Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild

Ovan kan du se min senaste SO2R setup, även om FT1000D är såld och blir snart utbytt mot en till MKV.

Jag har 2st 5B4AGN W3NQN bandpassfilter, en till varje radio. Sedan är allt kopplat till ett 4x6 (med upp mot 3st antennsystem per band) antennswitchsystem som gör det möjligt att routa vilken antenn som helst till 4st radior, i ditt fall räcker det ju med en enkel 2x6 switch. Sedan har jag de 2st openASC-boxarna som styr allting och gör bandswitchning osv automatisk. Jag har brukat köra Win-Test och på senare tid dubbla datorer men nu tänkte jag prova gå över till N1MM (eftersom Win-Test typ inte utvecklas längre) och ge det ett försök. Jag har haft mina duster med N1MM men saker och ting förbättras och jag får väl ge det en chans till. Jag tycker verkligen om deras interface för SO2R så det kan bli bra, hoppas jag.

SO2R boxen är hembyggd och jag har inte några planer på att sälja sådana. Jag tror inte heller du kan bygga ihop en till billigare pris än vad det kostar att köpa en u2R från microham, de är rätt lika varandra i funktionalitet men u2R fanns inte när jag byggde den här boxen. Jag har haft i Win-Test så jag kunnat styra switchingen av lurarna med tangentbordet, ALT+A = Radio 1, ALT + S = Radio 2, ALT + Z = En i varje öra.

Nu när ACOM 2000A som vi fick sponsrat av Ojojoj Music AB tillkommit till stationen kommer det göra allt ännu mer flexibelt vilket är skoj. Man bara sänder en dutt och sedan är det tunat och klart. MEN, har man ett manuellavstämt slutsteg och bara sätter lite markeringar för band så går det att tuna ett sådant på några sekunder, så det är inte alls något krav. Annars är automatisering alltid välkommet så man inte gör fel kl 0500 på Söndagnatt efter man varit uppe i 30 timmar.
Senast redigerad av sm2wmv 16 oktober 2012, 15:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, jag fick det här klippet av en kompis som bor i Illinois USA, rätt häftigt :)
SA3BYC

Inlägg av SA3BYC »

Tack för all info Micke :)

då fick man mer att fundera på och nya idéer att greja med framöver. Vintern är lång i Åre också, så tiden lär finnas :lol:

Får nog bli att prioritera upp projekt antennswitch alà relä och automatik. Dagens lösning med manuella switchar kors och tvärs mellan antenner och de 2 stationerna fungerar nog. MEN det känns dock som en väldigt potentiell risk att det "ryker till" vid 3-tiden under nattpasset någon gång framöver :mrgreen:

Gillar klippet! en ny variant av "fattigmans" Bäver ... förutom att den är 17-ton så mycket mindre utrymmeskrävande ...

Tack och lycka till med remoten och nya steget framöver!

/Johan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, i helgen grejade jag på med bottenlagret till masten medans flickvännen målade lite på huset. Jag tog även och grundoljade alla foder som nu sedan ska vitmålas och monteras på huset. Jag hade även tänkt gräva ur det som rasat in under vintern i fundamentsgropen men efter att jag pumpat ur allt vatten från gropen och hoppade ner så sjönk jag ner i lera så att det började sippra in lera i stövlarna. Så jag konstaterade att det vara bara att ringa lokala grävarn så får han gräva ur det åt mig. Förhoppningsvis sker det någon kväll under veckan så kan jag börja greja där till helgen. Jag tänkte att vi fyller upp med en skopa makadam så man får dränerat under den och sedan behöver vi 1-2 skopor med 0-18 grus för gjutningen. Jag kommer dock behöva kapa ner alla stubbar innan jag vågar låta SM2XJP köra in med L70n där så man inte kör sönder något däck.

Bild
Svetsat dit de två plåtarna som håller inre delen av mastfoten

Bild
Lagret vänt upp och ner, svetsar plattjärnen från undersidan.

Bild
Sedan svetsade jag ett par stag mest bara för att den inte skulle slå sig något när jag skruvade bort den från kuggkransen.

Bild
Önskar alla mina svetsar såg ut så här...Det är jädra svårt ibland att få till det direkt när man får svetsa i konstiga vinklar där man inte kommer åt riktigt bra

Bild

Bild
Anna målar och ser glad ut

Bild
Lite vertikal förstärkning

Bild
Och klippte gräset gjorde hon också efter att jag plockat undan en massa skrot. Högen till höger är gamla isoleringen som behöver dumpas på återvinningen någon dag, helst innan snön kommer...

