Ovan kan du se min senaste SO2R setup, även om FT1000D är såld och blir snart utbytt mot en till MKV.
Jag har 2st 5B4AGN W3NQN bandpassfilter, en till varje radio. Sedan är allt kopplat till ett 4x6 (med upp mot 3st antennsystem per band) antennswitchsystem som gör det möjligt att routa vilken antenn som helst till 4st radior, i ditt fall räcker det ju med en enkel 2x6 switch. Sedan har jag de 2st openASC-boxarna som styr allting och gör bandswitchning osv automatisk. Jag har brukat köra Win-Test och på senare tid dubbla datorer men nu tänkte jag prova gå över till N1MM (eftersom Win-Test typ inte utvecklas längre) och ge det ett försök. Jag har haft mina duster med N1MM men saker och ting förbättras och jag får väl ge det en chans till. Jag tycker verkligen om deras interface för SO2R så det kan bli bra, hoppas jag.
SO2R boxen är hembyggd och jag har inte några planer på att sälja sådana. Jag tror inte heller du kan bygga ihop en till billigare pris än vad det kostar att köpa en u2R från microham, de är rätt lika varandra i funktionalitet men u2R fanns inte när jag byggde den här boxen. Jag har haft i Win-Test så jag kunnat styra switchingen av lurarna med tangentbordet, ALT+A = Radio 1, ALT + S = Radio 2, ALT + Z = En i varje öra.
Nu när ACOM 2000A som vi fick sponsrat av Ojojoj Music AB tillkommit till stationen kommer det göra allt ännu mer flexibelt vilket är skoj. Man bara sänder en dutt och sedan är det tunat och klart. MEN, har man ett manuellavstämt slutsteg och bara sätter lite markeringar för band så går det att tuna ett sådant på några sekunder, så det är inte alls något krav. Annars är automatisering alltid välkommet så man inte gör fel kl 0500 på Söndagnatt efter man varit uppe i 30 timmar.