DrLove's hemautomatisering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: DrLove's hemautomatisering

Inlägg av toffie »

Är inte helt säker och jag har personligen inget emot Polen så sätt, men är inte alla "wall plugs" produkter, så som nätverk via eluttagen osv, samt dessa.. tillverkade i Polen?

Har ett svagt minne av att det är så, inte för att det skulle vara något speciellt kanske. Men de kanske inte är lika noggranna med skydd osv. på produkter som de tillverkar?

Synd dock, inte för att jag har några sådana, men snarare för att vi inte får behålla vad som verkar vara "bra" produkter. Å andra sidan är det väl ruskigt bra att vi har Elsäkerhetsverket också, de gör ju så vi får behålla våra hem ur deras synpunkt. Om vi inte har otur ändå ;)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo jag vet :( Har faktiskt bytt ut alla Fibarodimmers jag hade (dyr historia på egen bekostnad) mot Qubino, fungerar faktiskt MYCKET bättre med mina LED's oxå.

Varit dålig på att uppdatera tråden märker jag.. Håller just nu på att flytta över alla 150 noderna och 600 enheter till Indigo, min Z-stick 2 har gett upp och då all nätverksinfo ligger i denna lilla pryl så var jag ändå tvungen att bygga om nätverket och halkade in på Indigo ist, fantastiskt nöjd. HS har inte en chans i användarvänlighet och än så länge betydligt stabilare. Bara flyttat 60 noder ännu men i julhelgen ska resten över!

//L
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Häftigt med uppdatering! Finns det inga bilder, om ens supertråkiga om det skulle vara så, bara för att få se nåt? :D
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hur fungerar det med interfacet till mobilen och plattan? Homeseer har ju HSTouch Designer, hur funkar det med Indigo?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

He he, inga bilder på Indigo direkt. Inte så mycket att fota. Snurrar på en gammal Mac Mini mid 2010 med 2GB ram och uppgraderad HDD till en SSD och Mavericks, i övrigt inga konstigheter (undvik Yosemite).

Står och frotterar sig med övriga servrar i skåpet nu:
IndigoMac.jpg
Som tidigare nämnts så puttar alla servrar in sin varma luft bakåt i skåpet där ventilationen tar hand om den och återvinner den :) (5st servrar + 24 portars PoE-switch + UPS så en hel del värme).

Obs att för att skärmdelning till andra datorer/enheter via VNC osv inte ska bugga (grafiskt) måste man tydligen ha en skärm inkopplad. En bugg hos OSx gissar jag men ingen kris. Man konfigurerar det mesta via en client på annan mac. Fantastiskt inteface och massor med användbara plug-ins som dess utom är gratis. För 0 kr (utöver licenskostnaden för Indigo, som är en bråkdel av HS) har jag integrerat all extern utrustning som i HomeSeer kostade en bra slant, typ 300kr per plugin (Sonos, AVR, Projektor, UPS, XBMC, väder mm mm). Jag är fortfarande rudis på Python och AppleScript men nog kan jag lära mig det oxå :)

Indigo har en riktigt bra editor för klienterna (iProdukter mm) dock är iPhone-appen inte uppdaterad för iPhone4 (eller större) skärmen, lite sunkigt men jag kör det mesta via iPad iaf. Appen är fantastiskt snabb och stabil vilket HS-appen INTE var, den var ett skämt!!

Finns ett webbinterface oxå som är minst lika bra. Man kan spara länken till respektive webbsida på Hemskärmen på sin iPhone/iPod så blir den typ en webbapp och då komer man undan problemet att appen inte fyller ut hela skärmen. Dock uppdateras inte statiska bilder i realtid då, ikonerna gör det men inte om man pekar på fanart till vad som spelas på Sonos t.ex. Appen uppdaterar dock allt sånt i realtid.

Generellt asenkelt att integrera kameror utan belastning på servern, bara göra en "bild" som uppdateras kontinuerligt med URL (inkl ev. auth) till kamerans JPEG-länk. Inga 30 fps kanske men tillräckligt för att se vem som plingar på dörren :)

Älskar allt med Indigo än så länge, fantastisk support i forumet oxå (speciellt från Indigo själva).

Nåväl, lite av det senaste.

Huset är fö. 100% klart nu!! Ska uppdatera bloggen framöver oxå. Men nu ska det flyttas enheter till Indigo!

//L
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ps. Editorn för interfacen uppdaterar f.ö. alla enheterna direkt när man sparar, snabb som vinden. I HS fick man uppdatera alla enheter var för sig och normalt så kraschade appen alltid under denna process :( Allt är bara sååå mycket mer stabilt och snabbt i Indigo!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ps2. Enheter som inte fungerat i HS fungerar faktiskt klockrent i Indigo oxå. T.ex. båda ingångarna på en Fibaro Universalsensor. Tror även att batteristatus för Fibaro rörelsesensorer fungerar nu oxå, funkade inte i HS.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Hur går det?

Jag funderar på att köra lite automation i mitt lilla båtprojekt. Qubino verkar ju smidiga och prisvärda.

Till att börja med tänkte jag koppla in belysningen i däckshuset för att sen bygga ut med fler funktioner som styrning av värme etc etc.

