AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s10)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: AndLi bygger Boris 3B CNC

Inlägg av AndLi »

Fräst ut en adapterplatta mellan stegmotor och rundmatningsbordet, behöver något att få bort spånen med...
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ser fint ut! Vad kör du med för matningshastigheter?
Jag brukar alltid ställa in blomsprutan på den smalaste strålen och spruta där det behövs :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jo, jag hade den funderingen halvvägs in också, men då våga jag inte börja meka med strålen :)
F800 i XY F400 i Z, när den bara förflyttar sig ligger top på 6500, men den accelererar inte så snabbt...

Provade som synen uppspänning utan offerplatta men med 1mm brickor som föreslagits i tråden tidigare. Funka ju perfekt! Inte då att jag mätte ett par gånger extra för att vara säker:D (Men jag når i alla fall fortfarande ner hela vägen (fast som synes sitter fräsen rätt långt ut)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

DSC00235.jpg
Nu är det fart på fjärde axeln :)

Den där långa könsbytaren för DSUB25 kom till nytta, gjorde det väldigt enkelt att bryta ut 3 trådar för att styra fjärde axeln. Nu går den tillsammans med X, inte helt smidigt kanske :)
Försökt läsa mig till hur man ställer in EMC2 för 4 axlar, men hittar nada, det finns dock ett val i deras konfigurationswizard som heter typ "XYZA" låter som ett bra ställe att börja.
Jag vill iof ha XYZB, undra hur previewn klarar den fjärde axeln,...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tänkte jag skulle konfigurera om emc2 så att A axeln inte slaviskt gjorde vad X gjorde...
Låter ju enkelt, men inte då, allt snurrar fint om den får samma styrsignaler som X axeln, försöker jag köra den själv hoppar den ett steg var 10 grad typ...

Såhär har jag ställt in det med wizarden:
pins.png
Det är här jag har ändrat pin 14/16 till X när jag provkörde och det snurrar jämt
setup1.png
Inga ändringar, femte stegmotorn styrs av en G251X (vilket ska vara samma kort som sitter iG540 som driver de andra 4 stegmotorerna)
aaxis.png
stegmotorn är en standard 3Nm från JC, 200 steg per varv, rundmatningsbordet ska vara 60:1. Vilket borde ge 2000 steg (10 microstep på G251X) för 6 grader. Eller tråkiga 333.3333 steg/grader.

Eftersom det funkar när den är piggybackad på X så tycker jag att parallelport och min breakout borde vara okej...
edit: jag har mätt på directionpinnen på G251X och den ändrar sig om man begär olika håll. Försökte mäta på step pinnen, och man ser pulser, men jag tycker de verkar längre när det funkar. Men inställningarna ser lika ut...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Efter mycket mekande och mätande så drog jag slutsaten att av någon anledning blev pulserna ut till A axeln mycket kortare än till x,y,z. Efter att satt upp alla tiderna går den nu klockrent!
Tyvärr dog mitt containerfynd till handhållet osciloscope :( precis när jag kommit fram till sannolik orsak.
Någon EMC2 guru får gärna förklara varför tiderna skiljer sig om man kör den som en andra X motor mot att köra den som en egen A motor.

Det rundmatningsbord jag använder har en(?) liten designmiss, om man ställer det på högkant, så som på bilden, så tar ringen med lägesgraderingen i fräses bottenplatta...
Lite spännande är det också att om man stegar fram det till 180 grader visar skalan 179, men kör man sen till 360 grader hamnar man exakt där man börja. Den verkar alltså inte tappa steg, men graderingen verkar lite oexakt..

