DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Snickrat lite elektronik som ska monteras i helgen:

Hemmasnickrat optoisolerat Breakout board för de I/O jag inte hade plats med på LPT1. Detta styr de 2 processventilerna (gas/värska) till Fogbustern samt tar in signal från 3D-proben. Satte även dit lite annat som behövs så som relä för VFD'ns FOR. Kortet verkar fungera bra.
Bild

Ytterligare ett litet kort, detta förstärker signalen från ändlägesgivarna så G540n blir kompis med dem. Trodde jag skulle slippa detta men mina opto switchar kan bara sänka 2,5mA som det verkar å G540n vill bli sänkt 7mA, men detta funkar ju oxå. Opto switch och transistor darlingtonkopplade så nu sänker den bra mycke mer än 7mA. Sitter även I/O för massa annat på detta kort. Kortet sitter fysiskt i knutpunkten där e-kedjan för X fäster i gantryt.
Bild

För info så verkar G540 optoisolerade ingångar ha ett pull up motstånd på 1,5-2 kOhm i serie med en diod till +12v så det betyder att ändlägesgivarna behöver kunna sänka ca 7 mA för att ingången ska vara sänkt till 0v. Dock testade jag med enbart opto switcharna utan extra transistorer och 2 av 3 givare fungerade, det var A-givaren (den med längst kabel till) som triggade sporadiskt hela tiden. Vid mätning såg jag att opto switcharna utan transor bara sänkte ingångarna till 7v vilket troligen ligger precis på gränsen för att logiken i G540n/Mach3 ska trigga, därav fungerade det för 2 men inte för den sista med liiiite längre signalvägar. Kanske kan vara bra att veta för andra G540 ägare.

Snart bär det av mot fräsen för lite friskt kopplande och justering av ändlägesgivarna så gantryt glider vinkelrätt mot x-axeln. Ska nog även åter justera resonansdämpningen på G540n iom motorernas längre kablar. Med lite tur behöver jag inte montera av dem för det, ska testa att justera detta med motorerna på plats, får ställa ner max rpm för X till 2rev/sek å hoppas att jag kan höra varje motor för sig trots att båda går...

Har även några testmaskinkoder jag ska köra idag, en ganska komplex med skärhastighet 6000mm/min (orimligt snabbt för alu å min tilltänkta spindel gissar jag men iaf) å en med 3000mm/min. Kan va kul å se hur gantryt rör sig och hur skakigt det blir vid höga hastigheter/gradienter :)

Återkommer ikv.

Mvh Love
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ja då va det söndag igen. Lekte lite med fräsen igår men vi skiljdes som ovänner. De optiska givarna ställde till problem för mig, se ny tråd.

Hade tänkt åka å leka med fräsen idag oxå men det känns överflödigt, innan jag byggt om elektroniken för lägesgivarna kan jag nog inte göra så mycket så har ägnat mig åt att designa ny elektronik och shoppa på elfa idag, leverans i mitten av nästa vecka typ.

Veckan som kommer blir tung på jobbet och räknar inte med att ha ngn energi över till projektet så vi får se hur det hela urartar framöver. Ingen brådska egentligen, får ju inga delar till Y-axeln än på ngn vecka.

En annan tråkig upptäckt var att jag nog misshandlat min stora vinkelhake lite för mycket (vet inte hur dock) för den är fasen inte rätvinklig och jag vet inte riktigt hur jag ska justera in ändlägena för att gantryt ska vara vinkelrätt mot X-axeln nu. Jag betalade ju dyra pengar för vinkelhaken å nu e den kaputt, nåväl, det löser sig bara jag får ordning på home-switcharna så får jag klura på resten sen.

Glöm inte att rösta idag!
Vi har laddat inför valvakan med god ost å dryck, för att sörja eller fira, alltid nice med ost oavsett :)

Trevlig söndag //L
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vi får nog fira, tror du inte? Blir till å lufta min Tommasi Amarone 2006 :drool:
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

He he, ja de beror ju på partitillhörighet, men det får vi säkert, man ska vara positiv.

