Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hyperion

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Ok, hade hoppats slippa skissa då jag sitter på jobbet och endast har tillgång till Paint men ok, here goes :)
skiss.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Du lär väl få ut ljus på OD också, om du inte tänkt dig att måla där förstås? Plexit kommer väl reflektera det ljus som går mot ID och studsa ut det i OD?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ge mig några minuter ska jag försöka göra en bättre skiss nu när jag kommit hem :)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

skiss2.jpg
Skiss3.jpg
Jag vill alltså ha lysdioder undertill på något sätt, som lyser upp i den inre ringen som är omgärdad av ogenomskinligt material typ svart plexi eller målarfärg etc. frågan rör alltså hur man bäst leder in ljuset i plexiglas och hur man bäst får en jämn och fin ljusbild. Ska man blästra/slipa ytan man vill ska lysa upp? Bör man kantbelysa eller går det att få ljuset att bryta 90 grader och "studsa runt" i materialet (kommer aldrig ihåg rätt ord)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Min första tanke är att ha ett utfräst spår runt i den nedre ringen, där det genomskinliga finns. Sen på kretskortet har du vertikala leds, typ SMD 1206 eller liknande som är riktade mot mitten av ringen då förstås.

Har sett detta på ett antal produkter när de behöver belysa något i sidled och det har fungerat bra. Det finns ju dessutom färdiga vertikala SMD lysdioder, så det behöver ju inte bli så att du ska behöva balansera en SMD 1206 bara för att få det att lysa i sidoläge.

Vad tror du om det? Kanske någon annan har någon idé?

Edit..
Om du kan få in ett snett vertikalt spår runt i den nedre ringen så kan du ju ha vanliga SMD lysdioder som lyser rakt upp i ringen. Men eftersom det är snett fräst så blir det ju att ljuset bryter in i 90 grader. Också en idé :)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har inte någon fräs, endast laser :) Så att fräsa ej genomgående spår osv blir svårt.

Tänkte om man kunde slipa ovansidan av genomskinliga linsen samt utsidan och insidan av ringen/hålet men inte undersidan och sedan monterar man ett kretskort med en ring av lysdioder direkt mot undersidan som är blank och fin. Borde inte ljuset lysa upp de nermattade ytorna på ett jämnt och fint sätt?
superx

Inlägg av superx »

Borde väl kunna funka, men av erfarenhet vet jag att det kan vara svårt att förutspå hur det blir i praktiken. Så det blir nog att labba lite!

TrueLED-materialet jag länkade till tidigare har någon sorts granulat inbakat, som gör att ljuset diffuseras extra mycket. Kanske kan vara användbart?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja jag får väl helt enkelt prova mig fram och testa olika material osv. Kommer ihåg att vi donade med sånt här i skolan på några lektioner. Räknade på brytningsvinklar och liknande för olika material och former.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Första lyckade utskriften med min 3D-skrivare!

Fick sitta och hålla i fläkten med ena handen och hålla i plasttråden med andra handen så den inte hakar i något och matningsproblem uppstår. Tog bara 2 timmar och 37minunter............... Hårt jobb det här med 3D skrivare :) Ska bli så skönt när jag fått iordning på den så pass att jag kan låta den gå och vara hyggligt trygg i att den kommer printa ut delarna utan problem.
IMG_20140920_205835.jpg
IMG_20140920_205905.jpg
IMG_20140920_205925.jpg
IMG_20140920_210004.jpg
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Inte illa! Just när det är för skrivaren själv så gillar jag när man ser lager för lager, precis som det gör på den modulen. Det ska inte va superslätt osv. Det ska se ut som den modulen gör. Mycket snyggt! :D
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack tack. Ja jag bryr mig inte så mycket om tjocka lager och lite sånt när det endast är funktion jag är ute efter :) Sen är jag ju helt rudis på detta med 3d skrivare. Skrivaren ska klara av 0.05mm layer height och den biten igår skrev jag ut med 0.2mm

Självklart hade jag i min iver tänkt fel så det var bara att skriva ut en ny idag. Mycket Schwarzkopf Taft Hairspray Extreme samt 80 grader hotbed är nyckeln till utskrifter utan warping. Mycket lätt att få loss också.

Modifierade delen är utskriven med 0.3mm layer height men jag kommer nog hålla mig till 0.2 eller tunnare i framtiden.
IMG_20140921_124603.jpg
IMG_20140921_124632.jpg
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Vackert värre! Önskar mig verkligen en 3D skrivare, har så många idéer att skriva ut så det är helt sjukt.. Mycket som ingen annan verkar ha tänkt på alls verkar det som..

Men men, de är ju så extremt dyra fortfarande så.. det lär väl inte bli än på ett par år.. Prioriterar att resa istället :)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

hyperion skrev:Någon av er som har tips på hur man gör för att leda ljus genom t.ex. plexi, som egna light pipes typ.
Skulle t.ex. vilja få det att lysa ur "inre ringen" om man tänker sig en utskuren cirkel som är 10mm tjock/bred och har en ID på 30mm och en OD på 50mm urskuren ur säg 3mm plexi.
Kanske detta:
http://www.chemmarket.info/en/news/view/7395/
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja de är ju inte gratis. Köpte min via Kickstarter. En QU BD two up. Kostade mig $379 plus en dryg 500kr i tull och moms. Skulle aldrig någonsin köpt en likadan om jag kunde backa bandet till november förra året då jag backade kickstarterkampanjen. Skulle vilja påstå att du kan bygga en egen printer för under 3000kr inkl ALLT om du gör en del research och letar runt lite efter bäst delar och priser. En BRA skrivare alltså.
Den jag har är rent skräp. Funderar på att bygga en egen men det är långt fram känns det som.

Ang. Makrofol LISa så är det åt rätt håll fast ändå inte. Den produkten finns bara i vissa färger. Har som sagt för mig att det går att leda ljuset ganska enkelt. Ska prova det vid tillfälle. Ska rugga upp alla ytor på en bit plexi/akryl och sedan polera upp en liten "glugg" och sätta en LED precis där. Borde få ljuset att studsa runt på de ojämna ytorna och på så vis lysa upp hela biten på ett jämnt diffuserat sätt.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Lisa finns som granulat så det borde finnas i större sheet's tror att det finns i ofärgad oxo, som beskrivs i tråden så samlas ljuset på ena ytan och emiteras på kortsidan, skall kolla runt lite>återkommer :)
edit:
Rent spontant skala optisk kabel applicera lämpligt runtom fixera med tex smältlim ed och bearbeta till rätt mått...
Skriv svar