Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s. 27!
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Så, jag tänkte slänga upp sista versionen som åker iväg.
Jag la till Flash-minne som arbetar på SPI-bussen så man inte behöver inkräkta på sensorernas buss.
Annars inga förändringar. (Satan vad mkt billigare SPI-flashminnen är vs EEPROM)
Jag la till Flash-minne som arbetar på SPI-bussen så man inte behöver inkräkta på sensorernas buss.
Annars inga förändringar. (Satan vad mkt billigare SPI-flashminnen är vs EEPROM)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Nu känns det det komplett. En liten fundering bara som dök upp.
Jag tycker att det är mycket bra att du har dragit ut CAN-bussen. Nu går den genom ESD-skyddet. Vet du hur det fungerar med termineringen av CAN-bussen om man har ESD-skyddet? Tanken var kanske inte från början att använda CAN, men det är ju en väldigt bra buss i störiga miljöer.
edit: Tänkte mig inte riktigt för här tror jag. Det måste nog till en drivkrets för CAN också och det är den man terminerar i så fall.
edit2: Och det var inget jag tyckte att du skulle lägga till på kortet
--Per
Jag tycker att det är mycket bra att du har dragit ut CAN-bussen. Nu går den genom ESD-skyddet. Vet du hur det fungerar med termineringen av CAN-bussen om man har ESD-skyddet? Tanken var kanske inte från början att använda CAN, men det är ju en väldigt bra buss i störiga miljöer.
edit: Tänkte mig inte riktigt för här tror jag. Det måste nog till en drivkrets för CAN också och det är den man terminerar i så fall.
edit2: Och det var inget jag tyckte att du skulle lägga till på kortet

--Per
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Har du börjat fylla på intresse/beställningslistan än? Skriv dit mig i så fall 

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Huruvida det kommer att krävas drivkrets o.s.v. samt om det fungerar med ESD-skyddet återstår att se, lite osäker på STM32F4:an. Termineringen kan man ju sätta externt hursomhelst, inte säkert man vill ha kortet som en ände i bussen.perra_e skrev:Nu känns det det komplett. En liten fundering bara som dök upp.
Jag tycker att det är mycket bra att du har dragit ut CAN-bussen. Nu går den genom ESD-skyddet. Vet du hur det fungerar med termineringen av CAN-bussen om man har ESD-skyddet? Tanken var kanske inte från början att använda CAN, men det är ju en väldigt bra buss i störiga miljöer.
edit: Tänkte mig inte riktigt för här tror jag. Det måste nog till en drivkrets för CAN också och det är den man terminerar i så fall.
edit2: Och det var inget jag tyckte att du skulle lägga till på kortet![]()
--Per
Överhuvudtaget är CAN ett oprövat kort inom modellflyg och multikoptrar. Problemet är att man inte kan uppfylla de normala kraven på bussen utan att göra saker väldigt otympligt. Bl.a. bör alla enheter vara minst 20-30 cm kabel ifrån varandra. Kan man få det att fungera så är ju dock CAN normalt en mycket stabilare bus än t.ex I2C.
Jag ville iallafall ha med den så man inte begränsar valmöjligheterna. Tre externa UARTs borde räcka i övrigt.
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Den minimala längden på kablen mellan enheterna styrs av den totala kapacitansen på bussen. 20 cm låter dock rimligt som minimum, men det är väl inga konstigheter att ha att par decimeter kabel mellan korten tycker jag. Att man behöver någon typ av linedriver är det nog dock ingen tvekan om. Skitbra att det är utdraget i alla fall om man vill testa!!!
Personligen tror jag väldigt mycket på CAN för framtiden, även om det är ett oprövat kort inom modellflyg.
--Per
Personligen tror jag väldigt mycket på CAN för framtiden, även om det är ett oprövat kort inom modellflyg.
--Per
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Det var malx som övertalade mig att byta en UART-port mot CAN och jag tror att det kan bli ganska så lyckat om det bara fungerar som det ska. 
Dock om det behövs en extern drivkrets återstår att se, samt hur ESD-skyddet kommer påverka det vet jag inte, men det har en gränsfrekvens på ca 1GHz har jag för mig (förutom dioderna då som har sin gräns på 6V ish).

