DrLove's hemautomatisering
Re: DrLove's hemautomatisering
En fråga till er som verkar ha vänt och vridigt på olika lösningar.
Är sugen på mer automatisering men osäker på vilken "väg" som är lämplig.
Status nu:
Har sedan tidigare ett begränsat KNX system. Ett fåtal eluttag (främst kök och grovkök) är styrda och vissa lampor.
Främsta styrningen som finns är tänd/släck styrd av nyckel i dörren.
Kikar man på I/O moduler för KNX så blir man mörkrädd.. Kostar en förmögenhet att få "relästyrning" för olika faser.
+ att det är svårt att styra individuella uttag.
Jag önskar få till induvidiell styrning av eluttag och lamputtag.
Främst för att kunna få styrd belysning av fler lampor mm.
Att få till en snygg app är intressant men inte primärt.
Finns det ngn lösning som ger detta så är det ett litet plus.
Så skall man springa och köpa sig en tellstick och lite radio uttag, eller kanske nexa infälld timer....
Går det att integrera KNX på ngt sätt?
Är sugen på mer automatisering men osäker på vilken "väg" som är lämplig.
Status nu:
Har sedan tidigare ett begränsat KNX system. Ett fåtal eluttag (främst kök och grovkök) är styrda och vissa lampor.
Främsta styrningen som finns är tänd/släck styrd av nyckel i dörren.
Kikar man på I/O moduler för KNX så blir man mörkrädd.. Kostar en förmögenhet att få "relästyrning" för olika faser.
+ att det är svårt att styra individuella uttag.
Jag önskar få till induvidiell styrning av eluttag och lamputtag.
Främst för att kunna få styrd belysning av fler lampor mm.
Att få till en snygg app är intressant men inte primärt.
Finns det ngn lösning som ger detta så är det ett litet plus.
Så skall man springa och köpa sig en tellstick och lite radio uttag, eller kanske nexa infälld timer....
Går det att integrera KNX på ngt sätt?
Det där ser väldigt begränsat ut. Jag skulle hellre satsa på Nexa och Tellstick även om tillförlitligheten där är relativt låg. Just eftersom priset på Nexa/Telldus är så pass lågt.
Jag är lite militant emot lösningar typ vattenfalls eller andra elbolags styrbara uttag där man har en app för att styra ett uttag. Man har ingen möjlighet att kunna få ett brett system där man kan styra och läsa av sensorer i hela huset. Man behöver en app frö att styra ett uttag, en annan för att styra musiken och en tredje för att se temperaturen. Det funkar inte.
Jag skulle inte satsa på ett system som inte har möjlighet att koppla till flera olika teknologier, kunna designa gränssnittet efter sina behov samt ha en öppen plug-in-del där vem som helst kan koppla in ytterligare teknologier.
Homeseer, Indigo, Vera, Fibaro HomeCenter, det är något som de som jag skulle satsa på. Den listan kan säkert göras längre.
Jag är lite militant emot lösningar typ vattenfalls eller andra elbolags styrbara uttag där man har en app för att styra ett uttag. Man har ingen möjlighet att kunna få ett brett system där man kan styra och läsa av sensorer i hela huset. Man behöver en app frö att styra ett uttag, en annan för att styra musiken och en tredje för att se temperaturen. Det funkar inte.
Jag skulle inte satsa på ett system som inte har möjlighet att koppla till flera olika teknologier, kunna designa gränssnittet efter sina behov samt ha en öppen plug-in-del där vem som helst kan koppla in ytterligare teknologier.
Homeseer, Indigo, Vera, Fibaro HomeCenter, det är något som de som jag skulle satsa på. Den listan kan säkert göras längre.
Ser ut som drlove kör Indigo....
Ser fint ut.. synd att den kör på en plattform om inte finns i detta hushåll
Var det HomeCenter drlove inte var så nöjd med? hmm.
Skulle gärna få in knx data i tänkt system också.
Detta då alla öppningsbara fönster / förrar är kopplade till knx.
Hade varit fint att logga händelser från dessa. Men går det?
Ser fint ut.. synd att den kör på en plattform om inte finns i detta hushåll

