva, som du märkt, för att sedan dippa rätt brant precis i slutet. Den stora fördelen med LifePo4 är att man just har en väldigt jämn kraft genom hela batteriets kapacitans men det är å andra sidan således i princip omöjligt att se urladdningsgraden med spänningen utan det bör vara kapaciteten istället på dessa batterier.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Så ~3 år senare har det börjat dyka upp problem, till 100% mitt fel även om det är lätt att vara efterklok.

Började med att BMS'n slog ifrån ibland och sen var riktigt svår att få igång så till slut meckade jag ur batteriet(ta bort en hel del kåpor och krångla..)
Kan definitivt konstatera att jag inte lagt så mycket tid på kabelhantering sist.. :D
Som man ser lite på batterierna till vänster så har det hänt saker...
Spänningsmäter man mellan 0V och bordet så var det ca 13.4V vilket helt klart inte är OK eller normalt.
IMG_8011.JPEG
Här syns skadorna lite tydligare, dock redan börjat tejpa ihop för att skydda ackarna.
Framförallt undersidan är rätt oxiderad på några stycken, svårt att avgöra om det bara är något sorts skal eller inte.
Orsaken är troligtvis att dräneringen inte fungerat vilket gjort att vatten blivit stående i batterilådan kombinerat med att batterierna inte klarade så mycket fukt(vilket jag naivt trodde).
Dräneringen var delvis tilltäppt av någon gummimatta som är original och blivit utsmetad och delvis icke-funktionell då samtliga dräneringshål är i mitten av batterilådan, men hela lådan lutar åt sidan när man använder sidostödet ...
Den sidan av batterierna som är värst är också den sidan som moppen lutar åt, därav teorin.
IMG_8014.JPEG
Gjorde lite kapacitetsmätningar och försökte mitt bästa med att snygga till kablarna.
Det är en acc som tappat ca 25% i kapacitet, detta får hela batteripaketet att bara leverera ca 75% av total kapacitet trots att övriga celler är i bättre skick...
Tar jag bort den sämsta cellen blir spänningen för låg, byter jag ut den mot en ny(som jag inte hittar inköpskälla på längre) så kommer den nya vara för bra för övriga celler osv ..
Jag tror det bästa sett till min ekonomi just nu är att bara låta den rulla med sina ~3 kvarvarande kWh.
Har fixat så dräneringshålen är fria samt höjt upp hela batteripaketet ca 15mm så eventuellt vatten inte ska kunna nå det lika lätt så hoppas jag det funkar något år till.
IMG_8025.JPEG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knut

Inlägg av Knut »

Jag har öppnat en relativt stor mängd elcykelbatterier på jakt efter 18650 celler och jag kan intyga att har det kommit in vatten är det bara att kasta. I cykelbatterier rostar ALLT. Blir dessutom en mysig miljö i det slutna plastskalet så ja, se till att cykelbatterier inte står ute i regn om det går att undvika.

Hoppas du får lite liv till ur dom innan det havererar totalt. Synd att vatten skulle bli problemet på en så fin konvertering.

/Knut
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har haft min elcykel stående utomhus varje dag på jobbet i både ur och skur i några år nu, har den inomhus annars pga stöldrisk.

Behövde öppna det för några månader sedan då en kontakt hoppat ur och allt var helt rent och torrt i det och inte en tillstymmelse till rost eller fukt någonstans. Allt har och göra med hur höljet ser ut och hur tätt det är, mitt är inte hermetiskt slutet på något vis alls men skarvarna mellan höljena är gjorda så att vattnet följer efter och inte rinner in i första taget och det som ev gör det kan inte komma i kontakt med något ändå då jag förstås satt batterierna och elektroniken en bit från botten.
Skriv svar