Dock om det behövs en extern drivkrets återstår att se, samt hur ESD-skyddet kommer påverka det vet jag inte, men det har en gränsfrekvens på ca 1GHz har jag för mig (förutom dioderna då som har sin gräns på 6V ish).
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Njae, kanske inte riktigt helt korrekt med hårdvaran. Jag har fått Revolution kortet och det nya CC3D, och jag är inte core-utv.malx skrev:Du behöver inte vara det minsta rädd för att försöka porta OP till något annat kort så länge du inte försöker massproducera det och gå med vinst på det genom att ange OP som en feature. Börjar du via porten också bidra tillbaks till kodbasen så blir de flesta i OP-gänget bara glada också. (Min namne som kan ses som en av grundarna till OP är VÄLDIGT misstänksam till allt vilket är lite jobbigt men undvik att officiellt ange det som ett alternativ så är det inga problem)
OP har gjort mycket bra men har också en hel del problem. Genom att köra "stängd utveckling" av hårdvaran så vinner de färra missnöjda betaanvändare och slipper kopior på marknaden men tappar även många potentiella utvecklare. För att kunna bli "core"-utvecklare i OP just nu så behöver du i princip sitta med simulerad kod i månader och bidra med lösningar för att sedan kunna ta del av betahårdvaran och hjälpa till. Väldigt få är beredda att göra det.
Min erfarenhet är att de bästa och flesta OS-utvecklare som kommer in i projekt gör det via att de i början har använt ett program och vill fixa nån liten detalj som inte fungerar som de vill, något som OP tappar helt. OP:s absolut största aber för tillfället är att projektet står och faller med en enda utvecklare just nu (även om det finns flera).
Förutsatt att jag lovade att inte prata om det eller att berätta om komponenterna förenns kortet är lanserat. (Inom kort).
Det enda jag gjorde var att ställa upp och erbjöd hjälp, och då inte ens i form av programmering eller utveckling då jag inte kan något utav det.
Utan jag erbjöd mig bara att hjälpa dom bygga korten då jag kan lödning sen några år.
Men att porta vet jag inte om jag tycker är så bra, visst kanske en utmaning men ja.. alla har vi rätt till åsikter och det respekterar jag!
OpenPilot gör det bra, och jag vet att ny hårdvara snart dyker upp.
Annars så är jag imponerad att norrbotten kan leverera sådant, inte bara norrlandsguld och snus!
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Nu är kretskorten skickade från Kina och imorgon så ska jag beställa hem alla komponenter.
Snart är det testdags!
Får hoppas att inga HW-fel har smugit sig in.
Snart är det testdags!

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Nu har alla grejer landat! 
Ska ta lite foton imorgon och se om jag hinner löda lite också. Har dock skola från 8:15 till 18 så får se hur mycket jag hinner.

Ska ta lite foton imorgon och se om jag hinner löda lite också. Har dock skola från 8:15 till 18 så får se hur mycket jag hinner.
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Nu är det lött och ska testas så fort jag har fått tummen ur och lämnat in de 3 labbrapporter jag har...
Men det vart riktigt fint! Ett par missöden bara. Beställde fel optokopplare samt glömde beställa 3 kondingar. Men det fixade jag med stackning och lite andra fulingar.
Fast att ESD-filtren var så små så gick det riktigt bra att löda dom! Ingen hade koppling efter ugnen, men efter ett drag med kolven så vart det perfekt!
EDIT: Fråga!
Jag har en liten miss som jag måste se vad andra tror om. Under MUPn så har jag 2st vior, jag missade att den har en pad på undersidan som inte ska lödas, så jag tog bort förtenningen på viorna och lödde dit kretsen.
Hur stor sannolikhet är det att bottenpadden kortsluter viorna?
Bilder!
(mååånga)

Men det vart riktigt fint! Ett par missöden bara. Beställde fel optokopplare samt glömde beställa 3 kondingar. Men det fixade jag med stackning och lite andra fulingar.

Fast att ESD-filtren var så små så gick det riktigt bra att löda dom! Ingen hade koppling efter ugnen, men efter ett drag med kolven så vart det perfekt!
EDIT: Fråga!
Jag har en liten miss som jag måste se vad andra tror om. Under MUPn så har jag 2st vior, jag missade att den har en pad på undersidan som inte ska lödas, så jag tog bort förtenningen på viorna och lödde dit kretsen.
Hur stor sannolikhet är det att bottenpadden kortsluter viorna?
Bilder!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Skulle det få plats med en liten bit kapton tape/film under kretsen för att isolera viorna?Korken skrev: Hur stor sannolikhet är det att bottenpadden kortsluter viorna?
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Annars går det ju säkert pensla lite lack där under. Vi har lack i labbet i det vita skåpet som är för att pensla på.
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)
Jag kom på detta efter att jag hade ugnat allt så jag ska mäta upp det på denna.
Nästa blir det att ha lack där och om det blir fler kretskort så har jag fixat så det inte är några vior där.
Nästa blir det att ha lack där och om det blir fler kretskort så har jag fixat så det inte är några vior där.