Hemmasnickrat optoisolerat Breakout board för de I/O jag inte hade plats med på LPT1. Detta styr de 2 processventilerna (gas/värska) till Fogbustern samt tar in signal från 3D-proben. Satte även dit lite annat som behövs så som relä för VFD'ns FOR. Kortet verkar fungera bra.

Ytterligare ett litet kort, detta förstärker signalen från ändlägesgivarna så G540n blir kompis med dem. Trodde jag skulle slippa detta men mina opto switchar kan bara sänka 2,5mA som det verkar å G540n vill bli sänkt 7mA, men detta funkar ju oxå. Opto switch och transistor darlingtonkopplade så nu sänker den bra mycke mer än 7mA. Sitter även I/O för massa annat på detta kort. Kortet sitter fysiskt i knutpunkten där e-kedjan för X fäster i gantryt.

För info så verkar G540 optoisolerade ingångar ha ett pull up motstånd på 1,5-2 kOhm i serie med en diod till +12v så det betyder att ändlägesgivarna behöver kunna sänka ca 7 mA för att ingången ska vara sänkt till 0v. Dock testade jag med enbart opto switcharna utan extra transistorer och 2 av 3 givare fungerade, det var A-givaren (den med längst kabel till) som triggade sporadiskt hela tiden. Vid mätning såg jag att opto switcharna utan transor bara sänkte ingångarna till 7v vilket troligen ligger precis på gränsen för att logiken i G540n/Mach3 ska trigga, därav fungerade det för 2 men inte för den sista med liiiite längre signalvägar. Kanske kan vara bra att veta för andra G540 ägare.
Snart bär det av mot fräsen för lite friskt kopplande och justering av ändlägesgivarna så gantryt glider vinkelrätt mot x-axeln. Ska nog även åter justera resonansdämpningen på G540n iom motorernas längre kablar. Med lite tur behöver jag inte montera av dem för det, ska testa att justera detta med motorerna på plats, får ställa ner max rpm för X till 2rev/sek å hoppas att jag kan höra varje motor för sig trots att båda går...
Har även några testmaskinkoder jag ska köra idag, en ganska komplex med skärhastighet 6000mm/min (orimligt snabbt för alu å min tilltänkta spindel gissar jag men iaf) å en med 3000mm/min. Kan va kul å se hur gantryt rör sig och hur skakigt det blir vid höga hastigheter/gradienter

Återkommer ikv.
Mvh Love