Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag fick ju problem emd att skruttsaaben som jag lade halva semestern på att laga bromsarna på började knacka i motorn på väg hem från jobbet på besiktningsdagen, det knackade rejält, och verkade komma från höger sida på ventilkåpan.

Det lät som lyftarknack, fast rejält.. och trots att jag körde flera mil försvann det inte. Eftersom det är en oilsludgedrabbad modell så trodde jag ju det var problemet.

Jag bestämmer mej för att i alla fall testa med en flush, alltså rengöringsmedel man häller i oljan innan byte, sen kör man på tomgång i 10min och sen ska den ha löst upp skiten som följer med spilloljan ut. ..Olika märkes flushprodukter kostar kraftigt olika, ofta ligger dom på ca 300kr/burk, men jag upptäckte att CRC's produkt bara kostade 69:- på mekonomen, köper en burk och.. nähä, "räcker till 3 liter olja", suck.. köpte en till.

Idag så startade jag bilen, varmkörde och det rasslade som en mindre stenkross, när bilen var varm så häller jag i 1.5 flaska CRC flush och låter bilen gå på tomgång.

Efter ganska precis 2 minuter hör jag hur knacket ändrar karaktär och blir mjukare.. ocj mjukare, efter en minut till är det helt borta!

Jag kör vidare med tomgång i 12min totalt, låter sen bilen stå fem minuter och tappar sedan ut oljan, den är verkligen KOLSVART, antagligen har flushen löst upp en masa skit som nu är i oljan..

I med biltemas billigaste semisyntet och billigaste oljefiltret (för jag vill ju inte ha in all skit i oljan, ska byta till riktig olja+filter snarast) och provstart, jodå fortfarande tyst. ..Tar en provtur på nån mil, jajamän, tyst fortfarande.

Trodde faktiskt inte riktigt att sörjan skulle hjälpa, men det gjorde det.. billig reparation :) ..nu ska jag bara fixa det andra felet, att den misständer under laddtryck, hoppas det är tändstiften, har redan köpt en uppsättning från naz..tyskland.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skruttsaab med oilsludgeproblem.... 9-5a alltså?
Hoppas du köpte NGK stift med resistor annars är risken stor att den går riktigt dåligt. (men det kanske du redan har koll på?)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag har varit med om något liknande.
Har köpt en Audi A4 1.8T, med tjugo ventiler och turbo och för liten oljevolym har de lanserat den med "longlife" oljebyten, ingen bra kombination.
Så jag funderade på om Biltemas motorrengöring kunde fungera, det gjorde den, efter över ett år är oljan fortfarande gyllenbrun. :D
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Glenn skrev: Trodde faktiskt inte riktigt att sörjan skulle hjälpa, men det gjorde det.. billig reparation :) ..nu ska jag bara fixa det andra felet, att den misständer under laddtryck, hoppas det är tändstiften, har redan köpt en uppsättning från naz..tyskland.
Hummm.. man kan undra vad det innehåller? Någon som har koll på det..? Nån sorts lösningsmedel kanske. :doubt:
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

När vi nu är inne på SAAB:ar.

Bytte högtalare i broderns SID idag, så nu hör han att blinkersen är på med mera :) Sist vi hade isär den (för att kolla vilken flatkabel han skulle köpa)
så passade vi på att trycka, värma och joxa med den gamla så det blev nästan bra, men så fort han får den nya byter vi.

Idag bytte vi hela LCD:n i ACC-enheten. (Vi köpte ny display med flexkabel och ett don att löda på kretskortet istället för lim och sånt).
Det funkade bra förutom att defrost-ikonen inte tändes när vi tryckte på knappen. Så här i efterhand tror jag det egentligen berodde på att
ACC-enheten inte var riktigt nöjd med tillvaron snarare än att vi gjort en dålig lödning eller så. Men jag pillade isär allt igen och lödde om.
Efter det så startade den upp rätt, men sen kom det bara "OFF" och när man tryckte på nån knapp stod det bara "0" på den. Tänkte att vi pajjat nått
ordentligt. Vi pillade isär igen och testade, ingen förbättring. Google föreslog typ kalibrering eller så genom att hålla in Auto och off-knapparna
i 30 sekunder (iofs 9-5 men kostar inget att prova (på OG9-3)). Tada, efter det funkade den perfekt, även defrostern, nu märkte man även att innerlampan dimmade
ner lite när man slog på defrostern (och LCD:en indikerade rätt), därav misstanken att den inte funkade innan.

Broderns AC har fungerat lite intermittent (mest inte), men har vart lite svårt att avgöra inställningar eftersom LCD:n vart
så gott som helt död. Men efter kalibreringen verkar det faktiskt som den funkar också. Man hörde ett klonk och det speciella susandet när vi slog av "economy".

Edit:jajust, under ACC-enheten finns ett litet hål med galler för stort som en knapp. Tydligen sitter där en liten elmotor med fläkt som drar in luft runt en tempgivare för att
avgöra hur varmt det är i bilen, den lilla fläkten går även en stund efter att man stängt av bilen (varför?). I vilket fall skorrade den rätt illa, en ordentlig rengöring och halv isärpillning och några droppar cykelkedjeolja (det var vad som fanns) samt montering uppochner (symmetrisk) så är den nästan helt tyst \o/

Gött!