Vi kör Champagne till finalen, hoppar över vaskningen dock, slöseri med god dryck :) Blir nog en Samuel Adams Black Lager som uppvärmning, jag är egentligen mer en öl-kille (favorit: Leffe Blonde).

Lycka till oavsett va ni röstar på!

//Love
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

He he, mina projektanteckningar är inte bara till glädje för mig själv och mina projekt tydligen.

Min älskade bättre hälft har länge funderat på vad vi ska göra med alla små papper med anteckningar som produceras årligen, detta är ett av de mer kreativa förslagen:

Catchy's blogg

//Love
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Fundering
Alu är ju allt annat än stumt som gjutjärn eller motsvarande och nu är ju min konstruktion byggd nästan uteslutande i aluprofiler (som så många andra byggen). Har länge planerat att fylla de stationära profilerna med ngt dämpande för att dels göra konstruktionen styvare men även minska resonanser/vibrationer i riggen.

Nu har man ju ett antal olika valmöjligheter så som cement, epoxygranit (EG) eller PUR och de olika valen har alla sina fördelar, antingen genom sin enkelhet eller sina egenskaper.

Mina profiler är ju inte så "luftiga" och därmed svåra att fylla med trögflytande grova fyllmedel typ EG. Se profil nedan. De är ju även 1800 mm långa vilket försvårar det hela ytterligare.

Bild

Cement eller PUR skulle vara enklare att fylla dem med men vanlig cement krymper och PUR sväller vilket ev. kan deformera profilerna, iaf om man anv 2-komp PUR, jag har råkat ut för att inte tagit krafterna när PUR sväller på allvar och nästan sabbat saker pga det. PUR skulle minska resonanser i profilerna men stärker dem knappast märkbart.

Expanderbetong har jag gjutit bänkskivor med och den sväller snarare än krymper, frågan är bara hur stora krafter det rör sig om. Vidhäftningen mellan cement å alu är nog inge vidare tyvärr.
Cement generellt ger ju iaf mer massa å resonansdämpning, ngn med erfarenheter om expanderbetong å profilfyllning?

Optimalt vore EG men tror det är mer problem än vad det är värt iom att det blir enormt bökigt att fylla profilerna samt att packa EGn ordentligt, dock är vidhäftningen mellan EG och alu helt ok. Vad tror Ni, är det värt det?

Utöver profilerna tänkte jag fylla hålrummen mellan tvärbalkarna i bottenramen, se nedan.

Bild

Av två anledningar, först å främst för att få upp massan på den stationära delen iom att den ofylld väger mindre än den rörliga och det är ett problem vid acceleration som vi "vänner av fysikens lagar" känner till. Sen för stabilitet givetvis.

Här skulle man kunna anv EG om man vill lyxa till det, dels för sin resonansdämpning men framförallt för sin vidhäftningsförmåga och icke-krympning. Cement här skulle kunna lossna med tiden även om man fyller upp till T-spåren i tvärbalkarna så den rinner in å låser i balken, så tunna cementdelar har en tendens att inte vara så hållbara.

Vad tror Ni alla här på forat, ngn med erfarenhet av att fylla profiler med cement, EG eller PUR?

Mvh Love
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

OT: Visst äre härligt med projektor? :D

OnT: Jag fyllde mina profiler med blästersand, inte för att det gör så mycket för styvheten men klangen när man slår på dem med något metalliskt var obefintlig iaf.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Visst äre härligt med projektor?#
Var kom projektorn in i bilden? :badgrin:

Undrar hur skulle fungera med flytspackel?
Vill minnas att dragracingåkarna vickar det i kylmanteln på V8-blocken.
Det finns väl någon som kan verifiera.

