Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Jag är åter igen imponerad, håller med det som redan skrivits att orken imponerar nog mest! :tumupp: :tumupp:

Om det är trefasmotor på fläkten så är det kanske läge att bygga in en fasföljdsdetektor i bygget som säger till, eller snarast säger ifrån, ifall det är risk att fläkten snurrar åt fel håll?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Tackar, någonstans måste man göra av sin energi :)

Fasföljdsdetektor vet jag inte om jag kommer orka mig på dock, känns lite överkurs eftersom det kommer att stå på ett ställe och knappast flyttas vidare mycket. Däremot sätter jag nog sensor för luftflödet (eller rättare sagt en liten läpp som drar en mikrobrytare) och går den då åt fel håll så kommer steget slå av eftersom den inte kommer anse det finns nog med luftflöde.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fick kort idag så jag blev lite byggsugen och lödde ihop ett par kort så jag kan testa. Det är spänningsreglering av G1, dvs styrgallerspänningen som ska vara ca -107v vid sändning och vid strypt rör runt -180v. Även G2-kort (skärmgaller) med likriktare och en stor drös zenerdioder då det inte är lika viktigt att skärmgallret är lika stabilt som styrgallret. I det här fallet ska det vara 800V.

Styrgallerkortet är baserat på en design av DC9DZ som byggt fantastiskt fina slutsteg, lite moddat för att passa mina spänningar.

Korten har även uttag för mätning av ström och spänning.

Bild

Bild
Styrgallerkort, reläet växlar mellan mottagning och sändning

Bild
På trimpotten kan man finjustera spänningen vid sändning

Bild
Zenerdioder som plockar ner spänningen till en början en bit (-120v) innan det finregleras
Senast redigerad av sm2wmv 3 april 2013, 21:04:14, redigerad totalt 1 gång.
chriz

Inlägg av chriz »

Ang. ferritstav i anodechoken,
-61 materialet ser ju ut att klara höga temperaturer med bibehållen perm. så det där blir bra. :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Japp, jag använder 61-material i alla powersplitters och det fungerar kanonbra.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Snyggt kort! Fint med enkelsidigt 8)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, i helgen blev det körande i WPX SSB. Jag hade bestämt mig för att köra single band 20m och försöka slå det Svenska rekordet på knappt fyra miljoner poäng som en av våra regelbundna operatörer och arbetspöjk SM3JLA hade, från 1998 taget från SL3ZV. Konditionerna såg inte ut som de skulle bli bra och efter ca 45 minuter av tävlingen bestämde jag mig för att det inte var någon vits att köra, utan jag tog offtime. Man får max köra 36h av 48h och efter första natten hade jag bränt många av de timmarna då det var uruselt pga norrsken. Det blev dock bättre men först på Söndag blev det OK konditioner.

Alltihop slutade med ett nytt skandinaviskt rekord om jag nu haft tillräckligt mycket rätt, för jag har inte hur stor marginal som helst. Det kommer nog bli ett toppresultat i Europa också, men vi får se hur högt upp i placeringarna jag kommer. Jag körde 7.2 miljoner poäng på drygt 3000 kontakter och en miljon poäng från Europa-rekordet.

SM2XJP körde upp mig och lite grejor till slutsteget från Burträsk efter tävlingen, så nu har jag lite mer att bygga med.

Hann inte så mycket idag, men en liten plåt blev det iaf och lite funderingar på hur jag ska göra med bygget av nätdelen. Jag fick med ett gäng plåtar upp från ett gammalt slutsteg som jag tänkte använda rakt av och bygga chassiet för de plåtarna. Jag lindade även spolen som ska användas för 10-40m i slutsteget. För 80/160m måste jag ha större diameter, tunnare tråd osv för att få in antalet varv så jag uppnår rätt induktans.

Bild
Jag firar när jag passerat svenska rekordet på Söndag förmiddag.

Bild
3-fas trafon, den var tung att lyfta upp ur källaren och in i bilen må jag säga! 11kVA, 5kV (efter likriktning) och jag tippar på 150-200kg (Edit: den väger 110kg)

Bild
Fläkten jag tänkte använda, rejält med kylning. Ideen är att suga luft genom röret och luften tas genom nätdelen så den får kylning också.

Bild
En annan bild

Bild
Bleederresistorer för att ladda ur högspänningskondensatorn, ca 160W bränns kontinuerligt upp vid 5kV.

