Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Okej så här blev det :) (eftersom ingen här hemma bryr sig så kan man juh hoppas att nån annan gör det ;))
Bild

På andra försöket...första blev grymmt överexponerat tror jag (5 min i uvlådan)...den etsade bort all koppar. Andra gången tog jag 2 minuter lite drygt.
De små vita strecken man kan se på kortet har jag fått skrapa lite med en kniv....

Jag tog rakt av 4:1:1 till etsblandningen med de givna koncentrationerna...verkar inte vara så dödligt noga alltså :)

Jag passar på att tacka för all hjälp och inspiration som har kommit från den här tråden :)

peace
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Borde inte lödöarna vara lite större?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2493
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Dom blir tyvärr så små som standard i Eagle. Går säker to lösa enkelt, ngn som vet hur? utan o placera ut polygoner över alla?

Kan ju bara ge dig ett råd om att handla glasfiberlaminat. Bra mycket trevligare än fenolpapplaminat.

Snyggt för o vara 1:a (elle 1:a :)) kortet du etsar.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Greve Hamilton skrev:Borde inte lödöarna vara lite större?
Lol....haha...har precis borrat bort alla lödöar har jag märkt ;)

Så om nån vet hur man gör dem fetare så vore det bra
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Egentligen tycker jag det ser ut som om dina hål är för stora, inte lödöarna som är för små!

Jag brukar använda drill-aid-funktionen (tryck på ULP-knappen, User Language Program). Där finns en massa script man kan använda. Välj drill-aid och ange sedan 0.4 mm eller något annat lämpligt. Då kommer det att skapas ett nytt lager (116 tror jag), som innehåller ett litet hål för varje ställe som ska borras, för att lättare sikta in borren.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Såg betydligt bättre ut än mina första kretskort jag etsade, fast på den tiden så tushade vi laminaten.

En tanke dock som är mera konstruktionsmässigt än tillverkning. Ledningsdragningen ser ju sådär jätteonödigt för stor ut. Jag är övertygad om att man kan flytta/vända på några komponenter och optimera detta för många gånger kortare o rakare ledningsdragning.

När jag höll på som mest i åren 85-90 så hade vi inte datorer till hjälp utan kunde sitta o vända o vrida på layoten varenda kväll en hel vecka innan vi fick till det bra o snyggt. Sedan visade det sig ändå när man var färdig att det hade gått o gjort minst dubbelt så enkelt o snyggt.

Mikael
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

vad är det för storlek man ska ha på borren? Jag borrade med 1mm....för stor?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Har i och för sig aldrig etsat kretskort, men det borde väl bero på vilka komponenter du skall löda fast?

Kraftigare transistorer och dioder har ju rejala ben medan små IC-kretsar drunknar i de borrhålen.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2358
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

0.8 mm har jag för mig. Men 1mm funkar ju men det glappar lite.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Rymdninja>> Jag kör med 0.6mm borr... funkar utmärkt till motstånd, transistorer etc... TO220 kapseln som spännings regulatorerna brukar ha är det dock 1mm borr som gäller :)

//Rille
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Okay, nu har jag etsat med ett "kjell-kit" dvs:

UV-lampa: 89434
laminat: 89418
framkallare:89405
etspulver: 89409
skål: 89406

Plus denna fotohållare från Classe:
31-2960

Det funkade mycket bra och jag tänkte försöka beskriva proceduren så noga som möjligt, för att det ska vara lätt att upprepa.

1. Värm upp lampan 4 min.

2. Montera laminatet (med avdragen skyddsfilm) mot OH-filmen i fotohållaren. Trycket på OH-filmen ska ligga mot laminatet, för att undvika ströljus vilket kan ge suddiga kanter på linjerna på kretskortet. Sätt ett par gummiband som spänner ihop glaset mot masoniten som utgör baksidan på fotohållaren och därmed klämmer ihop OH-film mot laminat.