Vet du vad det är för räckvidd på z-wave genom olika typer av väggar? Jag har ju stål i väggar och golv så det kanske kan ställa till det.

Hur pass liten är Qubinodimmern? Får man gott och väl plats med den i en dosa bakom en strömbrytare eller sitter det tajt? Min erfarenhet från andra dosdimmrar är att det ibland blir aldeles för trångt när man ska få plats med dimmer, brytare och sladdar.

Min spontana tanke är att köpa en "Aeon Labs USB Adapter" och tre Qubinodimmers för att komma igång.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Det går lysande (i flera bemärkelser)!

Qubino är nog marknadsledande vad det gäller små enheter, ska inte vara ett problem i en vanlig dosa, det har då jag.

Stål kan vara ett problem, jag upplever räckvidden bra i ett större trähus, alla mina enheter har direktkontakt med Z-stickan, men då sitter den centralt i huset. Stål skärmar ju bra mycket bättre än trä/gips så vågar inte uttala mig direkt om hur det kan komma att fungera. Däremot länkar alla enheter (ej de batteridrivna dock) så det kan behövas en viss eftertanke när du placerar dina första enheter.
Finns inget annat än att testa för att veta säkert men inte är det omöjligt.

Vad blir det för mjukvara? Har en HS2 och en HS3 licens till salu ;) Men rekommenderar Indigo numera.

Fibaros HomeCenter skulle jag inte rekommendera då den har dokumenterat dålig räckvidd, Z-stick har bra mycket bättre.

Lycka till!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Hur menar du att de länkar? Eftertanke i fysisk placering eller menar du mjukvarumässigt?

Jag har bara skrapat lite på ytan när det gäller mjukvaran. I dagsläget skulle jag vilja ha något där det med minsta möjliga ansträngning går att få upp nåt som gör att man kan övervaka och styra grejjerna utan krav på UX. Det är bättre att jag lägger tid på att faktiskt bygga färdigt båten än att sitta och leka med mjukvara och UI, hur kul det än må vara...
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Alla enheter fungerar som repeaters, så når en enhet inte till styrenheten direkt kontaktar den en närmare "granne" och länkar via denna (eller i flera steg), samma sak åt andra hållet från styrenheten. Vaje enhet vet vilka grannar den har och kan använda dessa om så behövs.
Det är alltså placeringen av modulerna som man behöver fundera runt till en början. Placera ut dem från närmast styrenheten och utåt lixom. När väl alla enheter är på plats så görs normalt periodiska "nätverksunderhåll" automatisk så att allt är uppdaterat.

Låter iof som om du skulle sikta på en Fibaro HomeCenter 2 för att få en snabb start kanske, det finns åtgärder för att få den att fungera bättre än idag. Äger ingen själv men har lurat på några vänner HC2's och de har mixtrat lite :)

//L
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Vill man köra enkelt och billigt kan jag rekomendera en Raspberry Pi med z-stick 2. Sen kör du domoticz på den. (www.domoticz.com).
det finns färdig image man laddar ner och lägger på ett SD-kort. Pluggar i Raspberryn och sen är det bara att köra. Allt är grafiskt och det är extremt enkelt att lägga till enheter och funktioner. Styrning fungerar vi webbgränssnitt och fungerar på alla enheter med någerlunda modern webbläsare.

Nackdelen är att stödet för hårdvara inte är lika stort som i andra större system. Men för switchar/dimmers fungerar det klockrent. Har kört 1.5 år på min nu.

Håller dock på att gå över till annat pga att jag vill kunna använda sensorer och mer avancerade scenarior. Vill även ha dedikerade appar med egen design på layouten.

DrLove :

Har du någon video eller liknande på någon av dina kontrollpaneler med Indigo. Jag började pilla med det igår för att testa. Testade HS3 Pro innan men tyckte det var omständigt och buggigt i jämförelse med Domoticz eller Indigo.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Har ett tag tänkt att jag ska skriva ngt på Indigo-forat och dela med mig av min grafik och din fråga satte eld i baken på mig:

http://forums.indigodomo.com/viewtopic. ... age#p90176

Smakprov:

Bild

Bild

Bild

Bild
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Hur har du snickrat ihop väderinfo?

Något jag tycker är drygt är att göra grupper. Tex en grupp för alla fönsterlampor som skall tändas via skymningsrelä och släckas vid en viss tid. Rätt drygt att behöva plocka alla enheter en och en och lägga till. Gör jag fel eller kan man inte markera flera enheter på något sätt. Hade varit sjysst om man kunde dra enheter från ett fönster till ett annat för lite snabbare programmering.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Använder ett plugin för vädret (+ extern tempsensor), väldigt enkelt i Indigo att skapa väderinfo i GUI't.

I Indigo kan du använda virtuella enheter (kommer inte ihåg vilken typ dock) där man snabbt väljer vilka enheter (dimmers mm) som ska ingå i en "samlingsenhet" och sen ställer man vilken nivå varje enhet skall ha vid aktivering. Går att spara inställd nivå på lampor från GUI sedan oxå om man vill göra om sitt ljusschema utan att använda Indigo progget.

//L
Skriv svar