Bild
Motstånd som kommer utgöra mjukstarten på trafon

Bild
Jag bockade till en plåt för att sätta fast zenerdioderna

Bild
Senast redigerad av sm2wmv 11 april 2013, 22:44:43, redigerad totalt 1 gång.
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

sm2wmv skrev:3-fas trafon, den var tung att lyfta upp ur källaren och in i bilen må jag säga! 11kVA, 5kV (efter likriktning) och jag tippar på 150-200kg.
Eftersom jag har något liknande stående (passar precis liggande ner i 5 HE 19"), som jag faktiskt har vägt, så "gissar" jag på omkring 90 kg ;-)

I övrigt kan jag bara instämma i hyllningskören och konstatera att även jag önskar att jag hade så mycket ork.

73
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag gick bort till maskinsektionen och lånade 2st vågar och vägde den. Det var ungefär mitt mellan faktiskt, den väger ca 110kg. Jag kunde ge mig fan på att det var mer med tanke på vad man lyfter i marklyft men är väl lyftställningen som skiljer och grepp osv, den är ju lite otymplig att lyfta.
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Jag kanske ska berätta anektdoten om när jag släpade in den hemma efter att ha råkat ropa in den på en ETA-auktion för bortåt tio år sen. Vid tillfället bodde jag i studenkorridor och hade egentligen inte tänkt köpa några större saker på auktionen, jag åkte till och med spårvagn till Chalmers... i alla fall lyckades jag få några bekanta att skjutsa hem mig och transformatorn. Handtagen på 19"-lådan var inte bekväma, men man fick i alla fall ett anständigt grepp och jag hade inte alltför stora besvär att få in den i hissen, kanske fem meter innanför ytterdörren.
Utmaningen var att bära den ungefär 35 meter från hissen till min lägenhet, när jag vilade mig efter det första tiotalet meter kom en, för mig okänd, granne och erbjöd sig att hjälpa till. Naturligtvis erbjöd jag honom ett av handtagen, tyvärr visade det sig att han inte orkade :roll:
Istället hämtade jag ett par skidremmar som jag drog genom handtagen och reglerade så att öglorna fäste lagom kring handlederna och fick sålunda in klumpen i hallen. Några dagar senare när jag tröttnat på att snubbla på den baxade jag in den i en av garderoberna, vars golv tyvärr visade sig ha otillräcklig hållfasthet :tumner:
När jag flyttade ur den lägenheten nåt år senare hade jag en ordentlig pirra med mig och jag hörde aldrig några klagomål om att jag lagat garderobens golv genom att lägga i en bit ny masonit :bravo:

Nåja, nu kan vi nog återgå till topic.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Med risk för att låta som en upphakad gammal grammofon; Snyggt jobbat!

Slutstegsbygget är mycket kul att följa! Den där högspänningstrafon får ju "snålvattne" att börja rinna ;)

En fråga. Skall det verkligen vara -800V på skärmgallret??
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, felskrivet av mig. Det ska givetvis vara +800V på skärmgallret. Jag ändrade felaktigheten :)

Fick tag i 2st 5uF 6.5kV kondensatorer idag till nätdelen.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jo jag tänkte nog det.

Mysigt stora kondingar :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fick en liten inspelning skickat till mig av en kompis som hörde mig från Phillipinerna. Jag tippar på att jag hade antennerna mot USA dock, möjligen att jag beamade en av de mindre mot honom.

Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen hade jag uppe SA0AZT, SM0W och SM0SHG som ville bygga ihop antennswitchar och jag fixade även klart openASC-boxarna åt Teemu. Måste säga att den varianten med svart front blev riktigt fin, med vit text vore det klockrent så jag blir nästan sugen på att beställa svarta frontar och fräsa nya åt mina boxar. Återkommer med mer bilder på det när jag fått av AZT och SM0W.

Jag testade även lite att göra PI-filter tester om det går att mäta Q-värdet vettigt med en nätverkare bakvägen. Resultatet blev dock att när jag hade Q-värde 12 på nätverkaren så fick jag ca 4 ggr så höga värden mot vad det teoretiskt ska vara. Man får väl göra på det traditionella sättet att sätta C ungefär där det bör vara enligt teorin och sedan hitta ungefär rätt läge på L.

Idag kapade jag till lite metall till nätdelen. Hittade 2st vinkeljärn 30x30x3 nere i källaren så jag lyckades hitta material till det. Jag köpte hjul igår på Jula som klarar 100kg styck, så steget får väga max 400kg ;)

Bild
Fräser aluminium åt stockholmarna

Bild
Några kort byggda

Bild
openASC med svart front

Bild

Bild
Pi-filter tester

Bild
Kapar profiler, man tager vad man haver

Bild