3. Lägg in fotohållaren på 30 cm avstånd rakt under UV-lampan.

4. Belys i exakt 3 min 30 sek.

5. Släck lampan, tag loss laminatet och lägg det mörkt (under en handduk i mörkt rum eller något). Det kan vara bra om det får svalna några minuter.

6. Blanda 2 ml (2 kryddmått) framkallare i 3 dl ljummet-varmt vatten i framkallningsskålen. Vet ej exakt temperatur, men det ska inte vara hett, men mer än fingervarmt. Kanske 40-45 grader, tror dock inte detta är jättekritiskt.

7. Se till att framkallaren är riktigt upplöst, rör runt och skvalpa tills vätskan är helt klar.

8. Lägg i laminatet, veva runt det med en plastpincett (också Kjell) och håll noga uppsikt. Efter kanske 10-30 sekunder börjar kretskortsmönstret framträda. Det som inte ska bli koppar på kretskortet börjar ljusna (den belysta delen av fotoresisten löses upp och man ser den ljusare nakna kopparen). Fortsätta vifta runt laminatet tills det är uppenbart att den rena kopparen är framme. Var uppmärksam på att ledningsbanorna inte får börja "naggas i kanterna" då har du framkallat för länge. Om inget händer efter någon minut, ta upp kortet, lös i en milliliter framkallningspulver till, skvimpa lite och stoppa ner kortet igen!

9. Ta upp kortet, skölj av det ordentligt i rinnande kallt vatten. Gnugga inte med fingrarna utan bara skölj.

10. Pusta ut, det värsta är gjort :-)

11. Blanda 0.5 dl etsmedel i 3 dl hett (så hett som kranen kan ge, dvs inte alls kokande) vatten. Rör runt med en slev så att lösningen är helt klar! Tänk på att lösningen är frätande, så ha handskar och skyddsglasögon på dig!

12. Ställ skålen i en större ugnsfast glasform eller liknande, med några centimeter hett vatten i. Detta för att hålla uppe temperaturen i den mindre etsskålen. Om etsprocessen tar för lång tid kan man byta ut mot nytt hett vatten.

13. Lägg i laminatet. Skvimpa försiktigt skålen då och då så det blir lite cirkulation. Efter några minuter dyker det upp små bubblor på laminatet då det börjar etsa. Vifta då runt kortet med pincetten nere i etsmedlet så att bubblorna försvinner. Skvimpa lite till då och då. Vifta bort bubblorna igen... Så håller man på kanske 15 minuter. Plötsligt börjar kopparen lösas upp, ofta börjar detta i kanterna av kortet. Skvimpa och vifta... Nu handlar det om några minuter innan kortet är klart. När all koppar är borta tar man upp kortet, sköljer av det ordentligt.

14. Voila!

Missade jag något så fråga mig :-)
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Bra beskrivet (eftersom det är i stort sett så jag också gör... dock utan Kjell&Co:s kit)

En fundering dock... har en UV-låda... ej hemma byggd, (Bild) behöver man låta UV-rören värmas upp? (den har 4:a st i sig...)

Earendil>> det du glömde är att beskriva hur du tar bort fotoresisten efter det att etsningen är klar... jag har ngngång lagt tillbaka den (har inte kört med lådan ännu) under lampan och sen kört ner den i framkallaren igen... men aceton funkar ju också :)

//Rille
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Okay, jag har inte kommit till borrning/lödning ännu, så jag har faktiskt inte tagit bort några rester, men jag har använt aceton utan olja till detta tidigare. Funkade bra!
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

rickeboy skrev: En fundering dock... har en UV-låda... ej hemma byggd, (Bild) behöver man låta UV-rören värmas upp? (den har 4:a st i sig...)
//Rille
Min har 2 rör på 18w styck..jag körde i lite drygt 2 miknuter _utan_ att värma upp rören...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tänk bara på att det kan bli anna exponering om du någon gång skulle köra med varma rör. Bara man har samma utgågnsläge varje gång så är det inga problem.
Skriv svar