Leddsnurra v3.0

Berätta om dina pågående projekt.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Där ser man
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Några små (och säkert uppenbara) funderingar bara.

Ritar den ut alla kollumner på samma varv?
Har du någon "sensor" som känner när den ska börja rita ut eller sköts det "tidsmässigt"?

Väldigt vackert bygge förövrigt.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

SItter säkert en ljusgaffel, annars hade det varit otroligt svårt att tajma in så bilden inte flyttar sig.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Citat från ett inlägg av mullemeck på första sidan av den här tråden:
Sätter en ir-diod rakt upp underifrån, borrar ett hål och sätter i en fototransistor så får man en puls per varv..
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tack för svar. Ska lära mig läsa.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jepp den ritar ut alla kolumnerna varje varv
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Sitter själv med en ledsnurra nu och funderar på hur jag ska göra för att snurran ska mäta tiden själv varv för varv :? Hur har du Mullemeck löst det ? Mäter din snurra tiden som dioderna är släckt eller mäter tar den tiden för hela varvet ? Undrar också om din snurra släcker dioderna mellan varje kolumn ? Blir ju snyggare med mellanrum mellan dioderna både i sidled och höjdled.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja, det var längesedan jag kodade min snurra så jag var faktiskt tvungen att tjuvkika lite i min kod för att kunna svara på dina frågor =)

Jag mäter tiden efter sista kolumnen har ritats ut tills snurran kommer till min sensor, denna tiden används sedan för att bestämma hur långt det ska vara mellan varje kolumn, så även om snurran ändrar hastighet så är det lika långt mellan pixlarna.

och ja efter varje kolumn släcks alla lysdioderna en liten stund innan nästa kolumn tänds, om de inte hade gjort det tror jag det hade blivit ganska grötigt.
Flog

Inlägg av Flog »

Varför inte göra som madmodder har gjort med sin vdf?
En halvgenomskinlig spegel. Med speglande sidan utåt så lyser lysdioderna igenom. Kanske blir lite svårt att hitta runt glas dock.
Kan bli fräckt.
http://madmodders.no-ip.com/moddningar/vfd/index.html
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jo det hade varit fräck, men att få tag i en cylinderformad bit sånt kan nog vara svårt. eller ialla fall dyrt.

min budget för byggen är ganska begränsad just nu, alla pengarna går nästan till hyra och mat.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Du får lära dig att prioritera :D
Flog

Inlägg av Flog »

Det kanske inte är lika fräckt att ha en fyrkantig låda?
För en fyrkantig låda tror jag du klarar. Borde vara en baggis efter allt kodskrivande.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

vill bara tipsa om att ledsnurran kommer finnas för allmän beskådning på Gymnasiedagarna på LTH under den närmsta tiden, platsen är den nedre entrén på kårhuset.

Har för mig det ska vara några tisdagar framöver, kommer tyvärr inte sitta där själv hela tiden men lär va där lite då och då och kolla så den funkar.

/mullemeck
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Synd att man är lite långt bort.

Om du någon gång känner för ett snyggt skal med samma effekt som vdf:en kan du köpa ett cylindriskt rör plexiglas/vanligt glas och sedan klä insidan med solfilm, brukar bli ett riktigt bra resultat för de pengarna.
Skriv svar