Det lät som lyftarknack, fast rejält.. och trots att jag körde flera mil försvann det inte. Eftersom det är en oilsludgedrabbad modell så trodde jag ju det var problemet.
Jag bestämmer mej för att i alla fall testa med en flush, alltså rengöringsmedel man häller i oljan innan byte, sen kör man på tomgång i 10min och sen ska den ha löst upp skiten som följer med spilloljan ut. ..Olika märkes flushprodukter kostar kraftigt olika, ofta ligger dom på ca 300kr/burk, men jag upptäckte att CRC's produkt bara kostade 69:- på mekonomen, köper en burk och.. nähä, "räcker till 3 liter olja", suck.. köpte en till.
Idag så startade jag bilen, varmkörde och det rasslade som en mindre stenkross, när bilen var varm så häller jag i 1.5 flaska CRC flush och låter bilen gå på tomgång.
Efter ganska precis 2 minuter hör jag hur knacket ändrar karaktär och blir mjukare.. ocj mjukare, efter en minut till är det helt borta!
Jag kör vidare med tomgång i 12min totalt, låter sen bilen stå fem minuter och tappar sedan ut oljan, den är verkligen KOLSVART, antagligen har flushen löst upp en masa skit som nu är i oljan..
I med biltemas billigaste semisyntet och billigaste oljefiltret (för jag vill ju inte ha in all skit i oljan, ska byta till riktig olja+filter snarast) och provstart, jodå fortfarande tyst. ..Tar en provtur på nån mil, jajamän, tyst fortfarande.
Trodde faktiskt inte riktigt att sörjan skulle hjälpa, men det gjorde det.. billig reparation