Renovera el- moppe

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12850
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av MiaM »

Bra att veta:

Om du ändrar till starkare motor så är det inte längre juridiskt en moped, eftersom endast typgodkända fordon juridiskt räknas som moped. Om fordonet kan räknas som "segway" (cykel utan trampor) så är det säkert okej, men då gäller 20km/h som maxhastighet. Om fordonet går fortare så räknas det som "något annat" och oavsett vad man har för körkort så lär man kunna åka dit för olovlig körning.

Jag vet inte hur reglerna ser ut för att typgodkänna ett fordon som moped. Det verkar som att det endast är för motorcykel och personbil som det finns någon slags förenklade regler för hembyggda fordon.
Anders_gbg
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 september 2014, 15:14:22

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

250W max 20km/h = cykel(enligt trafik verket, trampor eller ej är sak samma) över räknas det som moped(klass 1 o 2) upp till 4kv 45km/h(eu) och ytterligare kraft och/eller hastighet är Mc. Så är definitionerna i ett nöt skal.

Jag räknar inte med några högre hastigheter, då vikten kräver "låg" utväxling får jag vara glad om jag når 20km/h. vet inte vad polis skulle göra i det läget om dom ens bryr sig eller kan se att den är lite för stark.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av danei »

Nej, nu är du fel ute. det finns två kategorier elcyklar med olika gränser. En med pedaler, 250W och 25km/h. Och en utan pedaler valfri effekt men max 20km/h. Det skiljer på en del andra krav också.
Anders_gbg
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 september 2014, 15:14:22

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

Det FANNS 2 sorter men tidigare i år ändrades definitionerna på vad en cykel är i lagens mening. Det gjordes för att försöka att bättre få grepp om den våg av el+el asist cyklar det finns nu. max 20km/h och/eller 250W. Med eller utan pedaler. Ny producerade måste vara el assist med "gasen" i tramporna, vill du ha en med vrid gas utan trampor köp en gammal och fixa upp den.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av danei »

Referens tack.
Vilka regler ligger i så fall segway och permobiler under nu?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av danei »

Jag sitter med en gamal telefon, så det är lite segt att leta referenser. Men nedan är det regelverk jag tror gäller. Jag har tittat igenom årets ändringar utan att hitta något som berör cyklar. Vad är din källa till ändringen?

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T ... 10_144.pdf
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av danei »

Nu har jag kollat lite bättre och kan med säkerhet säga att det inte finns någon uppdatering sedan 2010.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36650
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Glenn »

Anders_gbg skrev:250W max 20km/h = cykel(enligt trafik verket, trampor eller ej är sak samma) över räknas det som moped(klass 1 o 2) upp till 4kv 45km/h(eu) och ytterligare kraft och/eller hastighet är Mc. Så är definitionerna i ett nöt skal.
En moped är alltid typgodkänd som moped.

Om du har en "moped" som inte är typgodkänd som moped, men som ändå uppfyller kraven, så är det en motorcykel i polisens ögon, en oregistrerad motorcykel, och dom skriver glatt ut en hel lista med brott du gjort dej skyldig på den när du körde den.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Inlägg: 575
Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av MarcusUmeå »

Anders_gbg skrev:Det FANNS 2 sorter men tidigare i år ändrades definitionerna på vad en cykel är i lagens mening. Det gjordes för att försöka att bättre få grepp om den våg av el+el asist cyklar det finns nu. max 20km/h och/eller 250W. Med eller utan pedaler. Ny producerade måste vara el assist med "gasen" i tramporna, vill du ha en med vrid gas utan trampor köp en gammal och fixa upp den.
Nu är du nog ute och cyklar (pun intended).

Jag vill gärna se en källa på denna påstådda ändring...
Anders_gbg
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 september 2014, 15:14:22

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

Detta är det svar jag fick från transport styrelsen:

"Hej!

Enligt lag om vägtrafikdefinitioner definieras cykel enligt följande.

Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-
eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
vevanordning som är

a. inrättat huvudsakligen för befordran av en
person,

b. inrättat för att föras av den åkande, och

c. konstruerat för en hastighet av högst 20
kilometer i timmen.

3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
vevanordning om elmotorn

a. endast förstärker kraften från tramp-
eller vevanordningen,

b. inte ger något krafttillskott vid
hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

c. har en nettoeffekt som inte överstiger
250 watt.


