Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Håller med, bra skrivet icecap. Barnmat låter som en utmärkt liknelse. Perfekt vid vissa tillfällen men när man väl smakat "riktig mat" ser det inte så aptitligt ut.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men nu är det ju också så att designa ett eget system
i sig tar tid och kräver en massa övning innan det blir bra.
Med färdiga system så kan fler hålla på, även de som inte vill,
kan eller har tid att rita egna system.
Dessa system är ju inte i första hand till för att "frälsa" de som redan bygger
egna prylar utan för att locka till sig en bredare användarskara.
Swech
i sig tar tid och kräver en massa övning innan det blir bra.
Med färdiga system så kan fler hålla på, även de som inte vill,
kan eller har tid att rita egna system.
Dessa system är ju inte i första hand till för att "frälsa" de som redan bygger
egna prylar utan för att locka till sig en bredare användarskara.
Swech
Precis det jag menar med att det är perfekt vid vissa tillfällen. Jag har använt Arduinos för att bygga legorobotar med sambons systerson när vi bara hade eftermiddag. Jag skulle rekommendera det för att fånga intresset hos någon som inte pysslat med sådant tidigare. Just för snabbheten att komma igång och den stora communityn som finns kring Arduinon.
Men själv har jag provsmakat oxfilén och börjar inte med barnmat igen om jag inte måste.
Men själv har jag provsmakat oxfilén och börjar inte med barnmat igen om jag inte måste.
Japp. Och snälla, låt inte detta bli ytterligare en religiös diskussion, likt Assembler kontra C eller Basic, PIC kontra AVR eller liknande 
Se annars: Why I'm ditching the Arduino software platform

Se annars: Why I'm ditching the Arduino software platform
Jag tycker Arduino är rätt händigt för proof of concept-byggen och tillfälliga lösningar eftersom det finns mycket färdig hårdvara som kostar glasspengar att köpa.
Däremot suger den så kallade "utvecklingsmiljön" riktigt hårt, men det är ett överkomligt problem - det går alldeles utmärkt att bygga Arduino-skisser med hjälp av normala make-filer och editera i emacs som normala människor.
Det som stör mig allra mest är den ofta dåliga systemdesignen i många bibliotek, att kodkvalitén i många bibliotek är fullständigt usel och slutligen att alldeles för många bibliotek inte är kompletta - ofta är bara enklast möjliga standardfall implementerat. Den usla systemdesignen gör dessutom att det många gånger är svårt att åtgärda det sista problemet, ofta går det inte att komplettera funktionaliteten utan att ändra gränsytan så att gamla program inte fungerar längre.
Däremot suger den så kallade "utvecklingsmiljön" riktigt hårt, men det är ett överkomligt problem - det går alldeles utmärkt att bygga Arduino-skisser med hjälp av normala make-filer och editera i emacs som normala människor.
Det som stör mig allra mest är den ofta dåliga systemdesignen i många bibliotek, att kodkvalitén i många bibliotek är fullständigt usel och slutligen att alldeles för många bibliotek inte är kompletta - ofta är bara enklast möjliga standardfall implementerat. Den usla systemdesignen gör dessutom att det många gånger är svårt att åtgärda det sista problemet, ofta går det inte att komplettera funktionaliteten utan att ändra gränsytan så att gamla program inte fungerar längre.
Jag tycker det är precis som Windows/Linux, är man jobbig eller väldigt väldigt duktig är det Linux som gäller, för oss andra Windows. 

Det är ett verktyg. Passar för vissa saker, mindre bra för andra. Samma som med Windows och Linux. Bättre kunna båda, så slipper man stå och banka in en spik med en hovtång...Jag tycker det är precis som Windows/Linux, är man jobbig eller väldigt väldigt duktig är det Linux som gäller, för oss andra Windows.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Man kan ju ändra i biblioteken om man vill. Kombinera färdiga funktioner med egen kod, inga problem. Sen när man är klar med sitt Pof bygger man en enkel klon typ Breaduino.
Jo, men vad är då poängen om så många av biblioteken är skräp?
Tycker fortfarande att lösa PIC och en labplatta är helt optimalt för mig.
Tycker fortfarande att lösa PIC och en labplatta är helt optimalt för mig.
Jag håller med AndersG, det är ett verktyg som passar bra i vissa sammanhang men inte i alla.
Största problemet som jag ser det är utvecklingsmiljön, som är helt värdelös. Knåpar italienarna ihop något som t ex bygger på Eclipse eller liknande skulle i alla fall jag överväga Arduino betydligt oftare. Eller åtminstone inte tänka ånej, inte arduino igen, när jag stöter på något intressant open source projekt. Nu gillar jag väl egentligen inte Eclipse heller, men det är i alla fall ljusår bättre än Arduino IDE.
Största problemet som jag ser det är utvecklingsmiljön, som är helt värdelös. Knåpar italienarna ihop något som t ex bygger på Eclipse eller liknande skulle i alla fall jag överväga Arduino betydligt oftare. Eller åtminstone inte tänka ånej, inte arduino igen, när jag stöter på något intressant open source projekt. Nu gillar jag väl egentligen inte Eclipse heller, men det är i alla fall ljusår bättre än Arduino IDE.
> ...men det är i alla fall ljusår bättre än Arduino IDE.
Notera att i detta sammanhang är "bättre" lika med högre inlärningströskel
och generellt "svårare". Och det är ju inga designmål för Arduino direkt...
Notera att i detta sammanhang är "bättre" lika med högre inlärningströskel
och generellt "svårare". Och det är ju inga designmål för Arduino direkt...
Antar att detta svårare innebär att systemet klarar mer istället?
Självklart "klarar" Eclipse (eller NetBeans) mer än Arduino IDE,
men det är inte rellevant för målgruppen för Arduino...
men det är inte rellevant för målgruppen för Arduino...
- Krille Krokodil
Ja, och sedan har Eclipse den långsiktiga investeringsfördelen att där är plugins till alla populära programspråk, debugger, GUI-designer osv.
Samma sak med libc, programmerar man AVR med det istället så vinner man kanske en långsiktig fördel av att det också finns på alla andra C-plattformar.
Men det är små berg att bestiga och tar rätt många timmar att sätta sig in i och trixa med innan man ens blinkar en LED, inget tex för den utslitna småbarnsförälder som då och då får en halvtimma över till sin hobby efter att ungarna har somnat.
Samma sak med libc, programmerar man AVR med det istället så vinner man kanske en långsiktig fördel av att det också finns på alla andra C-plattformar.
Men det är små berg att bestiga och tar rätt många timmar att sätta sig in i och trixa med innan man ens blinkar en LED, inget tex för den utslitna småbarnsförälder som då och då får en halvtimma över till sin hobby efter att ungarna har somnat.
Men nu finns det ju alternativ till Arduinos standard IDE. Har själv undersökt flera då jag tidigt kom till slutsatsen att om inget bättre finns än standard IDEt så vill jag inte syssla med Arduino. Men något bättre finns frågan är bara vilket av alternativen ?LHelge skrev:Jag håller med AndersG, det är ett verktyg som passar bra i vissa sammanhang men inte i alla.