Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Berätta om dina pågående projekt.
anojak

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av anojak »

Hur går projektet? Saknar uppdateringar på EFs fetaste bandvagn :)
stefanden

Inlägg av stefanden »

Haha jag får ursäkta min smärre frånvaro under en längre tid, tyvärr står som projektet som stilla av lite olika anledningar... bla av att jag inte har fått tummen ur att beställa grejjer från usa samt så har jag varit till en "lokal" snöskoter försäljare och pratat med dem om band så dom skulle höra av sig när de får in två likadana band, detta gör att jag inte heller kan börja med bandställen då jag inte vet vad jag får tag i för dimensioner på banden...

Det som då har hänt är väll att jag har fått översidan på hydraultanken färdig med en lucka för att kunna komma åt att göra ren tanken efter sista svetsningen av bakre gaveln (bifogar en bild av detta).

Nästa som har hänt är väll mest bara lite talat på med den lokala hackerföreningen om hur det är tänkt att styra skapelsen (säkerligen arduino efter rc- mottagaren), samt så har vi diskuterat (om än väldigt löst) på något sorts diagnos/status system iom att man har med diverse hydraultryck/temperaturer att göra, samt även någon sorts styrning av bensin motorn för att "bara för att vi kan" kunna göra oss av med den inbyggda guvernören som sitter på motorn orginalt och köra detta helt elektroniskt styrt samt även köra choke funktionen automatiskt beroende på utetemp/motortemp osv...

Annars utöver det så kan jag nog säga att det har stått som stilla rent fysiskt, förövrigt så har jag som sagt va lite andra "projekt" som tar lite tid också, står mitt i ett bygge av en ny verkstadslokal också nu på höst/vinterkanten som jag måste försöka att få färdig isolerat och uppvärmt innan vintern, sen har även snöskotern tagit diverse servicetid nu när vintern börjar att närma sig =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Liten uppdatering nu igen... Har ledig vecka från jobbet denna vecka så tog mej en tur till skoterhandlaren och gick igenom deras "skrotföråd" av kasserade skotermattor, fick då med mig några olika alternativ...

Alt 1. Klyvning av 50cm bred matta 25cm breda band, längden får bli kapning samt ihopbultning nuvarande längd är 4meter, ett drivhjul och dubbla rader bärhjul.

Alt 2. Ett kompl band på varje sida 38cm bredd X 307cm länd, två drivhjul samt dubbla rader bärhjul.

Vilket av dessa alternativ jag skall försöka mig på vet jag fortfarande inte, jag inbillar mig att den smalare versionen kan bli lättare att konstruera samt även ett billigare alternativ då jag endast behöver ett drivhjul per sida... Synpunkter mottages gärna på detta.

Bifogar lite dåliga bilder.
walle87

Inlägg av walle87 »

Tror på alternativ 1 ja. kan bli jäkligt tungt för det där lilla hydraulagget att snurra på två 38 mattor
stefanden

Inlägg av stefanden »

Jag börjar också tro att alt:1 är vägen att gå, tyvärr har jag väll inte allt för bra referenser på kluvna band om man kollar på den tidigare versionen. Men iom att dessa banden blir bredare samt att det blir dubbla rader med hjul hoppas jag på att det kan funka...
stefanden

Inlägg av stefanden »

Ja nu får jag väll bjuda på en liten uppdatering igen då för de som fortfarande följer detta inte så tidspressade projekt ;)

det jag har fått gjort nu är då en hasplåt heltäckande under sen har jag även svetsat dit plåtar på sidorna som jag kommer att svetsa bandställen i.

Jag har även fått tummen ur och lagt en beställning i usa hos http://www.surpluscenter.com/ igen, på (jag hoppas) alla adaptrar från Npt/Sae till Jic hydraulanslutningarna jag kommer att använda, sen fick jag även med övertrycksventilen samt ventilpaketet som kommer att sitta för den extrafunktion som skall dras till fronten för tex höj/sänk av plogblad och liknande. Det som saknas nu på hydraulsystemet skall vara slangarna annars skall det bli komplett när denna beställningen dyker upp.

Bifogar även några bilder, inget vettigt men syns vad som har hänt iaf.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Nu har äntligen beställningen från usa kommit med lite nipplar osv!

Gårdagens framsteg blev att jag hade med oljetanken till jobbet, jag blästrade den innan jag satte på den bakre gaveln samt svetsade klart hela tanken med gängkuts och allt.

Sen har jag även suttit och pulat lite med alla nipplar som jag inte är hundra på vart jag tänkte jag skulle ha dom...

I samma beställning fick jag nu även den elventil som skall sitta till den extra hydraulfunktionen fram för tex höjning av plog osv...
stefanden

Inlägg av stefanden »

Får ta och bjuda på en liten nyårs uppdatering.

Fick åter igen ett brev från Sastrom här på forumet, det innehöll de sista bearbetade/ej köpbara delarna för att få servodelen på hydrostatpumpen att funka, Det enda som fattas nu är två relativt kraftfulla servon (överdriver hellre än att ligga på gränsen till vad dem klarar) samt en push/pull-rod mellan servo och alu armen.

Finns det någon där ute som har några tips på starka metalldrevsservon i "std" storlek gärna också stadigt alu horn till. Samt några uniballs för rc med M3-M4 i så vore jag mycket tacksam för tips.

Förövrigt får ni ha en riktigt trevlig nyårsafton på er allesammans!!

//Stefan
walle87

Inlägg av walle87 »

Hur trögt rör sig armarna? Ett tips är att ta typ en fiskevåg och kroka i armen och se vad du får för utslag. Och sedan handla servon. Jag styrde VGT spjällen i en turbo med futabas fetaste servo. Kan jag rekomendera.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Drog till på en vild chansning och prövar med två st Hitec HS-7955TG samt alu horn till dem Ska tydligen va specade till 24kg/cm vid 6V stämmer det skall det räcka gott å väl "hoppas jag", jag får ju även en liten hävarm om jag inte har räknat helt fel till servons fördel...

Vad gäller vridkraften som behövs för armarna misstänker jag att det bör ligga någon stans runt 7kg+-, anledningen till att jag har "överdrivit" så med servona är att jag vet inte om armarna kommer att gå tyngre sen när det kommer hydraultryck i pumpen...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Går ju också att "stacka" flera RC-servon så att dom drar tillsammans. Kanske billigare än att köpa jättestora. Speciellt om man har vanliga storleken i lager.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Det är ju också en tanke, jag hoppas dock att detta funkar tills jag blir överbevisad ;) men helt klart en backup plan.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Lågt tempo på bygget nu pga för kallt för att vara ute och grejja, jag sitter även och rekar om eventuellt hjul istället för band då det känns lite pålitligare men vad gäller det så har jag inte kommit något framåt vad gäller det ännu...

En film har jag dock å bjuda på, fått servona från Hongkong nu så har äntligen fått pröva hur det funkar med servostyrningen av hydrostatpumpen vilket verkar att funka än så länge iaf peppar peppar....

//Stefan
stefanden

Inlägg av stefanden »

Lite snabb bild porr nu när det äntligen börjar att hända saker här :P mer eller mindre bara inmätning av bandställ samt svetsning av dem innan det blir prövmontering av alla komponenter för att se så allt får plats, sen blir det väll att börja med mätning av alla hydraulslangar som kommer att behövas...
stefanden

Inlägg av stefanden »

Lite livs tecken igen, det börjar att dra ihop sig.
Nu står den på egna "ben" åtminstone :)
Skriv svar