Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Blev ingen pump installerad i helgen. Har inga kopplingar för att skarva spolarslangarna så det var onödigt att fortsätta. Det enda jag lyckades med var att jag hittade ett bra ställe att lägga extrapumpen framför lådan som innehåller ECUn. Fanns ett fäste där som den passade i med lite modifikation.

Då jag grävde omkring där runt pumpen hittade jag denna:
Bild

Ser ut som en spolarslang med en liten klämma runt som går in i en mindre hårdare slang. Denna var löskopplad och bara låg där på botten. Någon som vet vad denna gör eller varför den var lossad? Jag satte ihop den igen, fick dra slangen lite annorlunda så jag skulle klara av att få ihop den. Den syns på bilden ovan.

I morse startade inte fläkten överhuvudtaget i bilen, jag hör reläerna klicka då jag flyttar mellan 3 och 4 men inget händer. Jag tror ju inte det har nåt att göra med ovanstående... Säkringarna såg hela ut också. Tidigare har fläkten inte alltid fungerat som den ska, blåser svagare och starkare ibland oberoende av fläktens inställning. Jag tänker kanske fläktmotorn gav upp.

Jag ska plocka ut fläktmotorn idag. Som tur var kommer det ändå lite luft in i bilen så vindrutan immar inte igen.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Min 850 brände fläktmotstånd. När det andra hade brunnit upp plockade jag ur fläkten och undersökte den. Bronslagren var torra och tröga som tusan, så det var förmodligen starterna som dödade motstånden.

Efter att jag duttat dit olja (har för mig att jag fick ta en injektionsspruta för att komma åt) snurrade den som ny igen och slutade äta motstånd.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag bytte nyligen motstånd och det gamla jag plockade ur såg även det bra ut. Får se sen idag om det nya motståndet brunnit. Fläkten har uppfört sig lite konstigt ändå tidigare trots nytt relä och motstånd. Varierande styrka så jag tror det är något fel nånstans, jag hoppas det är fläktmotorn.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

jag är inte säker men tror att de där slangarna är luftning. Typ utan dem så hade det behövts luftning i locket. Kanske?

Angående fläkten: Tveksamma fläktar bör väl alltid startas på max först. De med elektronisk styrning lär väl braka på max ström till de ser önskat varvtal.

Har fläkten ej ansluten varvtalsgivare för elektronisk styrning, eller är själva fläkten olika? (Bör gå att se i reservdelskatalogen, orkar inte kolla). Om den har givare så skulle du kunna ta manöverpanelen/styrburken för elektronisk styrning och lägga bakom instrumentpanelen, och modda den så att små reläer simulerar fasta lägen på fläkten, och styra dessa från din nuvarande omkopplare. :)

P.S. ni som har tagit bort fläkten, hur gjorde ni? Jag har rivit isär en 850 reservdelsbil och kommit så långt att det inte finns nån instrumentpanel eller liknande kvar (erkänner att jag bröt av nån av delarna för att slippa demontera ratten = slippa mixtra med krockkuddarna), och fläkten sitter där och ser dum ut utan att vilja avslöja hur man ska få bort den :O
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Angående slangarna menar jag inte de två som ligger där, utan den tredje slangen som har en klämma och kopplad till ett tunnare rör, den var urkopplad tidigare. Vet ej varför.

Gällande fläkten. Detta är väldigt simpelt system, fläktens hastighet styrs genom att variera resistansen igenom ett motstånd. Maxhastighet är utan motstånd. Ingenting digitalt som styr.

På min 850 borde det bara vara att plocka av knäskyddet och ta ut fläkten efter man tagit bort skruvar och flyttat några kablar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja se där. Startade den för att åka efter en grej och nu funkade fläkten igen, åtminstone på max. Nånting mysko här, tyckte inte det körde på 3an så kanske motståndet är kört nu då.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

MiaM skrev: 18 november 2024, 10:17:38P.S. ni som har tagit bort fläkten, hur gjorde ni?
Har för mig att jag plockade ut handskfacket bara och att det sen var logiskt hur man skulle göra, om än trångt. Men minnet är lite suddigt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DennisCA skrev: 18 november 2024, 10:32:01 Angående slangarna menar jag inte de två som ligger där, utan den tredje slangen som har en klämma och kopplad till ett tunnare rör, den var urkopplad tidigare. Vet ej varför.