Dags att hitta en distansplatta och prova fräsa lite.
Har tre meter alu 50x50, prefekt att prova rundmatningsbordet på :)
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

En liten fråga, som är riktad till alla er med boris fräsar. Hur gjorde ni för att hålla kulskruven på plats? Alltså, vad för mutter osv. Min skruvar gärna upp sig när man kört en stund
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Efter jag gängat om muttrarna för att överhuvud taget lyckats montera de på kulskruvarna blev de rätt lösa. Jag löste det med en skvätt gänglåsning på varje mutter, verkar funka fint...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fail...
Försök inte motorisera det rundmatningsbordet, justerar man det för att inte glappa blr det tungt att vrida runt, justerar man det så att det går lagom lätt att vrida runt med så lite glapp som möjligt så går det jämt och fint en del av varvet för att sedan gå trögt andra bitar. Ska man ha det att gå jämt hela varvet glappar det någon halv grad och desutom in/ut med...

Skruvar man sönder det inser man att det inte sitter ett lager när det, och justeringen går bara att göra genom att presa rattpinnen mer eller mindre hårt mot själva hjulet.

Så tillbaka till ruta 1... Kanske ska titta på hur en svarv har lagrat upp spindeln och leta andra rundmatningsbords byggen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu har jag börjat rita på ett eget rundmatningsbord!
rundmatstommeA.png
Vad ni tittar på är en genomskärning från sidan, (3D cad? vad är det?...)
Vitt är den roterande plattan med tillhörande axel.
Gult är själva huset
Grönt är två lager, till vänster ett axialt och till höger ett koniskt rulllager/vinkellager (30204)
Blått är Snäckhjul och snäckskruv från mekanex (3510090/351000) (http://www.mekanex.se/pdf/pdfkat/136_141.pdf)

Snäckhjulet är ett modul 1.0 med 90 kuggar, diameter 90mm
Axeln vid själva bordet är 20mm i diameter, i andra ändan spänns den in med en mutter.

Jag hade en tanke på att förlänga axeln och remdriva det hela istället, men självlåsningen med snäckväxeln verkar trevligt.
labmaster

Re: AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s

Inlägg av labmaster »

Om du förlänger axeln och remdriver den med en servomotor får du automatiskt en liten svarv på köpet.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Håller med, varför inte se till att du kan svarva med den också när du ändå bygger från grunden.

Själv ska jag försöka göra en fjärde axel av min minisvarv genom att kompletera den med en stegmotor med remdrift.
Den kommer alltå ha dubbla motorer och så får jag manuellt sätta dit rem efter vad jag ska göra med den.

Men att ha en servomotor som klarar allt är såklart bäst.

Följer med spänning vad som händer i alla fall. :tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är lockande att expandera bygget till en minisvarv...
Men jag tänkte försöka få ihop detta projektet, så jag håller mig nog till ett rundmatningsbord med stegmotor och snäckväxel. ( i alla fall i version 1) :)
rundmatstommeAhjul.png
Ovan är den roterande delen med mutter, om jag ska göra den själv har jag ett val, aluminium.
Det blir väldigt mycket material att fräsa bort om man ska göra den i ett stycke.
Vad jag överväger för tillfället är att göra disken och biten som är 20mm i diameter i ett stycke och sen sätta dit en "lös" 8mm axel.
Räcker det att fästa axeln med tre stoppskruvar genom den del som är 20mm? godset som är kvar är då bara 6mm, hovleverantörens kortaste är M4x8 eller M5x8. Enklast är nog att bara öka storleken på vinkelkontaktlagret en storlek så att det finns 8mm gods runt om (De får inte sticka ut då lagret hamnar ovanpå det hela)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du har bråttom så är stegmotor definitivt ett bättre alternativ än en servomotor. Det ena förtar dock inte det andra så kuggremdrift är fortfarande att föredra eftersom det då blir lätt att utrusta med servomotor ifall "minisvarven" plötsligt känns viktig.

Det är betydligt bättre om du gör den i stål än i aluminium. Med en svarv är det inga problenm att köra den ur ett stycke.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Hur som helst är det nog ingen bra ideatt ha 8mm axeln i aluminium.

Spännande bygge.

Kommer följas. :tumupp:
Skriv svar