Instegscertrifikat för amatörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson

Re: Instegscertrifikat för amatörradio

Inlägg av alexanderson »

Glenn skrev: 17 september 2024, 15:02:37 Det är väl väligt dyrt att driva en radiostation har jag för mej ? ..eller är det bara reklamradiostationerna som gnäller ?
Ja om Du skall ha hög uteffekt och en 50 meter hög mast.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Lite märkliga och verklighetsfrånvända regler på det nya certet. 3.5 och 433 är delade band, därför inte upplåtna. Lite onödigt är min åsikt. På C-certets tid var de öppna, däremot 14MHz var stängt.

Då var det krav på kristallstyrd sändare. Idag är i princip allt kristallstyrt, den som har svårt att ställa in frekvensen på syntesoscillatorn skall inte alls syssla med radio.

Just att ställa in radion rätt med alla dessa femtioelva knappar en modern amatörradio har skulle ingå istället för onödig teknik. Finns många som vrider upp alldeles för mycket och tar upp 20kHz.

Detta samt antennvett och att förstå modulationssätt och deras bandbredd tycker jag skulle vara det väsentliga för nybörjare att kunna. Inte en massa annan teknik de har noll nytta av.

Effekten är också onödigt begränsad. De flesta kortvågsstationer har 100W uteffekt. Vissa kan inte ens ställas ned på SSB. AGC in brukar alltid finnas, så skulle kunna lösas med en yttre enhet. Hembyggd...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sker det nån harmonisering med andra länder?

Om det blir fler länder än Sverige som har dessa regler så kommer det garanterat dyka upp sändare som kan ställas in att följa reglerna.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Tror inte någon som har gamla grejer kommer anpassa dessa till nya regler. Och vem fasen märker om man sänder med 25W eller 250W. Skulle vara om grannarna klagar på att höra dig i TVn.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Som någon skrivit tidigare, dom med SA signaler kommer hacka ner på dom som har SH signaler, på samma sätt som SM Signalerna hackade på SA när dom kom till(inget telegrafiprov för att få certet). Innan dess fanns det dom som hade T-certifikat, som dom med A/B/C-certifikat hackade på :rofl

Det är synd att en så smal hobby inte har större kamratskap och sammanhållning, det hade verkligen behövts.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Eller som jag, tog T-cert först, fick SM-signal. Kunde "bara" sända på 2 meter och uppåt. De "riktiga" amatörerna tittade snett på en.
Sen försvann A.B,C och T-certen för att ersättas med ett tillstånd :D
davidi

Inlägg av davidi »

Gitters skrev: 5 mars 2025, 19:54:57 på samma sätt som SM Signalerna hackade på SA när dom kom till(inget telegrafiprov för att få certet)
Kravet på telegrafi försvann väl innan SA-signalerna började delas ut? Det senare var snarare ett resultat av att SM-signalerna nådde sitt slut, möjligen i samband med att SSA tog över hanteringen av signalerna från PTS.

Numera blir man betraktad som oldtimer bara för att man råkar ha en SM-signal.
davidi

Inlägg av davidi »

Mickecarlsson skrev: 5 mars 2025, 20:35:18 Eller som jag, tog T-cert först, fick SM-signal. Kunde "bara" sända på 2 meter och uppåt. De "riktiga" amatörerna tittade snett på en.
Sen försvann A.B,C och T-certen för att ersättas med ett tillstånd :D
CEPT-klasserna fanns däremellan också. Jag tog ursprungligen T-cert, som senare övergick i CEPT 2. Det borde varit runt år 2000 som jag gjorde telegrafiprovet för CEPT 1, men innan jag hann skicka in provresultatet försvann kravet på telegrafi.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Snälla, överdriv inte problemen som finns inom amatörradion. Det är någon enstaka lättkränkt individ som håller på med dumheter, men som dessvärre märks väldigt mycket. Det normala är att det råder en mycket god stämning bland radioamatörer.

Vad gäller effekt så behövs det idag ofta mycket mer än det gjorde förr. En meningslös regel som direkt inbjuder till att brytas mot är obra. På glödljusets
och plåttraforns tid var det tyst i radion. Nu med all dagens skräpelektronik och energispartrams behövs det effekt för att överrösta bakgrundsvrålet från all denna skit.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gitters skrev: 5 mars 2025, 19:54:57 Som någon skrivit tidigare, dom med SA signaler kommer hacka ner på dom som har SH signaler, på samma sätt som SM Signalerna hackade på SA när dom kom till(inget telegrafiprov för att få certet). Innan dess fanns det dom som hade T-certifikat, som dom med A/B/C-certifikat hackade på :rofl

Det är synd att en så smal hobby inte har större kamratskap och sammanhållning, det hade verkligen behövts.
Fast är det så ?

Jag tycker snarare att det jag sett har varit väldigt inkluderande och det finns en väldigt stor vilja att få in nya användare i hobbyn.

Men jag tror fortfarande inte att det nya certet ger någonting..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Agamemnon skrev: 5 mars 2025, 19:43:01Tror inte någon som har gamla grejer kommer anpassa dessa till nya regler. Och vem fasen märker om man sänder med 25W eller 250W. Skulle vara om grannarna klagar på att höra dig i TVn.
Det finns nog tillräckligt många med fullständigt certifikat att det finns köpare för gamla grejer. Jag tänker på nya grejer, typ sånt som folk köper via AliExpress, Amazon, eBay (butiker snarare än privatpersoner) osv, typ Baofeng och allt vad de heter. Mitt intryck är att priserna är såpass bra att i många fall är det inte värt att pyssla med äldre "fina" apparater ifall just "pyssla med äldre apparater" inte råkar vara ens specifika intresse.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Man ska inte överdriva problemen, men innan repetertrafiken tystnade i Skåne för 5-6år sedan så var det mycket gräl där på det här temat, man hittar också en del på forumen. Men visst finns det hjälp för nybörjare att hitta.

Jag tror inte instegscertifikaten kommer göra någon större skillnad tyvärr, det hade kanske varit större intresse för det för 15-20år sedan när en del ville kunna hålla på med VHF/UHF med CE märkta prylar utan att behöva lära sig om kortvåg och elsäkerhet som finns i certifieringskravet.
Skriv svar