Sony analog joystick mod

Berätta om dina pågående projekt.
Melzk

Sony analog joystick mod

Inlägg av Melzk »

Tja

Nu är jag här på forumet igen. För de som kommer ihåg så byggde jag en joyraider simulator.
Dock fick jag lägga ner projektet då det blev för lite med tid och ekonomisk kris

Nu har jag blivit sugen på att köra grävmaskin istället, så man är fortfarande kvar i simulator svängen
Dock med lite mindre ambitioner denna gång.

Efter att ha suttit och lekt med digger simulator och tenstars demoversion av grävmaskin så insåg jag snabbt att köra med tangentbord är meningslöst. Så jag införskaffade mig en gamepad med analoga styrspakar och mappade varje styrspak som en riktig grävare. Kännde mig ganska nöjd men ändå inte.

Så jag har haft mycket ideer att bygga om och bygga på denna kontroll men inte kommit fram till något bra. Tills jag hittade denna:
Bild

Enligt wikipedia kan man köra den på datorn med usb adapter. Kanon tänkte jag då är det bara att skaffa en och tuta och köra. Efter ett par dagars väntan på joystick och adapter kopplade jag glad ihågen in min nya super kontroll och den blev installerad som en spelenhet. Men lyckan varade inte länge. I spelenhets inställningar och kallibreringen visade det dig att bägge spakarna endast går på vänster x och y axel.

Först trodde jag att det var drivrutins fel och prova lite andra drivrutiner, de funka inte det heller. Läste lite på nätet och folk spekulerade om vad de kunde vara. Jag trodde även det var adaptern som var kass. Men jag skaffade en ps2 dosa med analoga styrspakar och där funka både left x&y axel och right x&y axel perfekt.

Så då har jag bara ett alternativ att välja på, att bygga om joystiken med handkontrollens styrspakar.
Och här tänkte jag att er expertis kommer in ;)

Bifogar lite bilder:

Bild
Översiktsbild sony analog joystick

Bild
Närbild ovansida kretskort analog joystick

Bild
Närbild undersida kretskort analog joystick

Bild
Närbild undersida av styrspak

Bild
Närbild av kontroll av x och y axel
röd = +
svart = - (jord)
Orange = data x axel
gul = data y axel eller om det var tvärt om med axlarna

Bild
Närbild undersida ps2 kontroller. Där man kan se höger och vänster x och y axels lödpunkter dock är det bara 3 lödpunkter och på joysticken är det 4

Bild
Översiktsbild på ps2 kontrollen. När sedan joystickarna funkar skall knapparna lödas om så de funkar på joystick kontrollen

Så vad tror ni ett omöjligt projekt eller?
Melzk

Re: Sony analolg joystick mod

Inlägg av Melzk »

Nu efter lite efterforskning har man gjort lite efterforskningar på handkontrollens kretskort

Bild

Har lyckats lokalisera potensiometerns data och inkommande ström så nu är det bara att hitta det på den motsvarande på joystickarna och sedan löda lite kabel

Bild

Har även lyckats att leta upp olika kretsarnas funktion för alla knappar så nu är det bara att försköa få till lite lödpunkter

Bild

någon som har en susning om hur man kan ta bort den svarta hållaren, vill komma åt stiften som sitter i den verkar inte vara skruvad men fast sitter den och man vill inte rycka för hört för att inte skada stiften. plastremsan med kretsar verkar också sitta rätt bra har försökt att dra lite i den men utan resultat. bara man får bort den svarta plast detaljen så får man ju stiften fria att löda på
Melzk

Re: Sony analolg joystick mod

Inlägg av Melzk »

så en liten update på projektet :)

Bild

Blev lite kablar men bra blev det "tror jag" :P dock råkade jag ju förstöra några av kretsarna till knapparna så nu får jag problem med att använda knapparna. men jag får beställa ett annat ps2 handkontrolls kretskort där man plast kretsarna till knapparna bara sitter dittryck på kopparplattor
så då är det bara att löda dit resten av kontakterna :)

Bild

Min mästerliga sida har visat sig nu när man stoppat in allt i kontrollen igen. inte vidare vackert men det funkar nu vargefall

Bild

första ikopplingen med usb adapter in i datorn, och det gick som en dans, de analoga styrpakarna gjorde de dem skulle. dock fick jag göra en specialare med kablar igenom höljet på den då jag klantade mig tidigare med knapp kretsarna för att kunna sätta på och av de analoga funktionen

Bild

Test körning i digger simulator 2011, dock tänkte jag köra i tenstars simulator men som sagt utan knappar kunde jag inte komma vidare i deras kalibrerings program. Men vilken skillnad det blev jämför med att köra med vanliga analoga kontroller på en dosa, det går inte enns att jämnföra :)
Skriv svar