Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av rikkitikkitavi »

En liten mjukstart till ringkärnetrafos ( eller andra)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vad händer med mjukstarten om reläet inte slår till av någon anledning, brand?
svanted

Inlägg av svanted »

en sprättsäkring vore bra...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Finns ju också säkringar som löser ut vid en specifik temperatur, dunka in en sådan mellan två av de stora motstånden.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag ser inte hur en säkring på kortet skulle skydda i detta fallet?

Säkring skyddar mot kortslutning, och motstånden begränsar strömmen. Av sakens natur kommer strömmen snabbt att minska först när transformatorn är magnetiserad och sedan när elektrolytbankarna är laddade. Trafon tar 1-2 nätcykler, lytarna några 100 ms max (och strömmen minskar exponentiellt)

Skulle det vara kortslutning nedströms i förstärkaren måste det såklart finnas en säkring men det måste det finnas oavsett och lätt åtkomlig från utsidan. Gärna chassimonterad. Mjukstarten är enbart en mjukstart. Det får vara någon måtta hur mycket kortet skall reglera ! :)
Worst case så sätt en sladdmonterad säkring.

Skulle reläet faila av någon anledning (observera att detta är en standarduppkoppling, jag har sett denna lösningen tex i mikrovågsugnar ) tål motstånden upp till ca 1A kontinuerligt, eller ca 200W ut ur förstärkaren innan de blir överhettade. Överhettas de så går de i avbrott, troligen då den interna lödningen mellan terminaler och motståndstråd går av. Krävs rätt mycket för att få ett effektmotstånd i keramik att börja brinna. Vid ca 4-5ggr märkeffekten börjar de bli riktigt varma men då är det höga strömmar och troligen börjar förstärkaren at bete sig konstigt eftersom motstånden droppar rätt stor spänning. Man kan såklart komplettera med en termisk säkring i serie om man vill, monterad på motstånden.

Vill man göra en säkrare lösning kan man ersätta ett av motstånden med ett NTC motstånd avsett för startströmsbegränsning , finns sådana på Elfa och bygla över de andra. Att bara använda NTC motståndet och inget mer är inte att rekommendera då dessa blir mycket varma under drift och kan dessutom modulera strömmen iom deras temperaturberoende. Jag har dock byggt en sådan mjukstart till min variac men då sker användandet under övervakning såklart.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag har byggt något liknande, fast med extra matning för att kunna fjärrstyra.

Kortet längst till vänster.
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Ett litet litet breakout-kort för en ATmega32u2 och tre stycken 3-8-dekodrar. Mestadels 0.008" spår och 0.008" vior (dvs 0.2 mm) .

Borde kanske bytt till en 50-öring för att anpassa till forumnationaliteten...
abraham.JPG
Jag behöver nog öva lite mer på det här med 0402 innan jag blir helt nöjd =P En del komponenter är lödda med varmluft och pasta (utan pastastencil), andra med lödpenna och tenn.
long.JPG
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

bpiphany: snyggt!! .
Två frågor, vad ska det bli + vart gjorde du PCB beställningen ?
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Kortet är tillverkat hos pcbwing.com, jag har bara haft goda erfarenheter med dem. De verkar duktiga och frågar om saker som verkar konstiga innan de sätter igång med produktionen. De kan såklart inte fånga alla fel för det, men de släpper iaf inte igenom vad som helst bara det blir "enligt specifikationen".

Kortet har 24 st utgångar från dekodrarna (aktiv hög eller låg beroende på komponentval). En av de utgångarna kommer alltid vara aktiv. Det skulle gå att fixa så de inaktiverades allihop, men det skulle kräva en till kontrollerpinne eller en extra grind. Sen finns det ytterligare 15 st generella IO-pinnar, varav 3 st med PWM, 2 st TX/RX. MISO/MOSI/SCLK är delaktiga i styrandet av dekodrarna men finns även som externa pinnar.

Grundtanken är att det ska styra tangentbordsbyggen. Jag har råkat börja hänga en del på ett par forum fokuserade på tangentbord. Folk bygger egna grejer, ofta med en Teensy eller något liknande för att komma undan att löda ytmonterade komponenter. Min tanke var att göra något mindre som är lättare att placera och ändå låter en komma undan det mesta småpillet. Men egentligen skulle det väl kunna användas för andra ändamål också.

Pinnarna sitter på 0.3" avstånd och med 0.05" pitch. Kortet är totalt 1.22"×0.37" (31.0×9.4 mm).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kortet är tillverkat hos pcbwing.com, jag har bara haft goda erfarenheter med dem.
Samma här, jag hade missat på ett och fått silkscreen på en lödplätt och de hörde genast av sig.
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Jag fick den här frågan tillbaka en gång. Hade råkat be om vit silkscreen på vit lödmask. Jag tror att de försöker säga att de stött på tillfällen då det varit misstag från beställaren och andra gånger när det var vad kunden ville.
White solder mask & white silk screen
Please confirm it. Because we encountered this setting and it was a wrong choice. However, we also encountered this setting and it was the customers need.
Så de är hyfsade på engelska också iaf =) På det här kortet var det enda de frågade om den lilla banan som slutar mitt i ingenstans vid ena kristallkondensatorn. Jag var från början mer orolig över avstånd mellan hål och den totala litenheten. De säger min 0.4" och vad jag trott enligt deras capability trodde jag inte att de skulle tycka om allt jag hittat på...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Min. Line width & Spacing: 4mil

Gött har sökt efter någon som kan göra detta, det får man hårdtesta.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Kort för Bluetooth Audio-modul RN52 från Roving Networks (numera Microchip):
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... s-1.0r.pdf

Layoten är rippad från Sparkfun's version och endast lätt modifierat i syfte att passa iTeads 5x5cm-format för prisets skull. Det enda jag gjort själv är:

1. Flyttat de nedersta 2 pinnarna från dåvarande långsidor till nuvarande "nederkant" (enl. bild nedan) och därmed...
2. Krympt storleken till precis 50x50mm
3. Lagt till hål för valfri avkopplingselyt på matningen
4. Lagt till fler skruvhål
5. Glömt att credda SF för deras jobb (ja, fy mig)

Bild

Bild

De som tidigare köpt en modul av mig får gärna köpa ett kort också - se denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1003227
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ett litet kontrollkort till en ficklampa. Nu när jag fått hem dem så ser jag ju dock att jag glömt att kolla om paddan under PICen skulle kopplas nånstans... DOH! Nåja, jag lär knappast lyckas med lödningen i alla fall så det kvittar nog ;)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ser ut som om du använder OSH Park, vad är fördelen jmfrt med iTead?
Skriv svar