SM2NOG var också och hämtade en 200m rulle med 1 1/4" koaxialkabel idag som SM2RIX lyckats fixa åt oss, splitterny och värd sin vikt i guld för oss!
Senast redigerad av sm2wmv 24 september 2012, 20:18:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Vet någon här förresten om företag som galvar brukar acceptera att de får en sak som ser ut som ovan? Dvs delvis redan galvad och målad? Tänkte om deras tvättbad även hanterar sådant eller om man måste få det blästrat först? Kanske blir att jag bara målar alltihopa med hammarlack.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

"Material som skall varmförzinkas måste vara rent från färg, fett och
olja innan det betas. För snabb leverans och lägre kostnader bör
tillverkaren ombesörja detta. Gods som har skurits med laser måste
slipas på skärytorna för att få ett bra resultat. Svetsade ytor måste
vara rena från slagg och andra föroreningar."

Då blir det nog hammarlack...fast man kan ju alltid höra med dem vad det kostar extra, de kanske har bra möjligheter för att blästra osv.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

sm2wmv skrev:Vet någon här förresten om företag som galvar brukar acceptera att de får en sak som ser ut som ovan? Dvs delvis redan galvad och målad? Tänkte om deras tvättbad även hanterar sådant eller om man måste få det blästrat först? Kanske blir att jag bara målar alltihopa med hammarlack.
Färgen måste bort, fett tar nog deras avfettningsbad. Galven kör de också av tillsammans med ytrost. Själva galvningen kostar nog inte många kronor. När jag förzinkade PDP:ns chassie så betalade jag 300kr, vilket var billigt med tanke på hur vackert det blev. Man betalar oftast för en "bur" och då kan man hänga i en massa grejjor om man har.

Om du känner någon som kan blästra bort färgen så är saken klar.

Landskrona varmförzinkning rekommenderas (fast du vill nog har något mer lokalt!).
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Tack för tipset, jag ska ringa gallac i Skellefteå och höra efter. Det är ju möjligt de även blästrar och om inte så kanske de kan tipsa om någon som kan fixa det.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Uj så slarvig jag varit med uppdateringarna på slutet. Det har hänt lite även om det går lite segt. Jag har gett upp hoppet om 40m militärmasten i höst, det är för mycket jobb kvar och med vädret som varit och snön börjat falla så är det bara att inse att det får bli till sommaren. Det är så blött i marken så hålet fylls igen nästan direkt tyvärr, så gjutning är svårt.

SM2XJP kom på att vi gör klart WARC-masten helt istället, så i helgen byggde vi på 7el för 6m med 8m bom. Den ska sitta längst upp på toppröret och sedan WARC-duobandaren jag byggde ifjol ska sitta längst ner på toppröret. Möjligen bygger vi ihop en 4el för 20m och sätter fixed @70gr österut så vi blir lite mer flexibla på det bandet. Jag fick även klart höststädningen vilket var en del jobb, mycket rat samlar man på sig. Jag har även satt klart fodren på huset men jag behöver dit med temporära knutbrädor så inte fåglarna får för sig att hämta isolering där om de hackar hål på vindskyddet.

Remoten fungerar ypperligt, det är hur skoj som helst att sitta i Luleå och köra radio från Burträsk på vardagarna när man har ro att faktiskt vara aktiv. Remoterig fungerar helt fantastiskt bra. Det är lite skoj för remoten är väldigt mycket sponsrad :) SM2O sponsrade med remoterigburkarna, TS480n är SG3P som skickat upp och sedan ACOM 2000A som vi fick sponsrat av Ojojoj Music AB :) Nu ska jag lägga ner energi på att få antennerna roterbara också så kommer det bli hur skoj som helst!

Huset med höstrusket som varit så har jag behövt elda ca 2 brasor per gång vi varit där och det är direkt för att få upp värme i början men sedan håller alla grejorna där inne tempen på ca 23-25 grader och ca 21 grader på morgonen. Ska bli skoj att se hur stor skillnad det är i vinter.

Grannen har skogsmaskiner som gallrar i hans skog och då ska de komma förbi mig också och ta bort skog inför nästa års projekt.

Bild
Jag utför sista rensningen av bajsröret innan vintern

Bild
Jag spänner staglinorna till WARC-masten

Bild
Masten redo för vintern

Bild
Jag och SM2XJP kontakterar 1/2" kablar. Har sedan förut fått låna en "kontakteringsfräs" av SM2EKM som är helt fantastisk. Man kör den med skruvdragaren och voila så är kabeln förberedd för kontakten, tar bara nån minut per kontakt att få dem klar.