Edit2: Häromdagen kom så SID-kabeln och vi drog bort den gamla. Det mesta satt kvar, både på kretskortet och LCD:n, så det blev en halvtimmes terapiarbete att skrapa rent paddarna i flera omgångar. LCD-glaskontakterna vågade jag inte skrapa, men tops med isopropanol fick bort det med lite envishet. Vi värmde fast flatkabeln och monterade och all noggrann rengöring lönade sig, fungerade perfekt :)
Senast redigerad av adent 21 november 2016, 10:16:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hedis skrev:Skruttsaab med oilsludgeproblem.... 9-5a alltså?
japp, fast även 9-3 är ju drabbade men inte i lika stor omfattning.
Hoppas du köpte NGK stift med resistor annars är risken stor att den går riktigt dåligt. (men det kanske du redan har koll på?)
Japp, trinonic är ju EXTREMT petigt med vilka stift man kör, när jag körde en 9000 CDE 2.3t för länge sen så tänkte jag serva den inklusive stiftbyte, bilen gick hur bra som helst men service ska ju göras.. köpte rätt stift och skulle byta, men vadnu ? det sitter ju andra NGK-stift i.. kollade manualen, och de som satt i var ju korrekta för sugmotorversionen, inte turbon.. så jag bytte till rätt stift och körde vidare. Bilen gick lika bra och det märktes ingens killnad, förräns jag skulle tanka, vadnu ? bilen har dragit mindre bensin ? ..efter några till tankningar konstaterade jag att rätt stift fick bilen att dra en deciliter(!) mindre soppa per mil.. det var snabbt intjänade tändstift det :)

vet även folk som köpt saabar med "motorproblem" och hittat typ berustift i, efter byte till rätt stift har bilen gåt hur bra som helst, det hela har väl att göra med den extremt avancerade motorstyrningen som mäter i förbränningsrummen genom tändstiften, med fel stift får man fel värden..

Ska byta dom i morgon enligt planen, går inte bilen bättre då misstänker jag tyvärr tändkasetten :/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

adent skrev: Edit:jajust, under ACC-enheten finns ett litet hål med galler för stort som en knapp. Tydligen sitter där en liten elmotor med fläkt som drar in luft runt en tempgivare för att
avgöra hur varmt det är i bilen, den lilla fläkten går även en stund efter att man stängt av bilen (varför?). I vilket fall skorrade den rätt illa, en ordentlig rengöring och halv isärpillning och några droppar cykelkedjeolja (det var vad som fanns) samt montering uppochner (symmetrisk) så är den nästan helt tyst \o/

Gött!
Klassiskt saaboljud, har fixat det på flerra bilar, speciellt 9000, rätt dyrt att byta ut den om man inte kan smörja fläkten.

men vaddå uppochner ? då blåser den ju åt fel håll ? eller menar du att du vred den 180 grader runt fläktbladens axel ? det borde ju inte hjälpt ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu har jag bytt tändstiften, de som satt i var fel modell, extremt slitna och hade på tok för stort gap, det ska vara 1,1mm men hela min bladmåttssats gick in och glappade, den är 1.5mm när alla bladen är ihoplagda..

Så här såg det ut..
DSC_2420 (Large).JPG
Nu sitter det nya fräscha stift i alla fall.

Hjälpte det ? ..vet ej, bilen var inparkerad så jag kunde inte provköra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glenn 19 oktober 2016, 02:44:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu har jag provkört också.

Hjälpte det ?

JA!

Det är ju som en helt annan bil, förutom att den drar jämt och fint utan ryck på fullgas så har den även ett helt annat drag i botten på registret, det känns som motorn fick större cylindervolym typ, antagligen justerade ECU'n ner en massa grejer pga att det blev aksst med de gamla tändstiften.

Efter att för två veckor sedan haft en motor som lät som en stenkross och gick skitkasst, har jag nu en som går silkeslent och drar hur bra som helst, detta efter att först hällt i CRC flush för 140:- i motorn och sen bytt tändstift för 150:- !
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Grattis Glenn! Alltid roligt när man kan få så goda resultat till minimal kostnad :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Glenn skrev:Nu har jag provkört också.

Hjälpte det ?

JA!

Det är ju som en helt annan bil, förutom att den drar jämt och fint utan ryck på fullgas så har den även ett helt annat drag i botten på registret, det känns som motorn fick större cylindervolym typ, antagligen justerade ECU'n ner en massa grejer pga att det blev aksst med de gamla tändstiften.

Efter att för två veckor sedan haft en motor som lät som en stenkross och gick skitkasst, har jag nu en som går silkeslent och drar hur bra som helst, detta efter att först hällt i CRC flush för 140:- i motorn och sen bytt tändstift för 150:- !
Låter som nåt jag ska testa med min skitSAAB(9-5 2.0 2002) också, vilka stift och var köpte du dem? Kommer inte ihåg på rak arm vad det är för SAAB du mekat med.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

NGK BCPR7ES-11, detta är en 9-5 2.0t '99 då, så en 02'a lär ju ha samma (men kolla det för säkerhets skull) Jag köpte från autodoc när dom hade fri frakt (det har dom ganska ofta, så man kan ju vänta in det, bara att kolla varje dag).

http://www.autodoc.se/ngk/1040893

34:19 styck, så 137:-

..Har ju en Aero också, den ska ha iridiumstift eller nåt, dom kostar ganska mycket mer :/

En sak att tänka på med sabarna är att man bör se till att inte vända tändkasetten uppochner medans man byter stiften, den är nämligen oljefylld eller nåt sånt och då rinner oljan fel, och om den gjort så ska man inte köra bilen innan den runnit tillbaka, typ en timma eller två om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Apropå Autodoc, la åxå en beställning när det var fraktfritt, första gången köper därifrån. Kanske var lite ouppmärksam vid köpet, men läggs det (alltid) automatiskt på "Garanti för säkert köp", 49:-?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är ett jävla påhitt och pungslå kunderna på pengar de förlorar på annat, går att välja bort.
Skriv svar