Moped definieras som följande:
Moped Ett motorfordon som är konstruerat för en
hastighet av högst 45 kilometer i timmen och
som har

1. två hjul samt

a. om det drivs av en motor som bygger på inre
förbränning, denna har en slagvolym av högst 50
kubikcentimeter, eller

b. om det drivs av en elektrisk motor, denna
har en effekt av högst 4 kilowatt för
kontinuerlig drift,

2. tre hjul samt

a. om det drivs av en förbränningsmotor med
tändsystem, denna har en slagvolym av högst 50
kubikcentimeter,

b. om det drivs av någon annan typ av motor
som bygger på inre förbränning, denna har en
nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller

c. om det drivs av en elektrisk motor, denna
har en effekt av högst 4 kilowatt för
kontinuerlig drift, eller

3. fyra hjul och en massa utan last på högst
350 kilogram samt

a. om det drivs av en förbränningsmotor med
tändsystem, denna har en slagvolym av högst
50 kubikcentimeter,

b. om det drivs av någon annan typ av motor
som bygger på inre förbränning, denna har en
nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller

c. om det drivs av en elektrisk motor, denna
har en effekt av högst 4 kilowatt för
kontinuerlig drift.

Vid beräkningen av en fyrhjulig mopeds massa
ska i fråga om ett eldrivet fordon
batterierna inte räknas in.

Mopeder delas in i klass I och klass II.

Moped klass I En moped som inte hör till klass II.

Moped klass II En moped som är konstruerad för en hastighet av
högst 25 kilometer i timmen och som har en motor
vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt.

Länk: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.HTM

En moped klass 2 är inte registreringspliktig, men det är krav på at den ska ha genomgått en mopedbesiktning och man måste uppfylla alla tekniska krav som ställs i vvfs 2003:24 och troligen också göra avancerade avgasmätningar och bromsprov.

En moped klass 1 är registreringspliktig och ska genomgår ursprungskontroll, ansökan om identifieringsnummer, registreringsbesiktning och ställas på. Även här ska fordonet testas hos någon ackrediterad teknisk tjänst.

En cykel måste också uppfylla de tekniska kraven i cykelföreskriften för att vara lagliga.
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T ... 10_144.pdf
I detta fall om det är en cykel utan vev eller trampanordning så är det kapitel 3 med start på sidan 4.
De ska också vara testade enligt en europeisk standard så man vet att de är säkra, det ska framgå i annonsen.

Så om den uppfyller alla kraven för cykel ovan och fordonet är testat och säkert så behöver man inte vara 15 och man behöver inget förarbevis enligt lagen.
Dock gäller ju trafikförordningen att man ska kunna framföra fordonet säkert och ta hänsyn till andra trafikanter.

Regler för mopeder
Om fordonet gör max 25, men inte 45 så är det främst att betrakta som en moped klass 2
Om cykeln visar sig gå fortare än 25 och polisen stoppar en och konstaterar att hastigheten är högre så kan de göra bedömningen att det är en moped och att man kör med ett fordon man inte har behörighet för och det blir därmed olovlig körning om man nu inte har förarbevis eller körkort för moped.


Att bygga om en typgodkänd moped blir svårt då man menar att du då behöver göra en mopedbesiktning för att säkerställa att det fortfarande är en moped klass 2 i och med att typintyger inte längre kommer stämma.
En cykel får man bygga om enligt föreskrifterna ovan. Är det för privat bruk behöver den inte testas som den behöver om man ska tillverka och sälja fordon.


Detta meddelande kan inte besvaras. Eventuella följdfrågor kan ställas i vårt kontaktformulär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Kon ... on/Fordon/. Välj där kategori "Fordonsregler" och ta där med en kopia på hela denna konversation för att vi lättare ska kunna förstå följdfrågan.


Med vänlig hälsning
Ramstedt Johan

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"

Så båda är nu definerade i lag texten och får köras(inte bara en ) bland annat för att laglig göra segway och liknande. Hur stark motor har en segway?
Det var medgivet en cykel handlare som sa att hand gas el cyklar ej säljs längre, jag vill minnas han nämnde förbud för ny produktion. Kan tyvärr inte bevisa det.
Senast redigerad av Anders_gbg 27 november 2014, 21:04:58, redigerad totalt 1 gång.
Anders_gbg
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 september 2014, 15:14:22

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

Jag baserar lagligheten på de första abc svaren då endast regeln begränsar antal personer till 1 och hastigheten till 20km/h. Båda planerar jag följa.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av danei »

Då ska du uppfylla kapitel 3 i TSFS 2010:144

Jag undrar fortfarande vad du fick informationen om ändringen.
Du kanske ska inse att svaren du får i tråden ofta stämmer. Du verkar köra på med ditt spår tills någon trycker ner sanningen i halsen på dig.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Sverige »

Några reflektioner på det...


