Leddsnurra v3.0
-
Sitter själv med en ledsnurra nu och funderar på hur jag ska göra för att snurran ska mäta tiden själv varv för varv
Hur har du Mullemeck löst det ? Mäter din snurra tiden som dioderna är släckt eller mäter tar den tiden för hela varvet ? Undrar också om din snurra släcker dioderna mellan varje kolumn ? Blir ju snyggare med mellanrum mellan dioderna både i sidled och höjdled.

Ja, det var längesedan jag kodade min snurra så jag var faktiskt tvungen att tjuvkika lite i min kod för att kunna svara på dina frågor =)
Jag mäter tiden efter sista kolumnen har ritats ut tills snurran kommer till min sensor, denna tiden används sedan för att bestämma hur långt det ska vara mellan varje kolumn, så även om snurran ändrar hastighet så är det lika långt mellan pixlarna.
och ja efter varje kolumn släcks alla lysdioderna en liten stund innan nästa kolumn tänds, om de inte hade gjort det tror jag det hade blivit ganska grötigt.
Jag mäter tiden efter sista kolumnen har ritats ut tills snurran kommer till min sensor, denna tiden används sedan för att bestämma hur långt det ska vara mellan varje kolumn, så även om snurran ändrar hastighet så är det lika långt mellan pixlarna.
och ja efter varje kolumn släcks alla lysdioderna en liten stund innan nästa kolumn tänds, om de inte hade gjort det tror jag det hade blivit ganska grötigt.
Varför inte göra som madmodder har gjort med sin vdf?
En halvgenomskinlig spegel. Med speglande sidan utåt så lyser lysdioderna igenom. Kanske blir lite svårt att hitta runt glas dock.
Kan bli fräckt.
http://madmodders.no-ip.com/moddningar/vfd/index.html
En halvgenomskinlig spegel. Med speglande sidan utåt så lyser lysdioderna igenom. Kanske blir lite svårt att hitta runt glas dock.
Kan bli fräckt.
http://madmodders.no-ip.com/moddningar/vfd/index.html
vill bara tipsa om att ledsnurran kommer finnas för allmän beskådning på Gymnasiedagarna på LTH under den närmsta tiden, platsen är den nedre entrén på kårhuset.
Har för mig det ska vara några tisdagar framöver, kommer tyvärr inte sitta där själv hela tiden men lär va där lite då och då och kolla så den funkar.
/mullemeck
Har för mig det ska vara några tisdagar framöver, kommer tyvärr inte sitta där själv hela tiden men lär va där lite då och då och kolla så den funkar.
/mullemeck