Bild

Bild
Några kablar blev det, men fler behövs för framtiden.

Bild
Löddags

Bild
Remoteuppställningen i rummet i Luleå, ni kan se fronten till radion under högra skärmen

Bild
Elementplattor till 6m beamen

Bild
Jag står och funderar på något, kanske gruvar mig för att klättra den där spagettimasten?

Bild
Bygget på G, bommen förlängd

Bild
SA2BZE kom och testade köra lite tävling, tyvärr var det sämsta konditionerna på länge

Bild
Jag bygger ihop element, 2st på plats

Bild
Jag och min fina hela tröja

Bild
Beamen, ser lite fjuttigt ut med så korta element på sådan pass lång bom

Bild

Bild
Senast redigerad av sm2wmv 17 oktober 2012, 08:01:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Om det där är din hela fina tröja vill jag inte se din "söndagströja" :D

Väldigt inspirerande tråd det här även om jag inte fattar så mycket, och kul med bilder! :tumupp:
GuW

Inlägg av GuW »

Är 6m antennen av egen konstruktion och hur matas den?

Det är helt makalöst vilket tempo du håller, nästa sommar ska jag förhoppningsvis upp med en mast, men det lär ta mig hela sommaren.

Det kanske vore bättre att ringa er och säga att det finns en låda kalla när antennen är uppe :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det är en egen design som är optimerad i MMANA. Jag provade köra in den i ett NEC-baserat program (4nec2) och det såg likt ut.
Här finns designen,
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/public/6m_ant/

Den matas direkt med 50 ohms kabel. Det är bla därför första direktorn sitter så nära drivelementet och sedan har man en RF-choke bara för att undvika att få strömmar längst koaxen.

Tycker det gått segt det här året, men huset har ju tagit upp den mesta av tiden men det verkar löna sig. Det är lite prylar på för remoten men trots utan att vi sänt med något slutsteg, så när kompisen var dit så var det 15C inomhus, så än så länge räcker spillvärmen från datorer att hålla varmt. Nästa år ska det göras en sida på huset men sedan jädrar ska det bli radiojobb för hela slanten :)

Vad har du för signal?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sm2wmv skrev:Bild
Jag och min fina hela tröja
Värsta amatörradiostationen och så är det en halvtrasslig tråd som antenn för att lyssna på FM-rundradio :wink:

P.S. captain obvious rekomenderar en såndär spiralfot för lödkolv monterad ovanpå weller"basen".
GuW

Inlägg av GuW »

Ja just, kanske ska presentera mig.

VJX heter jag, kör (bara) mest 6m, men var och störde LIY och dom andra när dom körde SAC på SK2T

Jag tog nattpassen när auroran lagt locket på, det är ju så besvärligt när man får svar och måste logga och så. :roll:

Hemmavid kör jag 6m på en 5el I0JXX monterad på husgaveln och lyssnar lite på kortvågen på en g5rv som medföljde som prut när jag köpte annat. (jag såg ju ditt sprudlande glada ansikte när du vann en så jag tänkte "en sån måste ju jag ha")
Jag har haft lite uppehåll i hobbyn och började om strax efter SSA årsmötet med köp av radio och lite grejor.

Jag var och tingade en 24m teleskopmast i veckan som var, så till sommaren hoppas jag få upp lite mer antenner.
(efter tips från UVU som håller på att sätta upp en ännu högre hemma hos sig)

Dock kommer nog fokus fortfarande att ligga på 6m, men hittar jag någon billig beam för kortvågen så ryms ju den med.
(jag skulle behöva lite mer gain på 6m, det blev bara 1100 kontakter i sommar, du säljer inte dina i kit med stackningskablage? :lol: )

En dugligare multibandsantenn för kortvågen skulle inte heller sitta fel, men jag har som alla andra besvärligt med lämpliga fästpunkter, masten löser ju IOFS en.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Låter bra, du får väl ta och slänga upp någon liten trebandare i den där masten när du får upp den. Borde väl få plats en riktig beam och inte bara de där små beamarna till självsvängande störsändarna? ;)

Jag har hört dig igång en hel del på 6m, jag själv är inte så aktiv men jag brukar ju höra när SM2LIY kör ifrån mig ibland.

Ja, G5RVn ligger på ett bord i Burträsk, kanske man får ta och skänka iväg den till någon auktion så den gör nytta någonstans :)
Skriv svar