Första roboten från början till slut. projekt ner lagt..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

ja har 2 knappar men bara en i kåd exemplet. poch en av motstånden verkar vara för svaga eller nåt för när den koplas till plus och motståndet imellan så blir de jäävligt varmt.

min försa robot e klar nu med ni ska få lite bilder senare
Detraw

Inlägg av Detraw »

Tidigare hade jag problem med att mina knappar hoppade mellan 1 och 0, det berodde på som XorXaX sa, att du inte va avstudsade, alltså att de fladdrade lite innan 1:an eller 0:an hade blivit jämn, vilket fick programmet att hoppa lite fram och bakåt i kode på elaka sätt.... någon annan mer kunnig kanske kan förklara det där bättre än jag....

Jag löste det iaf först genom att låta mjukvaran vänta ett litet tag och sedan läsa av knappen igen, för att vara säker på att det va en 1:an och att det inte bara va knappen som hoppade lite. Sedan löste jag det mer permanent med ett RC filter, alltså med ett motstånd och en kondensator

Hmm vill gärna se mer bilder på ditt bygge..
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast ALV's program fladdrade även när han inte rörde knappen. Så det är definitivt inte något avstudsningsproblem.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

gå gärna in på: ftp://greeen.mine.nu
usr: guest pw: 1234
de borde ligga där ... men som vi sett tidigare, man vet aldrig med min server:D

ska även testa att lägga in en img här på min bettan.

Bild

[EDIT] de där med knaappen verkar funka nu.. vet itne varför men ett av motståndedn blir fortfarande varmt som tusen om man trycker in knappen.
Senast redigerad av [ALV] 22 oktober 2004, 00:57:22, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Bilden fungerar inte.

Var är det för färger på det motståndet som blir varmt?
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

funkade det inte ens att logga in?
blå bakgrund,
röd,röd,svart,guld
2 2 - 5%
borde va typ nåt i denna stil va?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja 22 ohm, en viss skillnad på något mellan 1.5K och 7K (1500 och 7000) som du skrev tidigare att du använde.

22 ohm vid 5 volt = 227 mA
227 mA vid 5 volt = 1,13 watt.

Tacka f*n för att det blir varmt!
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Speciellt då det lär vara ett motstånd för 0,25W.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

men förklara vad du menar med 1k-57k är då.. om man säger så här vilka färger kan den ha .. ja polckar motstånd lite här å vär från radioaparater osv.. men de verkar iaf finka då knappen itne e intryckt länge. ska byta den sen när jag vet va som ska va där..
nästa fråga är. ha tog isär en gammal rc bil som fungerar till å från de jag vill veta är hur jag styr servot.
jag kom fram till att det inte är en stegmotor och ingen polärstegmotor heller efter som att de går att få den att snurra hela varv uran att ha mer en + och -. däretmot de som är lite roligt är att de fins 6 kablar varav 2 sidder ihoplödda troligen jord. sen dom andra fyra så kan jag kopla +- till å den snurrar åt olika holl.dom andra 2 hoppas ja kunna få klar tecken i vad dom är till för genom att fråga. ja vill ju kunna styra servot lagom mycket så att kuggarna inte rappar som dom gjorde när jag testade med ström på kablarna,,

nja ja hoppas att ni fattar detta jag har just vandrat runt på älvsjömässan i flera timmar å e lagom trött i skallen.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Förklaring:

Du sa såhär i en tidigare text:

å då flimrade båda dioderna melan varandra lite till å från. att till lägga är väll att jag inte har nån multimeter och att dom 2 motstån jag avnänder e nånstans mellan 1.5k och 7k
ett av dom blir tok varmt om jag holler in knappen till de motståndet länge.

Vad jag sa var att man kan lämpligen använda motstånd mellan 1K och 47 K som pullupp eller pullner-motstånd.

Om du sedan stoppar i vilket motstånd som helt som du bara drar slumpvalt ur en hög så tycker inte jag att du ska fundera på att det blir varmt.

Det är ungefär lika smart som att jag säger att du ska använda gul färg när du målar solen på en tavla. Sedan tar du och använder blå färg till den och sedan frågar - varför ser solen så konstig ut? Vad har jag gjort för fel?

Du lyckades ju lista ut att "röd" "röd" "svart" "guld" var 2 2 - 5% så du har ju en viss pejl på det hela iallfall. Om du väljer ett motstånd med "något" "något" "röd" "guld" så har du minst 1K iallfall. Och då ska det inte blir varmt.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

tusen tack för de svaret plus de förra.. jag som sagt försökte efter färger kan itne de men ja hitta nån fäg beskrivning på vad som var vad å ja tyckte att de motstånd ja hadde borde vara innom gränserna som du gav. ja critiserar absolut inte dej för att de blir varmt. ja bara undrade vad anledningen kan ha vart om de var för klent eller för starkt ungefär.

om mitt servo:
ja läste igenom RC-servo "grann tråden" och fattade de där med att skicka puls var 20de ms å sen mellan 1 å 2 men de e 3 kablar till de servot ingen som vet vad detta är ?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

en RC-servo har tre kablar. plus, minus och signal. De brukar gå bäst på 6V, men går även bra på 5V (men då inte riktigt med full kraft).
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

benämniningen RC fick jag av att servot sitter på en radiostyrd bil.
men dan har 5 kablar ovh ja vet inte hur den styrs. hoppas på att det är nåt i servo väg
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Om den har 5 kablar så kan det vara ett servo utan styrelektronik.
2 till motorn
3 till potten
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

okej men strunt samma i va de e för servo då.. hur styur jag en så jag kan få presision som orginalt bygt på bilen?
Skriv svar