Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Thanko skrev:Hmm.. Du har fått svar men inte jag, mejlade dem i onsdags förra veckan, nåja, drar till hifiklubben imorgon efter en NAD istället. Ska få denna onkyon lagad sen sälja den för halva värdet så man blir av med den.
Tja, det var verkligen inte mycket till svar.

NAD är bra grejor (danskt tror jag) som inte skäms för en titt under locket.

Hade en Denon hemma på prov före Onkan men den gillade jag inte alls.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Har kvar en Denon 3803 sen tidigare som fungerat bra och inget fel på ljudet vad jag kan urskilja.
Byttes bara för att den inte hade HDMI.
Den nya Denon x4000 har fått bra omdömen så de fick bli en sån, alternativen verkar vara Yamaha men den var inte lika snygg :)
Marantz som ägs av samma koncern som Denon blir för dyrt om man skall upp i samma funktioner som X4000.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Den denon jag testade låg i lägre klassen fast tycktes prisvärd på pappret så icke i mitt vardagsrum.

Utseendet är mig helt egalt eftersom grejorna står i en garderob (med friskluftutblås).

Tycker Yamaha HTR-4065 verkar extremt prisvärd för sina 1995kr inkl frakt på Ljudfokus (fd Fynda.se). Saknar dock zon 2 till badrummen och "endast" 5.1 som dock räcker för mig.
Thanko

Inlägg av Thanko »

Dali är Danskt, Nad härstammar från Canada (såg det på bakstycket).

Det blev en Nad c316BEE, 2x40W kont, peak omkring 95-105w i 40 millisekunder, driver mina Qln 601 MKII sjukt mycket bättre än vad Onkyon någonsin gjort, fantastisk kontroll över hela registret.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Grattis! Om NADn täcker dina behov och gör det bättre så hade du ju helt klart fel maskin tidigare :)

Vad skall bli av Onkan nu då?

Apropos Dali så har jag ett par Dali 18 MKI som är fruktansvärt bra men så är de bjässar på 36kg/st och riktigt fula också :P
Thanko

Inlägg av Thanko »

Onkyon ska jag få lagad sen ska den säljas, förutsatt att jag får en goodwill fix då, annars skänker jag bort den till någon som vill krabba med att laga den.
Thanko

Inlägg av Thanko »

Dali 18 mkii, är väl baserad på Dali 40 om jag inte minns fel, den har väl samma diskant och mellan som den?

Grejen med Dali är ju att dom liksom Bowers & Wilkins är sjukt krafthungriga för att briljera som dem är tänkta att göra, vad drev du dem med när du använde dem?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tas5706 men jag är ingen audiofil precis ;-)
Thanko

Inlägg av Thanko »

Det var i lägsta laget, minst 50w får man nog ha för att sparka liv i dali 18 mkii.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, 5706 är gjord för TV-apparaters små inbyggda högtalare.

Skämt åsido, jag har en gammal Yamaha som jag inte minns modell på men den är skapligt biffig.

EDIT: A-09 heter Yamaha-förstärkaren från sent 80-tal och skall visst kunna ge 50W per kanal vid 8ohm.
maran125

Inlägg av maran125 »

Hej!
Jag har också en Onkyo TX-NR609 och har under de senaste två dagarna drabbats av samma sak som er! I början kunde jag få ljud igen genom att stänga av den och dra kontakten för att sedan koppla in den och starta igen. Nu verkar det inte gå eller möjligtvis ta längre tid tills det funkar igen.

Så hur har det går för er? Min är inköpt juli 2011 så alltså över 2 år.
Men man har ju reklamationsrätt i 3 år vilket jag tycker denna typ av fel borde gälla för?
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... klamation/
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det tycks vara precis samma fel som åtminstone jag har på min 609:a.

Efter goddag yxskaft från Onkyos support har jag inte hört ett pip så jag skall påminna dem.

Min är inköpt samtidigt som din och förloppet från första krångel till att den tystnade helt är också detsamma.

Har du också haft din igång huvudsakligen 2 ggr per dag?

Sidan du länkade till kan ju tolkas som att man alltid har minst 3 års garanti i Sverige oavsett tillverkarens garatitid. Frågan är vad det är värt i praktiken, jag lär inte orka göra sak av det.

Enlig konsumentverkets "klagoguide" skall man kontakta "näringsidkaren" som torde vara säljföretagt, i mitt fall CDON. De hänvisar såklart till Onkyo och där är jag nu och det händer inget.

En fråga: Blir din maskin också omotiverat varm när den är påslagen, alltså även nu sedan den pajat?
eppi

Inlägg av eppi »

Smälter den rent tenn så blir den varm 232 grader så det är heta grejor i dagens läge. Men det är nog inte felet får vi hoppas.
maran125

Inlägg av maran125 »

Jag har haft den igång i princip varje dag. Oftast en gång dock, men 2 är inte ovanligt heller.

Den blir varm, har dock inget att jämföra med då jag inte kommer ihåg hur varm den brukar bli mer än att den i princip alltid är varm så länge den är på.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Om du har tur kanske Onkyo ersätter din apparat. Skriv in serienummer så får du besked direkt (min omfattades tyvärr inte).

http://www.uk.onkyo.com/en/product-recall-80305.html
Skriv svar