Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Hmm...av det du skriver att döma verkar det ju som att Onkyo försöker ge sin mjukvara skulden för ett konstruktionsfel. Inte så konstigt i så fall, alla människor vet ju att datorer krashar dagarna i ända pga buggar i mjukvaran men att apparaterna är felkonstruerade hårdvarumässigt torde betinga en mycket större goodwill-förlust. Mjukvarufel betraktas generellt sett som betydligt mer förlåtligt.

Skall läsa igenom info på länken du angav.

EDIT: Stavfel.
Senast redigerad av hanzibal 20 oktober 2013, 20:01:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Det var inget roligt att läsa inläggen här: http://forum.eu.onkyo.com/viewforum.php ... 9c2790a2ab

Jag som var sugen på att "uppgradera" min gamla Onkanoj, nu är jag tveksam till om jag törs det...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jo, du gör nog klokt i att vänta ett tag :-)

Personligen tror inte jag att det har med mjukvaran att göra men det återstår att se. Under tiden tror jag mer på det andra sade om periodisk uppvärmning/nedkylning. Efter ett visst antal cykler lossnar någon av BGA-kretsarna. En cykel skulle ju kunna motsvara ett dygn - maskinen torde alltid varit svalare under natten eftersom den ju i regel varit avstängd då - därmed får man en periodicitet och efter t.ex. 800 cykler (dagar) har den genomsnittliga kretsen släppt. Att det sedan sammanfaller i tiden med en firmware deploy är kanske bara en tillfällighet eftersom den breda massan troligen köpte sin burk normalfördelat under en 7 månaders period efter lansering.

Vild spekulation ja, men kanske inte helt otänkbart?

Jag har i alla fall också kontaktat Onkyo nu och väntar på svar, spännande! Garantitiden har som sagt gått ut på min apparat men om jag har tur kanske jag kan åka snålskjuts på övriga eftersom det ju tycks vara ett utbrett problem :-)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Exakt så tror jag det är som händer.
Någon nämnde att de använt blyfritt tenn för att lödda BGAerna vilket gör att de lossar.
Då min fungerat ett tag efter att jag värmt DSP BGAn med varmluft så känns det som där är problemet.
Den permanenta fixen för just detta problemet där nätverket försvinner och inget ljud är att HDMI boardet byts och att de gör en mer permanent fix, troligen byter de tennet de använder till något som inte lossnar vid värme/kyl cykler.
Thanko

Inlägg av Thanko »

Jag är tveksam till att skicka in den på lagning, är beroende av musiken och vem vet hur länge man får sitta med tv-ljud när den är på service, kanske lika bra att skaffa annat.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Lagning? Vi skall såklart ha nya ersättningsburkar, inte vårt fel att de klantat med lödpastan :-)

Vårt "förhandlingdläge" stiger i proportion mot antalet drabbade, dvs den uppskattade goidwill-förlusten.

När Gudrun drog fram över skåne drabbades många men inte fler än att vissa (snarta) försäkringsbolag bortsåg från sitt eget finstilta om force majeur och betalade ut ersättningar i alla fall - inte för att de var hyggliga utan för att de insåg att det var billigare än reklam i TV på bästa sändningstid.

Nä fan, skiten skall funka igen och sen ut på Blocket. Sen köper jag mig en Yamaha istället :-)
Thanko

Inlägg av Thanko »

Hur lång tid ska man förvänta sig att det tar innan customer service mailar tillbaka? Såg att en ägare av en 808:a blev ombedd direkt i forumet att kontakta närmaste verkstad för en goodwill reparation.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag kontaktade dem ju så sent som i fredags och räknar med svar i veckan. Du då?

Prexis, goodwill-rep skall det vara :tumupp:
Thanko

Inlägg av Thanko »

Det var nog i torsdags tror jag, ska skaffa mig en vanlig stereoförstärkare istället denna är lagad, använder aldrig den till annat än stereolyssning ändå då jag inte har plats för bakhögtalare i rummet.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Vi får nog ge det en vecka eller så - de har ju mycket att stå i :razz:
Thanko

Inlägg av Thanko »

Ja det är ingen större brådska för min del, blir 2-barnsfar inom 1-2 veckor så någon tid till musiken finns det inte mycket av, saknar mest att ha lite botten till filmerna.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Fick idag ett förbryllande svar från en tysk tjej på supporten...

I svar på mitt mail från i förra veckan (där jag ju angav all efterfrågad info; felbeskrvning, modell, s/n, etc) sade hon att de skulle försöka hjälpa på bästa sätt men att hon behövde felbeskrivning, modell, s/n etc, dvs exakt den info som jag redan angett och som f.ö. också fanns kvar i konversationshistoriken längre ner i mailet.

Antingen är tjejen bäng eller så försöker hon förhala, varför i all världen hon nu skulle göra det.

Nåväl, jag svarade snällt och upprepade allt en gång till utan att beklaga mig över det. Märkligt!
Thanko

Inlägg av Thanko »

Hmm.. Du har fått svar men inte jag, mejlade dem i onsdags förra veckan, nåja, drar till hifiklubben imorgon efter en NAD istället. Ska få denna onkyon lagad sen sälja den för halva värdet så man blir av med den.
eppi

Inlägg av eppi »

Onkyo har jag någon, tycker dom är bra, gamla men kondensatorterna som nya, när dom börja ge sig så låter förstärkaren som en transistor Quad, det absolut sämsta jag haft, men den var nog ett måndagsex. Ni kan inte ana hur glad jag blev den dagen den gick bort.
För dom som inte hört ett måndagsex .... så låter det helt kass. Och som sagt det är då vad jag vet kondingarna som laggt av.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ingen som har utrustning för att kunna göra reball av BGA chip, jag skulle betala för att få det gjort på mitt HDMI kort.
Kommer köpa en Denon X4000 ist för Onkyo skräpet, men kan man få igång den så kan man ha den på ovanvåningen iaf.
Skriv svar