Renovera el- moppe

Berätta om dina pågående projekt.
Anders_gbg

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

Jag blir så jä*** trött på er som inte kan göra annat än att snacka sk** om mina batterier. Det är helt ointressant
i detta läget om dom har 1 eller 5 Amp. När allt annat är löst kan jag ta reda på hur långt dom räcker, fokusera
på vad som är relevant är ni bussiga.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du verkar blanda ihop enheterna Jag förutsätter att du menar Amper timmar, Ah. Vilket är något helt annat än ampere.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Anders_gbg skrev:Jag blir så jä*** trött på er som inte kan göra annat än att snacka sk** om mina batterier. Det är helt ointressant
i detta läget om dom har 1 eller 5 Amp. När allt annat är löst kan jag ta reda på hur långt dom räcker, fokusera
på vad som är relevant är ni bussiga.
Det är faktiskt väldigt intressant hur många Ah de är på då kapaciteten sätter stopp för hur många Amp du kan plocka ur dom.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

:doh: Det påverkar bara räckvidden inte den generella funktionen. En tillfällig dip i volten till 35 under acceleration är irrelevant då
den åter går till ca 39 vid färd. släpp det nu,tack!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte irrelevant.
"volten" kan dippa lika lite som "metern".
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det är inte menat som nån illvilja mot dej, men hur hög ström batterierna kan lämna är i högsta grad relevant.

T ex det här batteriet, kan lämna 100A...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=41315

Den kommer att kännas mkt "piggare" då.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Jag har dom jag har, 40.1volt när dom är fulla,märkta med 5000mah koplade 3 och 3 paralellt dvs. på pappret 15A och 2 av dom vilket blir
40.1V och 30Ah (1.2kWh) Även om dom bara lämnar 50% Ah är det 600Wh. Du har alltid ett spännings fall när en förbrukare kopplas in i en
krets. Hade jag en belastnings mätare skulle jag även veta Amp kapasiteten. Multimetern klarar max 10A.

Låt nu detta vara färdig diskuterat och skriv bara om ni har kunskap om dc motorer jag kan ha nytta av, tack.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Fungerade motorn bra innan du bytte batterier?
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Gamla batterierna var döda och kontroll boxen bränd, det var därför den var "billig"
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Anders_gbg skrev:Det är helt ointressant i detta läget om dom har 1 eller 5 Amp. När allt annat är löst kan jag ta reda på hur långt dom räcker, fokusera på vad som är relevant är ni bussiga.
Du har helt rätt i att energiinnehållet i batterierna (mäts i watt-timmar, Wh, vilket är samma sak som batterispänning gånger batterikapaciteten i ampere-timmar, Ah) är helt ointressant här.

Däremot är det helt avgörande hur stor ström batterierna kan ge (mäts i ampere, A), eftersom det avgör hur stor kraft (hur stort vridmoment) motorn kan ge. Du verkar blanda ihop amperetimmar och ampere, vilket alltså är två helt olika saker.

Kom också ihåg att C-värdet tillsammans med energiinnehållet i Ah tillsammans anger just hur stor ström batterierna kan ge. Så ju lägre energiinnehåll i batterierna, desto lägre toppström kan de ge, givet samma C-värde.

En sak du kan testa är att koppla loss din DC-motor och varva upp den med hjälp av t.ex. en borrmaskin till det varvtal som motorn behöver ha för att ge en bra marchfart, och samtidigt mäta spänningen som genereras över lindningen. Detta ger en idé om hur hög batterispänningen behöver vara för att du ska få farten du vill ha.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

1 eller 30 ah avgör bara hur LÄNGE batteriet kan lämna sin max C innan det är tomt. Normalt sett faller volten inte så mycket innan Ampären
börjar ta slut sedan sjunker dom som en sten.

Motorn var märkt med 36V 0.9Nm och 2450rpm. Batterierna går från 40 till 32 volt innan dom räknas som tomma, inget spännings fall
under 36V har uppmätts under färd men 0,9Nm orkar inte flytta 150Kg i ens en lätt backe så fordonet tappar fart då ned växling ej är möjlig
i nu läget.

Jag funderar på att använda navet från en 3 växlad cykel med nav intern växel och en bredast möjlig 10"-12" fälg (om jag kan hitta en).
Om jag ändå behöver mera kraft kan kontroll boxen hantera upp till 500W motor och rull.se har en 36v 1,9Nm 2600rpm motor jag tittat på.

Har någon ideér eller kunskap som kan hjälpa mig sätta ihop ett sådant hjul?
250W är kansche nog med växel då det motsvarar en rätt stark cyklist.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Kapaciteten avgör även hur hög ström du kan plocka ur batterierna.
1Ah och 2C=2A i max ström.
30Ah och 2C=60A i max ström.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"Normalt sett faller volten inte så mycket innan Ampären börjar ta slut sedan sjunker dom som en sten."

Det många försöker påpeka att det där gäller bara om man inte drar "för mycket" ur batteriet.

Har du för stor motor och kör "gasen i botten" så tar "volten" i stort sett slut.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Volten och amperen är INTE storheter. Det är enheter och kan varken minska eller ta slut.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Jag har nu beställt ny motor och bak hjul(nya motorn har kedja gamla har remm och dom går inte flytta över). Gamla är 250W 0.9Nm 2450 rpm ca 5,5 - 1 utväxling = för klent för mig. Nya är 500W 1.9Nm 2600 rpm 7,25 - 1 utväxling, dvs då 4,95 Nm vrid vid hjulet nu 13,75 Nm. Det gick nästan att köra den gammla varianten(på plan mark) nu vore det väl :twisted: om det inte skulle gå.
Ide´n med alternativa motorer och växlar är intressant men opraktisk för mig i nu läget då jag saknar verkstad och får jobba i vardags rummet.

Jag har fortfarande för avsikt (om allt går vägen) att köra "halva" batteriet tills det är slut för att bedömma räckvidden, och andra halvan för att komma hemm igen.

När detta är löst kommer jag koppla in den dc/dc omvandlare jag köppt för att kunna ha ett 12V el system för ljus och tillbehör. Om möjligt inkluderar jag en 12v till 5v dc/dc för ett usb ladd uttag, vi får se.
Skriv svar