Min NC-svarv verkar vara fylld med stålkulor. Samma typ som används vid stålkuleblästring.
Har sett sådana spruta ut när man blåst i något genomborrat hål.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

kolla på bloggen via länken i tidigare inlägg:P
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

OT: jo projektor rular, har inte kört annat på 6 år, slängde då ut TVn för gott. Skönt att själv bestämma när och vad man ska se, TV är fördummande enligt min mening, eller iaf kreativitetshämmande.

Uttalandet om projektorn kommer sig nog av att han besökt tjejens blogg jag har i signaturen för att få en inblick i den del av mitt liv som inte rör sig runt CNC-byggen ;) [Edit: Lapin hann visst före att förklara sig :) ]

OnT: Ja torra tunga lättpackade material är ju en annan lösning, dock gör det inget för stabiliteten som sagt. Jag tror jag kommer vilja bättre på stabiliteten oxå så kommer nog behöva ngt solitt. Expanderbetong för profilerna å EG för utrymmena mellan de tvärgående profilerna skulle kunna vara en mellanväg.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Hmm, åter igen gör leveranstider mig upprörd.

Beställde delarna till Y-axeln från Solectro för 2 veckor sedan och det brukar ta 3v för dem att leverera. Fick idag veta att de planerar leverans under v.41, dvs om 3 veckor till... *suckar*. Totalt 5v, ngt måste varit restat för det var i princip bara standarddelar som inte kräver ngn bearbetning från underlev ISEL.

Nåväl, får väl rodda vidare med ngt annat under tiden, typ ändlägesgivarna och planera för profilfyllning osv. Kanske är dags att fundera på ett bord till åbäket oxå.

//Love
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Planeringen gick åt skogen dvs :P Lite tråkigt att man aldrig kan lita på leveranstider, händer ju ofta att man beställer från en viss firma för att få grejerna snabbt, åsså skiter sej allt ändå. Men håller man på med den här typen av projekt så får man väl räkna med att det tar jävligt mycket längre tid än man tänkt sej :humm:
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Hehe, ja det har man ju lärt sig. Vänta är man ju van att göra så nog överlever man :) Min plan håller nog ännu iaf, att montera Y lär inte ta så lång tid å planen är ju att få dit den innan utgången av oktober, ska nog gå.
krille356

Inlägg av krille356 »

Jag tycker valet är lätt, klart att du ska fylla profilerna med E/G :) (var väll ingen som trodde något annat....)

Konsistensen på E/G är lite lösare än betong så du kommer få samma problem som om du fyller profilerna med betong. Klart att du kan blanda betongen ännu lösare men då krymper den väll mer, skulle jag tro....

Om jag hade varit som du hade jag testat ett recept på E/G med runda stenar som är max 5mm stora som största aggregat och sen jobbat dig nedåt i storlek på aggregatet. Du borde då kunna fylla dina profiler nedifrån och upp genom att limma en tratt på ett lämpligt plaströr, fyll en tratt med E/G packa med en pinne och flytta upp röret lite och fyll lite till.

Har förr mig att jag läst att E/G är 40 ggr starkare än betong så än om du får lite luftbubblor i gjutningen lär det ändå vara tillräckligt starkt, dessutom får du vinsten av vibrationsdämpningen. Dina profiler bör också bli styvare.

Jag tror att det är väldigt viktigt att dina profiler ligger helt i våg/plant efter att du fyllt dem, E/G vägen en del och det skulle vara väldigt tråkigt om de blev aningen sneda av tyngden.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ja ni som följt mig här ett tag vet nog att jag kommer landa på E/G till slut iaf :roll: Delvis ditt fel Krille356 att jag tror så mycket på E/G :wink: Du har gjort ett hästjobb med dina tester, kul att se, följer med spänning.

Tack för tipsen, ska klura vidare på detta, bra idé med röret. Måste hitta en lokal med högt i tak bara, de är ju 1800mm långa :) Tror du att profilerna kan krökna av egentyngd även efter E/G härdat? Bör ju vara stabilt nog då hoppas man ju..

//L
Skriv svar