Det finns ingen effektbegränsning på mopeder med 50 cm3 bensinmotor...?

Det finns ingen begränsning på cylindervolymen på en flakmoppe med dieselmotor...?

Det finns ingen begränsning på cylindervolymen på en moped klass 2...?


Reglerna har väl förändrats lite sen man var i moppeåldern... :roll:
Anders_gbg
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 september 2014, 15:14:22

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

danei: :tumner:
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12850
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av MiaM »

Sverige skrev:Några reflektioner på det...


Det finns ingen effektbegränsning på mopeder med 50 cm3 bensinmotor...?

Det finns ingen begränsning på cylindervolymen på en flakmoppe med dieselmotor...?

Det finns ingen begränsning på cylindervolymen på en moped klass 2...?
Hur mycket effekt får man som mest med en motor på 50cm3? Det finns väl en praktisk gräns. Jag vet inte riktigt vad miljökraven säger men en kvalificerad gissning är väl att en tvåtaktare antagligen inte går att få typgodkänd idag. Då är man väl rent fysikaliskt begränsad till ett par hästar om man inte ska mata motorn med lustgas? :)

För klass II finns ju regeln om vilken hastighet den är konstruerad för. OBS att det är dels hastigheten man max får köra mopeden i, men inte hastigheten den maximalt får gå i vid vindstilla och plant underlag. För att det ska gå att köra vettigt med tillåten hastighet så tillåts att fordonet har lite högre maxhastighet. Det är därför en klassisk 30-moppe kan hänga med i trafikrytmen på en 50-väg om den är lagligt utförd men olagligt framförd och lite lagom nedförsbacke.

Jag vet inte var maxgränsen går för en modern klass II-moped ("25-moppe") men en "30-moppe" får tydligen göra maximalt 42km/h på plan mark då det är vindstilla.
Sverige skrev:Reglerna har väl förändrats lite sen man var i moppeåldern... :roll:
Både ja och nej verkar det som. En befintlig "30-moppe" räknas i princip som en moped klass II (oavsett om den var klass I eller II enligt det gamla systemet) och går i stort sett under de nya reglerna men framförallt med undantaget att den fortfarande får framföras i 30 och får gå i 42.


Om man googlar på mopedbesiktning så verkar man få träffar på företag som åtminstone formulerat sig så att de vänder sig till privatpersoner. Det kanske innebär att det faktiskt går att bygga/modda mopeder lagligt utan att genomgå alltför plågsamma typprovningar och alltför plågsam byråkrati?

Gissningsvis så går det inte att göra en ändrig och göra mopedbesiktning på en befintlig moped och på något sätt få den att fortsätta vara en 30-moppe, så det är väl direkt dumt att göra detta på en gammal moppe eftersom man då bara förlorar maxprestanda eller åker på krav på förarbevis. Med krav på förarbevis så kan ju föraren lika gärna ta körkort för MC (eller om kravet bara är att framföra valfritt motorfordon kan vanligt B-körkort för vuxna eller traktorkort för ungdomar nog vara bättre).

En intressant märklighet är att en 4-hjulig moped klass I ska ha LGF-skylt (om jag inte minns fel), men kravet finns inte för trehjulig mopedbil klass II. Jag är osäker på om det på något sätt är förbjudet att ha LGF-skylt på ett fordon som inte har LGF-skylt-krav-på sig. Man ska väl ha extrem otur om man får böter för att ha LGF-skylt på en trehjulig mopedbil (klass II)...

Sidospår: Man kan ju tycka att reglerna borde ses över. Det är i mitt tycke direkt dumt att 16-åringar får köra runt i en plastbit på 350kg i 45km/h men det är 30km/h som gäller i en a-traktor som är ombyggd från en personbil med tillhörande klart bättre krocksäkerhet. A-traktorn är ju ett arv av gamla regler typ "det blev så, vi har alltid gjort så" medan 45-mopeden är ju en EU-harmonisering. Det är ju dock inget hinder för att beslutsfattarna faktiskt erkänner att A-traktorer ofta i praktiken är "bilar för förare som är under 18" och ändrar reglerna så att A-traktorerna på alla sätt och vis vinner över EU-mopedbilarna. Fast det är förstås inte tillverkarna intresserade av, de vill sälja nya mopedbilar istället...

P.S.
danei: :tumupp: (kontrar)
Skriv svar