Första roboten från början till slut. projekt ner lagt..
beteckningen lyder så här 45D179M
ja har föörstökt gör så här :
http://fargo.itp.tsoa.nyu.edu/~tigoe/pc ... trol.shtml
men de funkar itne så bra vetefan hur ja ska kopla h-bryggan. ja har inte en stegmotor men de bör vaara samma princip
ja har föörstökt gör så här :
http://fargo.itp.tsoa.nyu.edu/~tigoe/pc ... trol.shtml
men de funkar itne så bra vetefan hur ja ska kopla h-bryggan. ja har inte en stegmotor men de bör vaara samma princip
ja har fixsat de nu tänkte bara medela om de. nästa problem e att kopla in en knapp til en port. å nu tror ni natruligt vis att jag INTE har läst manualen på picen eller för POTRON men det har jag .. antingen e de jag som koplar fel eller så har jag fel input komand eller så if komand.
jag har koplat knappen mellan +5v och PORTA.0
I början av porogramet har jag satt PORTA.0 till input genom att skriva = input porta.0.
de ser väll ut nånting som nånting sådant.:
DEVICE 16F84A
XTAL 10
START:
IF PORTA.0 = 1 THEN GOTO BLABLA
GOTO START
BLABLA:
HIGH PORTB.1
DELAYMS 500
LOW PORTB.1
GOTO START
å en sak till ja fattar inte hur jag använder puls klokt. om jag vill fada en diod in och ut tillex.
nåra exempel??
jag har koplat knappen mellan +5v och PORTA.0
I början av porogramet har jag satt PORTA.0 till input genom att skriva = input porta.0.
de ser väll ut nånting som nånting sådant.:
DEVICE 16F84A
XTAL 10
START:
IF PORTA.0 = 1 THEN GOTO BLABLA
GOTO START
BLABLA:
HIGH PORTB.1
DELAYMS 500
LOW PORTB.1
GOTO START
å en sak till ja fattar inte hur jag använder puls klokt. om jag vill fada en diod in och ut tillex.
nåra exempel??
-
- Kontakt:
Det är alltid ett bra ide att se till att man alltid har en definierad nivå på ingångar. Nu när du inte har knapprn intryckt så är ver varken 0'a eller 1'a på den.
Detta löses enklast genom att koppla ett motstånd på mellan 1k och 47 k från inputpinnen och jord (minus alltså). På så sätt har pinnen en ordentlig 0'a när knappen inte är intryckt.
Fast i normala fall gör man tvärt om. Knappen ner till jord och ett motstånd upp till plus. Men då blir det 1'a när man inte har knappen intryckt, och 0'a när man trycker på den. Inverterat alltså, vilket kan verka lite förvirrande innan man lärt sig det.
Detta löses enklast genom att koppla ett motstånd på mellan 1k och 47 k från inputpinnen och jord (minus alltså). På så sätt har pinnen en ordentlig 0'a när knappen inte är intryckt.
Fast i normala fall gör man tvärt om. Knappen ner till jord och ett motstånd upp till plus. Men då blir det 1'a när man inte har knappen intryckt, och 0'a när man trycker på den. Inverterat alltså, vilket kan verka lite förvirrande innan man lärt sig det.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Ja, beroende på vad det är för typ av ingång så kan man ju anpassa motståndet.
Men kör man med NO (normally open) tryckknappar går det inte många millivatttimmar för dom sekunder man håller knappen nedtryckt även om man kör med 1k som pull-motstånd. Så jag tycker att det mer eller mindre är skräp samma. Det är ju säkrare att ha ett för lågt motstånd iställer för ett för högt med tanke på störningar och eventuell intern sinkning/sourning från kretsen.
EDIT: Skrev NC när jag menade NO
Men kör man med NO (normally open) tryckknappar går det inte många millivatttimmar för dom sekunder man håller knappen nedtryckt även om man kör med 1k som pull-motstånd. Så jag tycker att det mer eller mindre är skräp samma. Det är ju säkrare att ha ett för lågt motstånd iställer för ett för högt med tanke på störningar och eventuell intern sinkning/sourning från kretsen.
EDIT: Skrev NC när jag menade NO
Senast redigerad av matseng 20 oktober 2004, 20:35:31, redigerad totalt 1 gång.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
nja nu har jag ju problem emd de där knappen igen de verkar som att jag fortfarande inte har en ren 0a eller en ren 1a. ja skrev ett program för att testa detta:
loop:
if knapp1 = 1 then led1 1 else led1 0
if knapp1 = 0 then led2 1 else led2 0
goto loop
å då flimrade båda dioderna melan varandra lite till å från. att till lägga är väll att jag inte har nån multimeter och att dom 2 motstån jag avnänder e nånstans mellan 1.5k och 7k
ett av dom blir tok varmt om jag holler in knappen till de motståndet länge.
vad kan felet vara?
loop:
if knapp1 = 1 then led1 1 else led1 0
if knapp1 = 0 then led2 1 else led2 0
goto loop
å då flimrade båda dioderna melan varandra lite till å från. att till lägga är väll att jag inte har nån multimeter och att dom 2 motstån jag avnänder e nånstans mellan 1.5k och 7k
ett av dom blir tok varmt om jag holler in knappen till de motståndet länge.
vad kan felet vara?