Ja, i helgen blev det körande i WPX SSB. Jag hade bestämt mig för att köra single band 20m och försöka slå det Svenska rekordet på knappt fyra miljoner poäng som en av våra regelbundna operatörer och arbetspöjk SM3JLA hade, från 1998 taget från SL3ZV. Konditionerna såg inte ut som de skulle bli bra och efter ca 45 minuter av tävlingen bestämde jag mig för att det inte var någon vits att köra, utan jag tog offtime. Man får max köra 36h av 48h och efter första natten hade jag bränt många av de timmarna då det var uruselt pga norrsken. Det blev dock bättre men först på Söndag blev det OK konditioner.
Alltihop slutade med ett nytt skandinaviskt rekord om jag nu haft tillräckligt mycket rätt, för jag har inte hur stor marginal som helst. Det kommer nog bli ett toppresultat i Europa också, men vi får se hur högt upp i placeringarna jag kommer. Jag körde 7.2 miljoner poäng på drygt 3000 kontakter och en miljon poäng från Europa-rekordet.
SM2XJP körde upp mig och lite grejor till slutsteget från Burträsk efter tävlingen, så nu har jag lite mer att bygga med.
Hann inte så mycket idag, men en liten plåt blev det iaf och lite funderingar på hur jag ska göra med bygget av nätdelen. Jag fick med ett gäng plåtar upp från ett gammalt slutsteg som jag tänkte använda rakt av och bygga chassiet för de plåtarna. Jag lindade även spolen som ska användas för 10-40m i slutsteget. För 80/160m måste jag ha större diameter, tunnare tråd osv för att få in antalet varv så jag uppnår rätt induktans.

Jag firar när jag passerat svenska rekordet på Söndag förmiddag.

3-fas trafon, den var tung att lyfta upp ur källaren och in i bilen må jag säga! 11kVA, 5kV (efter likriktning) och jag tippar på 150-200kg (Edit: den väger 110kg)

Fläkten jag tänkte använda, rejält med kylning. Ideen är att suga luft genom röret och luften tas genom nätdelen så den får kylning också.

En annan bild

Bleederresistorer för att ladda ur högspänningskondensatorn, ca 160W bränns kontinuerligt upp vid 5kV.

Motstånd som kommer utgöra mjukstarten på trafon

Jag bockade till en plåt för att sätta fast zenerdioderna