TomasL skrev:Det där förstår jag inte, har ofta öppet filer med samma namn, det måste vara programberoende, om varje instans körs gemensamt eller ej.
Det är väl rätt naturligt att OSet och programmen låser en öppnad fil.
Det kan nog vara programberoende.... Jag använder mestadels office-paketet och excel i synnerhet och det är väl där jag har upplevt problemet... Jag har alltid innan trott att det är windows fel...
Det är verkligen irriterande att man inte kan öppna två filer med samma namn i excel.... men nu har jag ju inte excel för OSX så jag kan inte kolla om det fungerar på samma sätt där.
Vilken version?
I 2K10 går det om man öppnar ytterligare en instans.
Dvs högerklicka på excel-ikonen på taskbaren och starta ytterligare en instans, då kan du öppna ytterligare filer, med samma namn.
Går även att öppna samma fil i flera instanser, dock skrivskyddat av naturliga skäl
Senast redigerad av TomasL 14 februari 2012, 00:29:27, redigerad totalt 1 gång.
Nä, det är 2010 som det inte går i win7 hos mig knepigt om du kan göra det...
Jag pratar altså om två filer som heter samma namn men inte är samma filer.
men va konstigt att det fungerar hos dig. Jag har inte fått det att fungera innan. Det är bara några veckor sedan jag fick datorn utbytt från vista till win7 och jag är nästan säker på att jag har stött på problemet på denna datorn med, men nu börjar jag bli osäker. Däremot är det office 2010 som jag har använt på bägge datorerna. Kan det ha något med att göra att jag bara kör mot en server, inga filer sparas lokalt?
Nu sitter jag inte på jobbet så jag kan inte testa, men jag måste testa igen när jag kommer dit i morgon!
Nä, problemet är att om du dubbelklickar på filen så öppnas de i samma instans, men om du sparkar igång ytterligare en instans och öppnar filen därifrån, så borde det fungera.