Var det HomeCenter drlove inte var så nöjd med? hmm.
Skulle gärna få in knx data i tänkt system också.
Detta då alla öppningsbara fönster / förrar är kopplade till knx.
Hade varit fint att logga händelser från dessa. Men går det?
Glycol79 skrev:Vill man köra enkelt och billigt kan jag rekomendera en Raspberry Pi med z-stick 2. Sen kör du domoticz på den. (http://www.domoticz.com).
det finns färdig image man laddar ner och lägger på ett SD-kort. Pluggar i Raspberryn och sen är det bara att köra. Allt är grafiskt och det är extremt enkelt att lägga till enheter och funktioner. Styrning fungerar vi webbgränssnitt och fungerar på alla enheter med någerlunda modern webbläsare.
Nackdelen är att stödet för hårdvara inte är lika stort som i andra större system. Men för switchar/dimmers fungerar det klockrent. Har kört 1.5 år på min nu.
Håller dock på att gå över till annat pga att jag vill kunna använda sensorer och mer avancerade scenarior. Vill även ha dedikerade appar med egen design på layouten.
DrLove :
Har du någon video eller liknande på någon av dina kontrollpaneler med Indigo. Jag började pilla med det igår för att testa. Testade HS3 Pro innan men tyckte det var omständigt och buggigt i jämförelse med Domoticz eller Indigo.
Du har inte missat den hör tråden va? http://www.domoticz.com/forum/viewtopic ... &start=380
Håller själv på att svänga ihop ett par anpassningar för att köra på 7" androidplattor så att de är anpassade till var de sitter i huset
Mippen: Har du kollat på ZipaBox? De har en KNX-modul som man kan koppla på.
Zipato som system kändes väldigt mycket Apple...
Hmmm... får bli att börja med en tellstick så man får en start ialla fall.
Sedan får man se om man lyckas koppla KNX systemet så man kan få status in i någon form av tellstick vänligt system.
Hmmm... får bli att börja med en tellstick så man får en start ialla fall.
Sedan får man se om man lyckas koppla KNX systemet så man kan få status in i någon form av tellstick vänligt system.
Såvida man inte är ute efter att köra telldus center så skulle jag välja RFXCom över tellstick vilken dag som helst efter att ha provat båda. träffsäkerheten hos RFXCom är mycket bättre än tellstick och även sensorer är bättre i den tycker jag.
Har RFXCon samma "support" från 3:e parts mjukvaror som tellstick?
Har känslan över att Tellstick supporteras utav många.. .men RFXCon har jag inte hört om tidigare.
Edit:
Såg att RFXCon kör USB medans "det finns" TP varianter utav Tellstick.
Är TP versionen utav tellstick supporterad på samma sätt som USB versionen? Är isåfall ett för mig bättre val då man enklare kan placera den på ett ställe med bra täckning.
Har känslan över att Tellstick supporteras utav många.. .men RFXCon har jag inte hört om tidigare.
Edit:
Såg att RFXCon kör USB medans "det finns" TP varianter utav Tellstick.
Är TP versionen utav tellstick supporterad på samma sätt som USB versionen? Är isåfall ett för mig bättre val då man enklare kan placera den på ett ställe med bra täckning.
Det vill jag nog påstå att den har, jag har hittat en hög mjukvaror som stödjer RFXCom och oftast bättre än tellstick.
https://www.m.nu/fynd-rfxtrx433e-43392m ... -2091.html
Tellstick NET ska du undvika, man är ganska låst till Telldus Center då. nästan eller inga 3 partsmjukvaror stödjer den, bara "DUO" som stöds av andra för det mesta. Men om man inte ska köra något annat än Telldus Center så är NET bra, då har man allt klart för att köra över nätet utan strulande.
https://www.m.nu/fynd-rfxtrx433e-43392m ... -2091.html
Tellstick NET ska du undvika, man är ganska låst till Telldus Center då. nästan eller inga 3 partsmjukvaror stödjer den, bara "DUO" som stöds av andra för det mesta. Men om man inte ska köra något annat än Telldus Center så är NET bra, då har man allt klart för att köra över nätet utan strulande.
Mitt önskemål i förlängningen är att "servern " vad man nu väljer, skall snurra på en synology nas.
Det är den som alltid är igång och är navet i nätverket där hemma.
Jag har nog testat det mesta och blev inte nöjd förrän jag hittade Indigo.mippen skrev:Var det HomeCenter drlove inte var så nöjd med? hmm.
Jag började min resa med Nexa (inget jag vill prata högt om dock). Det var en buggig, osäker början på mitt HA-liv

Körde HomeSeer många år och var väl ganska nöjd då, z-wave är enligt min mening the way to go! HS lämnar dock en del att önska avseende stabilitet och support (och kostnad för SW, plugin osv).
Nu kör jag som sagt Indigo och kan inte vara nöjdare, saknar så klart vissa funktioner även där men både Indigos utvecklare och 3'e parts utvecklarna (plugins) har varit mer än tillmötesgående! Fantastisk service på alla plan.
HomeCenter har jag aldrig kört skarpt men testat i perioder och även lurat på några vänner HC, ingen är väl direkt nöjd om man säger så... Buggigt vad jag förstår och stelbent ang GUI.
//Love
Håller med, har kört båda i begynnelsen och RFXcom kan dess utom integreras med både HomeSeer och Indigo om man senare vill byta plattform och sakteliga konvertera till ett riktigt system, dvs Z-wave (som ni hör är jag ganska anti NexaG-man skrev:Såvida man inte är ute efter att köra telldus center så skulle jag välja RFXCom över tellstick vilken dag som helst efter att ha provat båda. träffsäkerheten hos RFXCom är mycket bättre än tellstick och även sensorer är bättre i den tycker jag.

Då är du nog dess värre ganska låst, vet ingen mjukvara som går att köra på NAS.mippen skrev:Mitt önskemål i förlängningen är att "servern " vad man nu väljer, skall snurra på en synology nas.
Jag har oxå en Synology NAS (plus en miljarder andra grejor som går 24/7) och en Mac Mini med Indigo drar mindre än en 8-bay NAS, ca 10W drar min Mini, inget att tjafsa om kan man tycka

Körde tidigare HomeSeer på en liten Windows-server som drog 60W så sparade ganska mycket energi när jag bytte till Mac Mini'n. I det stora hela inte så stor påverkan på serverskåpets förbrukning dock

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag förstår precis vad du menar, allmänt 433MHz prylar ger upphov till viss frustration, min avsikt är dock att kombinera Z-wave och 433MHz prylar dels av snålhet med saker som inte kräver så stor noggrannhet och dels för att mycket sensorer är bra till RFXCom, många programvaror kan ju köra både en Z-wave och en RFXCom samtidigt med som jag gör nu(Domoticz tex)drlove skrev:Håller med, har kört båda i begynnelsen och RFXcom kan dess utom integreras med både HomeSeer och Indigo om man senare vill byta plattform och sakteliga konvertera till ett riktigt system, dvs Z-wave (som ni hör är jag ganska anti NexaG-man skrev:Såvida man inte är ute efter att köra telldus center så skulle jag välja RFXCom över tellstick vilken dag som helst efter att ha provat båda. träffsäkerheten hos RFXCom är mycket bättre än tellstick och även sensorer är bättre i den tycker jag.)