Gällande fläkten. Detta är väldigt simpelt system, fläktens hastighet styrs genom att variera resistansen igenom ett motstånd. Maxhastighet är utan motstånd. Ingenting digitalt som styr.

Problemet är ju just att det är "enkelt"; väljer du något annat än max och fläkten kärvar så försöker den inte skicka på full spänning utan fläkten står där fastkärvad och drar ström och riskerar att gå sönder, och riskerar att bränna motståndet. Den elektroniskt styrda matar på max spänning ända till den är nära önskat varvtal, och därmed startar den alltid om det finns någon chans alls för fläkten att starta.

Tips: ställ reglagen på luft både mot golvet och vindrutan när du parkerar bilen, och värmereglagen på max, så finns det lite chans att luft självcirkulerar och värmer fläktmotorn såpass att den går lätt nog att starta nästa gång du kör samma dag :)
DennisCA skrev: 18 november 2024, 10:32:01 På min 850 borde det bara vara att plocka av knäskyddet och ta ut fläkten efter man tagit bort skruvar och flyttat några kablar.
Jag kanske minns fel, det var nog spjällen osv jag var sugen på att demontera. Vad jag minns så sitter det en enorm plastklump hela vägen från mitten till bakom handskfacket och det framgår inte riktigt vad man ska skruva på för att få loss saker :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Den verkar nu funka men jag tror jag hör några ljud ibland. Jag tror och hoppas problemet är bronslagret som behöver olja. Tyvärr orkade jag inte igår att plocka ut fläkten, har fått feber och blivit förkyld.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Plockade ur fläkten och det är inte original, står Venmo på den.

Handskfacket måste ut för att få ut fläkten annars.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åter igen synd att det är dyrt att skicka saker, annars hade jag kunnat bidra med en fläkt (dock varianten avsedd för elektronisk styrning, men den går säkert att köra även utan styrning).
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Bild

Här ser det ut att ha gått varmt
Bild

Bild

Såhär det blir då man inte har kupéfilter
Bild

Jag rengjorde fläkten och oljade lagren, den verkar köra på som alltid, farten på den varierar ibland trots den kör på max. Jag är inte hundra om det är fläktmotorn som är dålig, eller om det är nån kabelkoppling som är i oskick med tanke på hur det ser ut vid kontakten.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Vilken helvetes morgon. Stiger upp 5:45 och bara att klä på och börja skotta uppfarten, det snöar fortfarande åtminstone 20cm snö och det bara öser ner ännu.

Då jag åker till jobbet slutar fläkten i Volvon blåsa halvvägs till jobbet. Känner på kontakten och jordkabeln är brännhet.

Sen efter ett tag börjar den där fellampan lysa, den som ser ut som en lambdasond, men betyder väl nånting fel med motorn eller annat... Typiskt.

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

DennisCA skrev: 21 november 2024, 09:53:19 Känner på kontakten och jordkabeln är brännhet.
Är det dålig kontakt tror du?
Jag vet att på 850 har hylsor och stift en förmåga att åka in när man trycker ihop kontakten.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nånting kontaktrelaterat eller så är det nåt fel med motorn på nåt vis.

Hade ut den skruvad under lunchen på jobbet och provade smörja med lite PTFE olja (vad som fanns). Den startade nu upp igen. Tyckte kontaktstifterna satt bra och den startade upp då jag provade. Man skulle väl behöva kolla hur mycket ampere motorn drar. Eller om det blir nåt spänningsfall mellan reläet och kontakten, eller jordpunkten och motorn.
Skriv svar