Tips- Sänk enkelt effekten på en glödlampa
Re: Tips- Sänk enkelt effekten på en glödlampa
Egentligen kallnar den under 15ms för
toppeffekten dalar från max till 0 under 5ms
först.
toppeffekten dalar från max till 0 under 5ms
först.
Kan intyga att det flimrar en hel del, det där provade jag för mycket länge sedan. Speciellt när lampan syns vid sidan i ögonvrån så uppfattas flimret mycket kraftigt. Ingen bra lösning alls för ljus, men fungerar fint till rent resistiva värmeapparater. Fast elleverantören kanske tycker något annat om det görs på någon stor strömslukare.
- prototypen
Det lär finnas hårtorkar med diodeffektreglering, använder man den nära en klockradio så brinner trafon...........
Protte
Protte
Det är standard i hårtorkar. Men om det ska bli en så stor DC spänning på elnätet så måste det vara väldigt klent.
En 50Hz sinus där halva perioden är död har väl samma period 20ms fast med halverat effektivvärde?
Ja visst. Vad vill du komma fram till?
Effekt frekvensen är i normalfallet 100Hz. Och perioderna med nolleffekt extremt korta, så det blinkar mycket mindre och med dubbla frekvensen.
Effekt frekvensen är i normalfallet 100Hz. Och perioderna med nolleffekt extremt korta, så det blinkar mycket mindre och med dubbla frekvensen.
Men vad händer om man har 2st lampor brevid varann och vänderMarta skrev:Kan intyga att det flimrar en hel del, det där provade jag för mycket länge sedan. Speciellt när lampan syns vid sidan i ögonvrån så uppfattas flimret mycket kraftigt. Ingen bra lösning alls för ljus, men fungerar fint till rent resistiva värmeapparater. Fast elleverantören kanske tycker något annat om det görs på någon stor strömslukare.
resp diod åt var sitt håll?
Mitt inlägg var kommentar på tidigare poster där man talade om 10ms period. Det var alltså inte en kommentar till ditt inlägg även om det kanske såg ut så.danei skrev:Ja visst. Vad vill du komma fram till?
-
Då blir man alldeles yr i bollen av allt flimmer4kTRB skrev:Men vad händer om man har 2st lampor brevid varann och vänderMarta skrev:Kan intyga att det flimrar en hel del, det där provade jag för mycket länge sedan. Speciellt när lampan syns vid sidan i ögonvrån så uppfattas flimret mycket kraftigt. Ingen bra lösning alls för ljus, men fungerar fint till rent resistiva värmeapparater. Fast elleverantören kanske tycker något annat om det görs på någon stor strömslukare.

Lösningen med en diod ger dock inte halva effekten, eftersom temperaturen inte ändras linjärt med pålagd effekt.
Och därmed inte heller resistansen iglödtråden. Men det beror på lampans storlek också, små lampor eller stora.
- anders_bzn
- Kontakt:
Det där är ju fånigt, då är det bättre att skruva ur den ena och strunta i dioden.4kTRB skrev:Men vad händer om man har 2st lampor brevid varann och vänderMarta skrev:Kan intyga att det flimrar en hel del, det där provade jag för mycket länge sedan. Speciellt när lampan syns vid sidan i ögonvrån så uppfattas flimret mycket kraftigt. Ingen bra lösning alls för ljus, men fungerar fint till rent resistiva värmeapparater. Fast elleverantören kanske tycker något annat om det görs på någon stor strömslukare.