Okay, nu har jag etsat med ett "kjell-kit" dvs:
UV-lampa: 89434
laminat: 89418
framkallare:89405
etspulver: 89409
skål: 89406
Plus denna fotohållare från Classe:
31-2960
Det funkade mycket bra och jag tänkte försöka beskriva proceduren så noga som möjligt, för att det ska vara lätt att upprepa.
1. Värm upp lampan 4 min.
2. Montera laminatet (med avdragen skyddsfilm) mot OH-filmen i fotohållaren. Trycket på OH-filmen ska ligga mot laminatet, för att undvika ströljus vilket kan ge suddiga kanter på linjerna på kretskortet. Sätt ett par gummiband som spänner ihop glaset mot masoniten som utgör baksidan på fotohållaren och därmed klämmer ihop OH-film mot laminat.
3. Lägg in fotohållaren på 30 cm avstånd
rakt under UV-lampan.
4. Belys i exakt 3 min 30 sek.
5. Släck lampan, tag loss laminatet och lägg det mörkt (under en handduk i mörkt rum eller något). Det kan vara bra om det får svalna några minuter.
6. Blanda 2 ml (2 kryddmått) framkallare i 3 dl ljummet-varmt vatten i framkallningsskålen. Vet ej exakt temperatur, men det ska inte vara hett, men mer än fingervarmt. Kanske 40-45 grader, tror dock inte detta är jättekritiskt.
7. Se till att framkallaren är riktigt upplöst, rör runt och skvalpa tills vätskan är helt klar.
8. Lägg i laminatet, veva runt det med en plastpincett (också Kjell) och håll noga uppsikt. Efter kanske 10-30 sekunder börjar kretskortsmönstret framträda. Det som
inte ska bli koppar på kretskortet börjar ljusna (den belysta delen av fotoresisten löses upp och man ser den ljusare nakna kopparen). Fortsätta vifta runt laminatet tills det är uppenbart att den rena kopparen är framme. Var uppmärksam på att ledningsbanorna inte får börja "naggas i kanterna" då har du framkallat för länge. Om inget händer efter någon minut, ta upp kortet, lös i en milliliter framkallningspulver till, skvimpa lite och stoppa ner kortet igen!
9. Ta upp kortet, skölj av det ordentligt i rinnande kallt vatten. Gnugga inte med fingrarna utan bara skölj.
10. Pusta ut, det värsta är gjort
11. Blanda 0.5 dl etsmedel i 3 dl hett (så hett som kranen kan ge, dvs inte alls kokande) vatten. Rör runt med en slev så att lösningen är helt klar! Tänk på att lösningen är
frätande, så ha handskar och skyddsglasögon på dig!
12. Ställ skålen i en större ugnsfast glasform eller liknande, med några centimeter hett vatten i. Detta för att hålla uppe temperaturen i den mindre etsskålen. Om etsprocessen tar för lång tid kan man byta ut mot nytt hett vatten.
13. Lägg i laminatet. Skvimpa försiktigt skålen då och då så det blir lite cirkulation. Efter några minuter dyker det upp små bubblor på laminatet då det börjar etsa. Vifta då runt kortet med pincetten nere i etsmedlet så att bubblorna försvinner. Skvimpa lite till då och då. Vifta bort bubblorna igen... Så håller man på kanske 15 minuter. Plötsligt börjar kopparen lösas upp, ofta börjar detta i kanterna av kortet. Skvimpa och vifta... Nu handlar det om några minuter innan kortet är klart. När all koppar är borta tar man upp kortet, sköljer av det ordentligt.
14. Voila!
Missade jag något så fråga mig